Nekromanti speltestare sökes

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag har jobbat med ett spelsystem i drygt ett år nu, och skrev nyligen ett tredje regelutkast. Det första regelutkastet speltestades på GothCon förra året, och det andra utkastet har jag själv spellett sedan januari i år. Spelsystemet gick tidigare under arbetsnamnet Legend, men eftersom Cell Entertainment numera varumärkesregisterat namnet har det döpts om till URSUS istället. (Ursus är latin för björn och förkortningen står för Universal-Rollspels-System Utan Spelvärden.)

Det som skiljer spelsystemet från andra är att det saknar speldata i form av spelvärden. Saker och ting beskrivs alltså inte i värden eller nivåer, utan man beräknar antalet faktorer som påverkar en situation istället. Det fungerar väldigt bra och reglerna har nu börjat få en någorlunda färdig form. Observera att det inte rör sig om ett friforms- eller storytellingsystem eller liknande, utan ett helt komplett spelsystem där spelarna handlingar bestäms av rollfiguren och tärningsslaget - inte av spelledarens godtycke.

Målet (eller snarare visionen) är ett färdigt spelsystem som utgör ett universalsystem, med regler för samtliga historiska tidsepoker och miljöer, samt för alla tänkbara fiktiva spelmiljöer. Ungefär som GURPS, fast på svenska och utan spelvärden. Dit är det dock fortfarande en lång väg och än så länge är reglerna endast anpassade till min egen fantasy-kampanj. Regler för bland annat eldstrid i moderna miljöer, samt regler för att spela i Star Wars universum är dock på gång - mest för skojs skull än så länge. Spelsystemets flexibla uppbyggnad tillåter en väldigt smidig konvertering mellan olika miljöer.

Innan arbetet med ett färdigt regelutkast för URSUS kan påbörjas behöver jag dock hjälp med utomstående speltest. Den intresserade hör med fördel av sig, så skickar jag såväl regelsystem som ett färdigt äventyr samt rollfigurer.

Tack på förhand
/Pauli "Baldyr" Paananen, baldyr@hobbyspel.com

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Det som skiljer spelsystemet från andra är att det saknar speldata i form av spelvärden. Saker och ting beskrivs alltså inte i värden eller nivåer, utan man beräknar antalet faktorer som påverkar en situation istället.

Hur går detta till egentligen?
Som det beskrivs nu så kommer jag i första hand att tänka på FUDGE (som iofs egentligen använder nivåer, även om det använder adjektiv istället för siffror)
Det skulle vara intressant att få se ett exempel.

Ridijeck
nyfiken
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
exempel

Spelsystemet innehåller som sagt inga värden, och ingenting beskrivs i nivåer (som i FUDGE?). Istället beskrivs en varelse/person genom en mängd "egenskaper", vilka alltså inte graderas på något vis. Egenskaperna delas upp i olika kategorier, exempelvis "personlighetsegenskaper", "fysiska och mentala egenskaper", "talanger och svagheter", "bakgrundsegenskaper", "färdighetsegenskaper" eller "fördelar och nackdelar".

Ett exempel:

En förtidspensionerad byggnadsarbetare kan ha bland annat egenskaperna "stark" (fysisk egenskap), "händig" (talang), "handikappad" (nackdel), "lärlingsbakgrund" (yrkesbakgrund) och "hantverk" (färdighetsegenskap), vilka alla kan tillgodoräknas om denne skulle återvända till sitt förvärvsarbete, trots arbetsskadan. Egenskaperna "händig", "lärlingsbakgrund" och "hantverk" skulle han normalt sett få tillgodogöra sig i sitt arbete, och möjligen även "stark" eftersom det är ett fysiskt krävande yrke. Egenskapen "handikappad" skulle däremot fungera som en negativ egenskap.

Alltså: Vår byggnadsarbetare skulle få tillgodoräkna sig åtminstone tre positiva egenskaper och en negativ. Han skulle fortfarande vara duktigare än en byggarlärling (som kanske endast har egenskapen "lärlingsbakgrund"), men tack vare den negativa egenskapen skulle han inte längre kunna jobba i samma takt många av de yngre byggjobbarna, som inte hunnit slita ut sig ännu (och som därmed kan tänkas ha fler positiva egenskaper som kan tillgodoräknas).

