Spelledartips

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Rollspel med spelledare kommer oftast med någon form av SL-tips, även om det bara är de klassiska "Spelet är ert, gör det ni känner för" och några slumpmässiga ord om att rollspel är ungefär som improviserad teater. Men det finns spel som sticker ut.

Skälet att jag skriver detta alls är egentligen Apocalypse World, som inte egentligen har spelledartips i den klassiska bemärkelsen utan istället konkreta regler för sånt som spelledare gjort i alla tider utan att berätta det för någon. Det här är helt genialt. AW är nog faktiskt det enskilt bästa rollspel jag någonsin läst när det kommer till att förklara vad en spelledare faktiskt gör. "När det är din tur, välj en MC [SL] move, men säg inte vad den heter". Att läsa spelet kan avskräcka en del, men jag måste säga att det är grymt imponerande och antagligen det spel jag just nu har högst på listan för spel du bör välja som ditt första rollspel helt och hållet på grund av det här upplägget.

Amber, som jag recenserar just nu, är smockfullt med SL-tips och har dessutom ett supplement med ytterligare tips. Kommer yra mer om det i recensionen, men det framhäver väldigt tydligt nyanser som uppstår när "ägandet" är tydligt. Spelare äger sina rollpersoner; spelledaren äger världen. Med hjälp av magiska krafter och rävspel kan utfall manipuleras, men i grund och botten är någon bäst och någons sämst. Hur kan du som SL göra det här intressant?

Star Wars d6 är väldigt bra på att fokusera spelupplevelsen och presentera vad som får pulpigt äventyr att klicka. Något som förstärks ytterligare av spelets (helt geniala) regler.

###

Finns det fler spel som sticker ut för att de har bra spelledartips, eller mekaniker som konkretiserar spelledarens uppgift på ett bra sätt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag ids inte vänta på att se om någon annan nämner dem, men det här är ju typ vad jag försökt göra med varenda spel jag skrivit utom kanske Evolutionens Barn och VÄRMEDÖD. Min specialitet har väl varit att försöka kodifiera framför allt spelledarens förberedelser, dock – inte nödvändigtvis vad man gör vid spelbordet handling för handling. Mycket eftersom förberedelserna, byggandet av äventyren, varit det jag själv haft (och har) svårt för, och därmed varit hjälpt av att kodifiera.

Så… Rotsystem, Kutulu, Ödesväktarna. Null State var det första, och det märks nog. Kommande Agency är den senaste iterationen av min uppsättning tekniker för sånt här, och jag hoppas att det kommer att märkas också.

Tyvärr har jag ganska få exempel jag inte skrivit själv. Hade jag tyckt att andra spel än mina gjorde det här bra så hade jag ju inte behövt skriva några spel =)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
The Sprit of the Century har ett spelledarkapitel där det märks att författarna tänkt kring rollspel. Finns en gratis SRD att läsa.

Feng Shui har mekanik som stödjer action-rollspel, men det är också en hel del man får läsa mellan raderna. De minionsregler som är populära i rollspel nu för tiden kommer därifrån. Spelet har också en mängd spelledartips förklädda i regler, exempelvis att det är roligt om spelarna gestaltar vad de gör, därav att spelaren får +1 i skada på hagelgevär om de säger "KA-CHINK" medan de laddar om. Eller att det är stämningsförstörande om någon spelare börjar dra stats på monster, så om någon gör det får monstret +5 på allting. Det är bara presenterat som regler, utan förklaring, men man kan läsa spelledartipsen mellan raderna. Jag pratar nu främst om 1ED. Jag minns faktiskt inte hur 2ED är skriven.

InSpectres har en jättebra struktur för hur en spelledare ska improvisera. Den gjorde att jag kom tillbaka till hobbyn.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Inte ett spel men jag tycker att Principia Apocrypha - vars skribenter faktiskt nämner Apocalypse World som en inspirationskälla - ger väldigt bra inblick i hur man bör tänka kring att spella OSR.
 
Top