Nekromanti Spelare som SLPs?

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag har upptäckt att om man som SL ibland säger ex "visiterar ni personen?" eller "går och kollar övervåningen?" så gör nästan alltid spelarna det. Jag gjorde på test ett flertal sådana "frågor" till spelarna. Dessa frågor, om dom gjorde det jag frågade dem om, skulle ofrånkomligen döda deras RPs eftersom det var definitivt dumt att göra dem. Ändå så gjorde mina spelare som jag sa till dem att göra (nåja, vissa gjorde det inte).

För att ta ett exempel från vårt senaste spelmöte (vi spelade vampire) då de precis bestämt sig för att köra rakt in i ett tremere-chantery (ett magikerhus) med en lastbil fullastad med sprängmedel. När de sedan sprungit in och hämtat det de skulle ha så frågade jag om de kollade övervåningen. Eftersom nästan hela stadens vampyrer skulle jaga dem om bara några minuter så var det uppenbart rätt dumt. Ändå så gick en upp!

Han och två till dog i solkammaren.

Det jag vill ha sakt är

1, jag är troligtvis rollspelens Mengele eftersom jag exprimenterar med mina spelare på ett mycket ondskefullt sätt.

2, Som SL bör vi undertrycka våre lite mer diskreta uppmaningar till spelarna. Det får dem bara att blint lita på oss och det vill vi ju inte....
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Det kallas ledande frågor, och får svar/reaktion därefter. Min erfarenhet säger att spelare "lyder" ledande frågor då de tror att det finns mer att finna. Detta beror då på dålig beskrivning av platsen av mig och/eller att jag förut "belönat" spelarna när de följt upp en ledande fråga. Men det är ett roligt och ibland elakt trick att använda....

"Är ni säkra på att ni inte går ner i källaren?"
"Ja, vi missar nästa droska in till city annars!"
"Helt säkra? Ni hör något släpande därnere..."
"Åkej, vi kollar en snabbis rå!"

(Och där stod tredje gradens Ärke-KoboldKillerPaladin, eller något i den stilen...)
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Att lära sig att manipulera spelarna...
Det är bra att kunna, men inte på det uppenbara sätt som just beskrevs. Snarare att man vet hur en person reagerar i en viss situation o planerar därefter.
Ja....ibland känner jag mig också manipulativ o ond....
 

Bullowar

Veteran
Joined
20 May 2001
Messages
72
Location
Vrigstad, Småland
ett lite mer diskret sätt kan ju vara att beskriva hela omgivningen bra, och sedan också t.ex. beskriva ett släpande ljud nerifrån källaren (som i tidigare exempel).. många spelare blir ju faktiskt nyfikna, och går ner och tittar efter lite snabbt..
(där det finns farliga monster måste det ju finnas en stor skatt =)
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Hmmm.... Det är intressant det du säger! Fast jag har inte riktigt tänkt på det då min enda fråga är "Vad gör ni?" efter en massa beskrivningar om hur området ser ut. Det är nog det lättaste att fråga och låta dem tänka över situationen. Men det du säger låter intressant och det tror jag ska prova...
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Motsatsen

Motsatsen är också rätt intressant. Alltså att rollpersonerna inte gör saker som spelarna har förutsatt att de gör. Kan bli rätt bisarra situationer.

Vill man bara småjävlas lite kan det gå till så här:

På värdshuset, rollpersonen stiger upp ur sängen.

S: "Jag går ner till de andra"
SL: "Ni ser X komma ner för trappan alldeles naken."

Det kan säkert användas i betydligt mer betydelsefulla situationer.
 
Top