Att räkna antalet relevanta faktorer (positiva och negativa) får man en bättre bild av hans skicklighet i sitt yrke än genom ett färdighetsvärde. I ett vanligt spelsystem skulle vår byggjobbare ha börjat med ett lågt färdighetsvärde som han stadigt ökat under sin aktiva yrkeskarriär. Jag anser att man får en bättre bild av vad personen kan - och varför - genom att se till "helheten", istället för detaljerna. Sedan blir ett dylikt system väldigt flexibelt - egenskaperna kan användas till vilken slags handlingar som helst, förutsatt de är relevanta i sammanhanget - till skillnad från färdighetsvärden som motsvarar skicklighet i en enda slags handling.

Om du är intresserad av att göra en utvärdering av spelsystemet är du välkommen att höra av dig. Jag tackar inte heller nej till ett speltest.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: exempel

Intressant koncept. Ska man använda tärningar (på ett "normalt" sätt) hamnar man dock oundvikligen på numeriska värden förr eller senare ändå, tror jag.

Om den nämnde hantverkaren till exempel ska lyfta någonting så bör man väl ta hänsyn till att han är "stark" och "handikappad". (Beroende på exakt vad han ska lyfta kanske även "händig" spelar in.) Beroende på hur viktig respektive egenskap är för handlingen så ger de en modifikation på det slag som görs. Så långt är allt väl. Men vad händer när hantverkarens kollega som är ännu starkare (kanske "jättestark") ska utföra samma handling? Eller hans gamla farmor, som är "klen" och "svårt handikappad"? Kort sagt, hur hanterar man egenskaper som faktiskt förekommer i olika grader (styrka, yrkesskicklighet, och så vidare) annat än genom att gradera dem mot varandra och därigenom de facto skapa olika nivåer? Att säga att "jättestark" är en helt annan egenskap än "stark" verkar lite konstigt, om de används i samma situationer och ger samma typ av modifikation, bara i olika hög grad.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: exempel

"Ska man använda tärningar (på ett "normalt" sätt) hamnar man dock oundvikligen på numeriska värden förr eller senare ändå, tror jag."

Vad gäller tärningar så används endast en vanlig sexsidig tärning. Och svårighetsgrader och effekter (resultat av kontrollslag och motståndsslag) anges med värden. Det som inte förekommer är alltså speldata som anges med värden eller i nivåer.

"Kort sagt, hur hanterar man egenskaper som faktiskt förekommer i olika grader (styrka, yrkesskicklighet, och så vidare) annat än genom att gradera dem mot varandra och därigenom de facto skapa olika nivåer?"

Spelsystemet har helt enkelt en mycket liten skala - den är tre-skalig. I fallet fysisk råstyrka finns det exempelvis den negativa egenskapen "klen" och den positiva egenskapen "stark". Det tredje alternativet är den neutrala, men då saknar man alltså både egenskapen "klen" och egenskapen "stark". Däremot kan egenskapen specificeras så att dess användningsområde antingen utökas eller begränsas, eller både-och. Exempelvis kan någon ha stark överkropp eller starka armar, vilket begränsar egenskapens användningsområde. Man är alltså inte "mindre stark" rent regeltekniskt, men egenskapen är i praktiken svårare att kunna tillgodoräkna sig.

Den låga detaljnivån i spelsystemet är givetvis en nackdel, men uppvägs av att man istället tar hänsyn till långt fler faktorer än många andra spel, exempelvis motivation - även personlighetsegenskaper kan användas i olika handlingar.

Problemet du pekar på dyker i princip endast upp i situationer där man endast jämför t ex råstyrka. Detta händer dock i praktiken sällan i spelet, har jag märkt. Armbrytning tarvar exempelvis mycket mer än endast råstyrka, varför andra egenskaper skulle kunna tillgodoräknas. Och att jämföra skicklighet i en viss slags handling brukar inte vara några problem, eftersom en mängd olika egenskaper från olika kategorier ofta kan anses vara relevanta i sådana situationer. (Exempelvis anlag, mentala och fysiska förutsättningar, erfarenhet, specialkunskaper och så vidare.)

