Spelkortsbaserat resolutionssystem

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Vad tror ni om detta:

Spelaren har en hand med spelkort. Varje färg svarar mot en viss typ av handling (typ hjärter = fysiska handlingar). SL drar ett antal kort från en lek (låt säga 3) och meddelar vilken färg/handlingstyp som handlingen faller under. Spelaren måste nu spela ett kort från handen för att lyckas. För att lyckas med handlingen måste hon övervinna ett av korten som SL dragit.
  • Om spelaren spelar ett kort i "fel" färg måste hon "följa färg", dvs, hon vinner bara om ett av SLs kort är i samma färg som hennes eget och hennes valör är högre.
  • Om spelaren spelar ett kort i "rätt" färg räcker det med att hon övervinner vilket av SLs kort som helst.
Spelade kort läggs i en slänghög och tas upp på hand igen när de är slut, alt. genom ngn typ av refreshment-mekanik.

Svårighetsgrader kan förslagsvis hanteras, ifall de behövs, genom att SL drar fler kort än de 3 standard och väljer de tre högsta/lägsta.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Möjliga tillägg:
  • Färdigheter kan hanteras som "garanterade kort" i en viss färg, kort man alltså alltid har på handen men bara får spela när handlingen faller inom färdighetens område.
  • Om man besegrar fler än ett av SLs kort räknas handlingen som så många nivåer mer framgångsrik, vilket kan omvandlas till skada eller liknande.
  • Alternativt kan spelaren välja att saka flera kort för att besegra fler av SLs kort, men då gäller det kanske att korten på handen är en verklig resurs, alltså inte refreshar automatiskt när handen är slut?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Ja. Relativt enkelt att tweaka dock, genom att ändra storleken på spelarens resp. SLs hand.
Mmm, jag tänker att man skulle hitta någon sweet spot där. Jag har för seg skalle för att avgöra det på rak arm. Sen är det ju en återkommande fråga kring vad som är lagom i sannolikhetsväg. ;)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Frågan är väl också vilken typ av fördelning man vill ha på spelarens hand. Jag tänker mig att varje spelarhand är konstant: man har samma hand hela tiden (eventuellt med möjligheten att dra bonuskort ibland), och dess fördelning av färger och valörer bestämmer hur bra man är på olika grejer. Men detta ger ju utrymme för mycket variation. Man kan vilja ha en bred fördelning av valörer så att man kan klara även de knepigaste handlingarna, eller trycka ihop valörerna mot mitten så att man slipper sitta där mot slutet med bara dåliga kort på handen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Tycker det är synd att behöva matcha färg tror jag. Känns annars som en snygg grej när färgerna representerar olika typer av handlingar att du kan möta exempelvis en fysisk handling med att förhandla.

Gillar att det annars spelar på en av styrkorna med kort, vilket ju är att hemlighålla information.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Tycker det är synd att behöva matcha färg tror jag. Känns annars som en snygg grej när färgerna representerar olika typer av handlingar att du kan möta exempelvis en fysisk handling med att förhandla.
Det behöver ju inte vara så att SLs bedömning av handlingstyp är sista ordet, nödvändigtvis. Men om spelaren är helt fri att avgöra vilken färg hon ska möta motståndet med så blir det lite för lätt att lyckas, tror jag, och färgerna/handlingstyperna kommer effektivt sett att bli utan mekanisk konsekvens och reduceras till fluff.

Gillar att det annars spelar på en av styrkorna med kort, vilket ju är att hemlighålla information.
Hm, jag tänkte nog att SL visar sina kort innan spelaren väljer. Men det kanske inte är nödvändigt?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Det jobbiga med kortpåhandenmekaniker är ju att det lätt uppmuntrar till ett tråkigt spel där spelaren vill få till menlösa och oviktiga konflikter för att göra av med sina låga kort, så att han har de höga korten på handen när det gäller. Har jag spenderat mina höga kort och vill få tillbaka dem så kan jag göra det genom att starta en så oviktig konflikt som möjligt och dumpa skitkorten när det inte spelar någon roll att förlora. Jag säger inte att alla skulle spela på, men det är det optimala sättet att spela, så det bästa och det roligaste sättet är inte samma sätt (Rising-principen).

