Nekromanti Spelledarauskultation

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
En sak som jag ofta funderat på, men aldrig fått tillfälle att göra, är att följa en annan spelledare genom förberedelser, ett spelmöte och eftersnack. Att sitta bredvid och se vad någon annan gör och hur de gör det, och sedan kunna ställa lite frågor om det. Inte titta på plotten i spelet, utan på allt utom just det. Hur förberedelserna ser ut och hur SL hanterar situationer som uppstår. Det vill säga det som inom pedagogikutbildningar kallad auskultation.

Tror att det kan vara ett kul sätt att utvecklas som spelledare (eller spelare, för den delen).

Tankar? Har någon av er provat något sånt här?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Lyssna på en actual play bara. Tar du critical roll har spelledaren videos om alla sina förberedelser.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Monokel;n336679 said:
En sak som jag ofta funderat på, men aldrig fått tillfälle att göra, är att följa en annan spelledare genom förberedelser, ett spelmöte och eftersnack. Att sitta bredvid och se vad någon annan gör och hur de gör det, och sedan kunna ställa lite frågor om det. Inte titta på plotten i spelet, utan på allt utom just det. Hur förberedelserna ser ut och hur SL hanterar situationer som uppstår. Det vill säga det som inom pedagogikutbildningar kallad auskultation.

Tror att det kan vara ett kul sätt att utvecklas som spelledare (eller spelare, för den delen).

Tankar? Har någon av er provat något sånt här?
Matt Colville (jag vet, jag nämner honom i vart och varannat inlägg, men har ÄR bra =D) har gjort något liknande detta med sin livestreamade DnD-kampanj "Chain of Acheron".

Det började med att han gjorde ett antal livestreamar där han byggde upp kampanjsettingen (en jättestor fantasystad), inklusive att skapa en pantheon, och utveckla kulturen.

Sen lägger han upp sina äventyrsanteckningar redan innan varje episod (för patreonbackare, men han brukar låsa upp dem för allmänheten så snart det som täcks av anteckningarna spelats ut i streamen) så man kan läsa vad som är planerat.

Och slutligen (härimellan kommer så klart själva live streamen) så gör han efter varje episod en "kampanjdagbok" där han summerar sessionen, pratar om hur han trodde saker skulle gå, och hur de faktiskt gick, och vad han som SL behövde göra under spelmötet.

Jag tycker det här har varit helt galet inspirerande att följa! Som koncept är jag helt för, till hundra procent. Det är oerhört givande att få reda på just vad SL hade planerat, vad det var för oväntat som hände, och hur SL hanterade detta oväntade. Få höra om allt det där "on the fly"-fixandet som man som SL ofta kan behöva göra men sällan får se bra exempel på.

De är uppe i episod 27 nu, så det finns en hel del material att gå tillbaka och titta på, och alla livestreamar för världsbygget borde också finnas tillgängligt (kanalen för streamen heter MCDM på youtube, och på Twitch).
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Adam Koebel har väl också kört streams där han går igenom sin prepp, sedan stremar de spelmötet och sen har han eftersnack om sina tankar kring det. Kan vara värt att spana in.

Jag instämmer med Rymdhamster – det kan absolut vara intressant att spana in andras metoder! Man kan ju även få sånt genom att testa nya spel som ställer andra krav på prepp, eller som har uttalade rutiner för hur man gör den preppen.

Monokel, du får styra upp en datingservice!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Monokel;n336679 said:
En sak som jag ofta funderat på, men aldrig fått tillfälle att göra, är att följa en annan spelledare genom förberedelser, ett spelmöte och eftersnack. Att sitta bredvid och se vad någon annan gör och hur de gör det, och sedan kunna ställa lite frågor om det. Inte titta på plotten i spelet, utan på allt utom just det. Hur förberedelserna ser ut och hur SL hanterar situationer som uppstår. Det vill säga det som inom pedagogikutbildningar kallad auskultation.

Tror att det kan vara ett kul sätt att utvecklas som spelledare (eller spelare, för den delen).

Tankar? Har någon av er provat något sånt här?
Jag tycker att det låter väldigt spännande! Som lärare är jag ju rätt van vid att göra så på jobbet, så jag är lite förvånad över att jag aldrig reflekterat över att göra det i rollspelssammanhang. Givet hur stora likheter jag brukar se mellan just mitt yrke och spelledande…
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Jag borde skulle kunna tänka mig ställa upp att bli tittad på och och få titta på andra.

jag tycker det låter som en utmärkt ide
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
Tack för lyssningstipsen! Blir kanske inte riktigt samma sak som att sitta med och lyssna/titta på plats, och framförallt så försvinner möjligheten att diskutera med spelledaren efter mötet, men å andra sidan så är ju poddarna mycket mer lättillgängligt.

Är lite nyfiken på hur spelarna kring bordet skulle reagera på att nån satt med och lyssnade också.

Vem vet, kanske styr upp den där dejtingtjänsten en vacker dag. Behöver ett slagkraftigt namn bara.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
ceruleanfive;n336704 said:
Nu blev det ju nästan seriöst och faktiskt kopplat till matchmaking-konceptet! Typ Grindr.
Ja, inser att jag faktiskt blir tvungen att styra upp det här nu!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tycker Matt Colville är urdålig bara så ni alla vet att det är min officiella lilla tant-hands-hyttande åsikt här!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
För att han justerar tärningsslagen och han uppmanar andra DMs att göra det
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
Svarte Faraonen;n336756 said:
På Spelens Hus i Malmö sammanträder diskussionsgruppen Fishtank halvregelbundet för just den typen av diskussioner.
Intressant! Passar ni/de på att faktiskt sitta med och lyssna på varandras spelmöten också eller är det "bara" diskussioner om hur man förberedde, hur det gick, situationer som behövde lösas, osv?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
Monokel;n336757 said:
Intressant! Passar ni/de på att faktiskt sitta med och lyssna på varandras spelmöten också eller är det "bara" diskussioner om hur man förberedde, hur det gick, situationer som behövde lösas, osv?
Det är så vitt jag vet mest diskussion om hur man gjort, men det vore coolt att faktiskt sitta med och lyssna in på ett spelmöte någon gång.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det var länge sen jag preppade nåt faktiskt för vi har kört samma kampanj så himla länge. Känns nästan overkligt att det är bliivt lowprep. Får jag behovet att ha lite lonelyfun med D&D så blir det att jag skriver typ skatt-generators och sånt
 
Top