RECENSION Spelledarskärmar

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Det här är lite ploj och lite allvar. Jag gillar långformsrecensionerna jag skrivit tidigare, men de tar helt enkelt för lång tid att skriva när det också vankas heltidsjobb. Så det nya konceptet får vara att recensera spelledarskärmar!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Men in Black The Roleplaying Game: The Director's Guide

Först ut är något av en otippad skärm. MiB är ett d6-baserat spel. Du får därför en del standardsaker listade, som rustningar och puffror. Men här finns även lite mer MiB:iga saker som att försöka förstå språk som är utomjordiska, samt två listor med "Classification Adjectives" och "Classification Nouns" som faktiskt är både roliga och temariktiga.

Från listorna kan du exempelvis dra fram en Bipedal Ursid, eller en Hyperopic Caprid. Den är till för att kunna improvisera galna aliens under spel. Här finns även en lista med de egenskaper som olika aliens kan ha.

En bra spelledarskärm som känns som den uppmuntrar det knasiga spelande MiB är byggt för. Om du spelar MiB och vill ha en spelledarskärm så är det här helt klart den som finns att skaffa.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Kult: Divinity Lost Gamemaster Screen

Den här skärmen är verkligen tätpackad med information på insidan, och har ett riktigt schysst stadsuppslag på framsidan. Alla moves listas (Gamemaster Moves och Unique Moves), reglerna summeras kortfattat, och det finns en väldigt användbar del rubricerad "Creating a Non-Player Character" som har en hel del riktigt bra tips. Den är indelad i Drive, Clothes, Body, Face, och Eyes, och har med ord som hjälper dig komma på något under spel.

Tror faktiskt Creating a Non-Player Character kan gå rätt bra att kombinera med Classicification-listorna i MiB-skärmen. Men resultaten blir eventuellt mindre seriösa än Kults ton normalt väntas vara.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
The Whispering Vault Gamemaster Screen

Det här otippade skräckrollspelet har en lika otippad spelledarskärm. Egentligen listas kortfattat alla egenskaper och regler du behöver. Skärmen visar på skillnaderna i att försöka skada dödliga, Unbidden (tokiga gudar), och Stalkers (personer som jagar tokiga gudar; rollpersoner); den är i övrigt framförallt en lista.

Bilden på utsidan visar det viskande valvet och konstiga svävande varelser av något slag. Den här skärmen gör helt enkelt sitt jobb framförallt som regelreferens.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Starship Troopers The Roleplaying Game

Det här spelet gavs ju ut av Mongoose i mitten på 2000-talet och är ett renodlat d20-spel. Eftersom det är just ett renodlat d20-spel så får du flera saker här som nästan alla såna spel har, men Starship Troopers har också med regelundantag och specialregler av olika slag. Strålningsskada, svårighetsgrader för att reparera saker i fält, hårdhet i olika material du kan gömma dig bakom när du har dödsångest, hur svårt det är att rekvirera ut saker från sina griniga befäl, och överlag bara fullspäckat med sånt som ingen normal människa klarar att memorera.

Den har också en lista moves, faktiskt, men det blir förvirrande för en PbtA-spelare eftersom "move" här handlar om att röra på sig.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Warhammer 40,000: Only War

Sa jag att skärmen för Starship Troopers var fullspäckad? Jag ljög. Den här skärmen är fullspäckad. Eldhandvapen, svårighetsgrader, hit locations, närstridsvapen, stridshandlingar, rustningar, movement, och vehicle actions. En får snabbt sinnebilden av spelet som lite av en våldsorgie faktiskt. Det är mindre ångest här än i Starship Troopers, men jag skriver av det som imperiepropaganda.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Degenesis Death is the Road to Awe

Ett rollspel som Degenesis kan ju inte bara ha en 'gamemaster screen'. Nope. Death is the Road to Awe! Superfint material, påkostad mattsvart design, och en grymt användbar insida. Reglerna som sådana är ju hyfsat strömlinjeformade och den här skärmen ger dig dels sidhänvisningar till regelboken och dels stats och liknande av det slag som än så länge verkar dominera de slumpmässigt valda spelledarskärmarna från mina hyllor. Denna skärm har dock också mer specifika saker nära till hands, som en sektion om att leta fynd i ruiner, och om att inhalera Burn*.

*=Inhalera inte Burn, please? Spitalierna blir jättegriniga.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Jag tycker att du genar i dina recensioner. Spelarnas perspektiv försvinner. De stora frågorna får inte riktigt svar:
- Har den streckkod?
- Framgår spelets namn tydligt?
- Har den ordet Spelledarskärm, tydligt placerat?
- Har den säljande text?
- Har den en logotyp som skymmer motivet?

En stjärna per "Ja".
 
Top