Spelarkeologi: DoD Samurajs influenser

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,667
Location
Värnhem, Malmö
I en tråd på RPGnet såg jag följande postas om rollspelet Bushido (först publicerat 1979):
It also makes some annoying vocabulary errors, such as naming the "priest" class Gakusho, or the "magician" class Shugenja. Gakusha really means 'scholar", with no religious connotations. Real-world Shugenja are members of an ascetic sect whose faith combine Buddhism with Shintõ beliefs. As such, they would be perfectly fitted for the "Gakusho" class. It's also synonymous with "yamabushi", which the game consider to be Gakusho.
The game also names "bakemono" a kind of goblinoid creature, when the word really is a more generic word for "monster", even if originally it relates to shape-changing ghostly creatures, very close to the henge yõkai.
The breakdown of Japanese writing system in 3 different skills is also quite strange, and anachronistic.
Det intressanta här är att exakt samma misstag görs i Drakar och Demoner Samuraj. Är detta en indikation på att mycket av spelvärldsinfon egentligen var översatt från Bushido, utan större konsultation av andra källor?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
I en tråd på RPGnet såg jag följande postas om rollspelet Bushido (först publicerat 1979):


Det intressanta här är att exakt samma misstag görs i Drakar och Demoner Samuraj. Är detta en indikation på att mycket av spelvärldsinfon egentligen var översatt från Bushido, utan större konsultation av andra källor?
SDD var Henrik Strandbergs hjärtebarn. Jag jobbade med andra projekt och hade därför begränsad inblick i vilka källor han använde. Jag vet dock att både Bushido och Oriental Adventures fanns i redaktionens bibliotek
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
SDD är en av de bättre regelversionerna av DoD. Tyvärr är regelverket ofta bortglömt, då fokus för utgivningen alltid stannar på hur ”Japanskt” korrekt innehållet är.
Tyckte också om ganska mycket med Samuraj, men tyvärr spelade vi det bara en enda gång. Led allvarlig brist på bra äventyr som kunde introducera världen på ett bra vis. De som kom från ÄS minns jag som alldeles gör öppna och riktningslösa för att de skulle funkat för oss då.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,667
Location
Värnhem, Malmö
Vi hade rätt kul med Shoguns vrede, särskilt deckardelen. Introäventyret till Samuraj var dock under all kritik -- det börjar med att rollpersonerna blir av med sina vapen, vilket alltså innebär total vanheder för alla som kanske vill spela samurajer i ett spel som heter Samuraj. Shoguns vrede är dock komiskt på grund av andra skäl. Någon shogun förekommer ju aldrig i äventyret, så namnet är ett mysterium. Omslaget är också häpnadsväckande o-japanskt:


Vad är det där? Hundmän med kroksablar, någon blå grisman med mantel och ett västerländskt dräktsvärd, plus en sexig katt- eller möjligen mops-tjej i bakgrunden. Inget som skriker "Japan", direkt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Vi hade rätt kul med Shoguns vrede, särskilt deckardelen. Introäventyret till Samuraj var dock under all kritik -- det börjar med att rollpersonerna blir av med sina vapen, vilket alltså innebär total vanheder för alla som kanske vill spela samurajer i ett spel som heter Samuraj. Shoguns vrede är dock komiskt på grund av andra skäl. Någon shogun förekommer ju aldrig i äventyret, så namnet är ett mysterium. Omslaget är också häpnadsväckande o-japanskt.
Kul att du uppskattar mina äventyr.

Jag är däremot inte ansvarig för häftets titel eller omslagsbild, som båda valdes av andra.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,667
Location
Värnhem, Malmö
Kul att du uppskattar mina äventyr.

Jag är däremot inte ansvarig för häftets titel eller omslagsbild, som båda valdes av andra.
Kan mycket väl tänka mig detta. Jag misstänker att "shogun" var ett ord som tack vare James Clavells roman fanns mer i det allmänna medvetandet än "daimyo", så det fick åka in där. Själva äventyret är ju bra, även om man där åter stötte på ett problem med samurajers hederskänsla:
Hur ska man motivera samuraj-rollpersoner att inte vilja begå självmord när allt är uppklarat och det framgår att de låtit sin länsherre ersättas av en demon?
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Gunilla Jonssons tidiga Sinkadusartiklar i ämnet torde väl rimligen också vara någon form av influens, även om en snabb påtitt visar att merparten av de utpekade misstagen förekommer i även dessa.