EDIT: DYD löser ju detta skitsnyggt genom att det finns speciella mekaniker för att dumpa skitkorten, och när jag använder korten så slumpas ett kort från min hand istället för att jag får välja, så jag kan inte dumpa kort genom oviktiga konflikter.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
EDIT: DYD löser ju detta skitsnyggt genom att det finns speciella mekaniker för att dumpa skitkorten, och när jag använder korten så slumpas ett kort från min hand istället för att jag får välja, så jag kan inte dumpa kort genom oviktiga konflikter.
Intressant! Kan du förklara lite närmare hur de mekanikerna funkar?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag föreslår att man drar nya kort inför en serie handlingar.
D.v.s. spelarna vet inte inte i förväg om de får bra/dåliga kort.
Sedan drar man ett nytt kort för varje kort man spelar.
Och när serien handlingar är över lämnar man tillbaka korten.

Behåller man korten hela tiden motsvarar det att rollpersonerna "får en känsla" av om det kommer att gå bra/dåligt. Jag vet inte om det är en eftersträvansvärd egenskap eller ej i spelet.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Det jobbiga med kortpåhandenmekaniker är ju att det lätt uppmuntrar till ett tråkigt spel där spelaren vill få till menlösa och oviktiga konflikter för att göra av med sina låga kort, så att han har de höga korten på handen när det gäller. Har jag spenderat mina höga kort och vill få tillbaka dem så kan jag göra det genom att starta en så oviktig konflikt som möjligt och dumpa skitkorten när det inte spelar någon roll att förlora. Jag säger inte att alla skulle spela på, men det är det optimala sättet att spela, så det bästa och det roligaste sättet är inte samma sätt (Rising-principen).

EDIT: DYD löser ju detta skitsnyggt genom att det finns speciella mekaniker för att dumpa skitkorten, och när jag använder korten så slumpas ett kort från min hand istället för att jag får välja, så jag kan inte dumpa kort genom oviktiga konflikter.
Mmm, bättre då med en separat mekanik för att refresha handen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jag föreslår att man drar nya kort inför en serie handlingar.
Tanken var lite att din hand skulle göra dubbel tjänstgöring som ditt "rollformulär", genom att kodifiera hur skicklig du är på olika sorters handlingar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Intressant! Kan du förklara lite närmare hur de mekanikerna funkar?
Så du har ett gäng kort på handen. Några är bra, andra dåliga. Du vill bli av med de dåliga, så att de inte sabbar för dig i konflikter. Du har två alternativ:
  1. Introducera något i fiktionen. En spelare får normalt inte hitta på saker hur som helst, men genom att spendera ett kort från handen kan man etablera ett faktum i spelvärlden, typ: "Jag har redan placerat ut en mikrofon i det rummet och spelar in det här samtalet" eller "General Kou är min faster".
  2. Tvinga en Sanning. Rollpersoner har olika Sanningar som de lever efter och genom att ge ett kort till en annan spelare kan du tvinga denne att spela på sin Sanning. Typ: Aldus och Beata talar om dina upptåg och om hur du börjar bli okontrollerbar. Men Aldus har en Sanning "Khans kompis", så genom att ge hans spelare ett kort kan du tvinga honom att agera på den Sanningen i den här scenen.
Detta är bra på olika vis. Dels får man en skönt balanserad ekonomi. Du uppmuntras till att etablera fakta och tvinga Sanningar för att bli av med dina låga kort, men du kan inte göra det för mycket, för då kommer du att spendera dina höga kort, och dem vill du ha kvar. Dels så blir det en tröst när man drar ett kort och det är Narren, värt 0. Visst, det kommer inte att ge dig några vinster i konflikter, men å andra sidan kan du ju använda det för lite berättarmakt istället. Riktigt najsigt!
 
Top