/Baldyr


<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: exempel

Hm. Jag är inte övertygad, inte om systemet ska vara universellt. Även om man sällan använder "rena" egenskaper så finns det tillfällen när man vill kunna göra det (eller när personer med samma relevanta egenskaper inte borde vara likvärdiga). Om två personer spelar schack så bör det ju vara deras relativa skicklighet som avgör. (Naturligtvis kan även andra faktorer spela in, men om dessa är likvärdiga bör det vara skickligheten som avgör.)

I ditt eget exempel med hantverkaren och lärlingen verkar det förresten som om du skapar en slags "dolda" nivåer, genom att hantverkaren är "hantverkare" medan lärlingen bara har "lärlingsträning", vilket ju borde vara en "sämre" variant av "hantverkare". Eller missförstod jag vad du menade där?

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Re: exempel

Jag tycker det verkar som en skitbra ide` faktum är att jag för cirka tre månader sedan spånade på ett snarlikt system... Jag tappade tyvvär musten och gick över till ett annat system... Jag är väldigt intresserad av att speltesta det. Tyvvär vet jag inte hur lång tid det kan ta för jag är väldigt upptagen just nu men skicka det gärna till mig så e du snäll!

*Imponerad*
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: exempel

"Jag är inte övertygad, inte om systemet ska vara universellt."

Nej, jag räknar inte med att övertyga något här på forumet. Jag söker alltså främst speltestare, men eftersom ni ställer frågor så besvarar jag dem efter bästa förmåga. Det är givetvis omöjligt att förklara ett helt spelsystem här.

"I ditt eget exempel med hantverkaren och lärlingen verkar det förresten som om du skapar en slags "dolda" nivåer, genom att hantverkaren är "hantverkare" medan lärlingen bara har "lärlingsträning", vilket ju borde vara en "sämre" variant av "hantverkare". Eller missförstod jag vad du menade där?"

Ja, du missförstod. Egenskapen "lärlingsbakgrund" var ett exempel på en bakgrundsegenskap, medan egenskapen "hantverk" var exempel på en färdighetsegenskap. Det rör sig alltså inte om några varianter på samma slags egenskap, utan två helt olika slags egenskaper. Den första talar om att hantverkaren har en yrkesutbildning i grund, och den andra att han har skaffat sig stor yrkeserfarenhet genom att utöva yrket i praktiken.

/Baldyr


<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: exempel

Jag hoppas att det inte låter som om jag försöker "ställa dig till svars" för systemet, som jag tycker verkar mycket intressant. Jag undrar bara lite över hur du hanterar vad som från min synvinkel verkar vara problem. :)

Angående skillnaden mellan bakgrund och färdigheter, så borde alltså även hantverkaren ha bakgrunden "lärlingsbakgrund" (under förutsättning att han lärt sig sitt yrke den vägen), eller?

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: exempel

Om du är intresserad får du mer än gärna speltesta det själv, så kan vi fortsätta diskussionen med utgångspunkt från det faktiska regelutkastet istället.

"Angående skillnaden mellan bakgrund och färdigheter, så borde alltså även hantverkaren ha bakgrunden "lärlingsbakgrund" (under förutsättning att han lärt sig sitt yrke den vägen), eller?"

Givetvis. Byggnadsarbetaren i mitt exempel hade ju både yrkesutbildning ("lärlingsbakgrund") och yrkeserfarenhet ("hantverk"). Till skillnad från lärlingen som endast har egenskapen "lärlingsutbildning" (även om det egentligen förutsätter att utbildningen är avklarad och att denne därmed är gesäll...).

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Anmäler mig som frivillig testspelare

Låter väldigt intressant det här projektet. Jag skulle mer än gärna ta emot ett exemplar av ditt system för utvärdering.

Min temporära mail: jonas18@hotmail.com

[color:green]/Elrond</font color=green>
[color:purple]
"Theond fyrne beorgas I heonen feor"
</font color=purple>
 
Top