Håller för övrigt med om att Samuraj känns underskattat. Jag vill minnas att modulen kändes riktigt inspirerande då det begav sig, även om vi saknade tillräckligt med kulturella hållpunkter för att göra något vettigt med den. The Last Ninja och Bondfilmen Man Lever Bara Två Gånger räckte nog inte hela vägen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Är det någon som har tillräcklig koll på gamebooksen som är placerade i ett fantasy Japan för att ha en åsikt?

Dvs om Way of the Tiger av Jamie Thomson och Mark Smith (samt en enda Fighting Fantasy bok Sword of the Samurai) hyser användbara äventyrsideer?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Är det någon som har tillräcklig koll på gamebooksen som är placerade i ett fantasy Japan för att ha en åsikt?

Dvs om Way of the Tiger av Jamie Thomson och Mark Smith (samt en enda Fighting Fantasy bok Sword of the Samurai) hyser användbara äventyrsideer?
Vill minnas att Tigerns väg har grunden till en rätt vettig kampanj sig - men den är rätt allmängiltig och inte speciellt japansk egentligen (och givetvis personcentrerad), dessutom fylld med en hel del standardfantasy (är ju en DnD-setting ursprungligen så inte så konstigt).
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Ett tips kan vara The Blossoms Are Falling till Burning Wheel (har den inte själv)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Är det någon som har tillräcklig koll på gamebooksen som är placerade i ett fantasy Japan för att ha en åsikt?

Dvs om Way of the Tiger av Jamie Thomson och Mark Smith (samt en enda Fighting Fantasy bok Sword of the Samurai) hyser användbara äventyrsideer?
I Way of the Tiger är det bara öarna som man kommer från som är Japan-inspirerade (slutet på bok 2, Assassin, är dock ett litet äventyr som utspelas där). Fastlandet, där nästan hela serien utspelas, är en generisk AD&D-värld. Fighting Fantasy-boken Talisman of Death utspelas också i samma setting f ö men har inga ninjor.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Är det någon som har tillräcklig koll på gamebooksen som är placerade i ett fantasy Japan för att ha en åsikt?

Dvs om Way of the Tiger av Jamie Thomson och Mark Smith (samt en enda Fighting Fantasy bok Sword of the Samurai) hyser användbara äventyrsideer?
Finns även Ninjas Eldprov ("Test of the ninja") av Curtis Smith som utspelar sig i ett historiskt Japan snarare än fantasy Japan.
Var några år sedan jag tittade på den senast, men jag minns den som riktigt bra. Kändes dock som första delen i en längre berättelse, men vad jag vet så finns det ingen fortsättning.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Finns även Ninjas Eldprov ("Test of the ninja") av Curtis Smith som utspelar sig i ett historiskt Japan snarare än fantasy Japan.
Var några år sedan jag tittade på den senast, men jag minns den som riktigt bra. Kändes dock som första delen i en längre berättelse, men vad jag vet så finns det ingen fortsättning.
Intressant. Undrade varför jag missat den - iallafall tills jag såg den ingick i TSRs rad av AD&D gamebooks... ;)

Curtis Smith har även varit med o skrivit Ronin Challenge, en modul till 2nd Ed Oriental Adventures (kod OA6). Han verkar annars mest ha skrivit för WEG och deras Star Wars, såvitt jag kan hitta. BGG skriver att hans mest betydande bidrag var att anpassa WEG's regelmotor från Ghostbusters till Star Wars (vad vi nu kallar D6-systemet).
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Skulle vara kul att de en nyversion av DoD Samuraj komma ut, det finns ju inga Östasien inspirerade spel på den nuvarande svenska marknaden.

Om jag fick bestämma så skulle jag använda vad originalet skrev om Jin-pus historia o kultur som bas men sedan lägga till att alver, dvärgar, halvlängsmän, ankor och liknande också finns där i noterbar mäng (likt resten av Altor/liknande) vilken roll de har i samhället, både i teorin o i praktiken. Kanske också ha att kejsaren är mer av spirituell ledare än en världslig sådan (vilket verkar faktiskt varit faktorn under vissa perioder av japans historia.
 
Top