Spelar folk mer rollspel under pandemin?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Fick tips om den här artikeln tidigare idag:

Jag reagerade på stycket:
"Dungeons & dragons", som spelas med papper, penna och tärningar, lanserades 1974 och har spelats av över 20 miljoner människor. Under pandemin har spelet fått något av en renässans då många har börjar spela bordsrollspel med varandra över nätet.

Har svårt att se att rollspel fått en renässans pga pandemin, men är ändå nyfiken på frågeställningen. Spelar folk mer/mindre eller lika mycket rollspel under pandemin som innan?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Mycket mer rollspel nu än innan!

(Allt online så klart, och D&D lämpar sig MYCKET väl för onlinespel)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Har svårt att se att rollspel fått en renässans pga pandemin, men är ändå nyfiken på frågeställningen. Spelar folk mer/mindre eller lika mycket rollspel under pandemin som innan?
Jag uppfattar det som att många rollspelare har accepterat onlajnspel på ett sätt de inte hade innan. För mig känns det rakt av konstigt att tänka att innan 2020 så hade jag knappt spelat på nätet alls. Nu känns det som en så självklar del av mitt spelande. Eller ja, just nu är det ju hela mitt spelande. Och eftersom spel på nätet är så mycket lättare att arrangera har det betytt mer spel för mig och, misstänker jag, många andra.

Däremot har jag svårt att se en makanism som får folk som inte spelat rollspel förut att testa det nu under pandemin. Visst, rollspel på nätet är något att göra när man sitter hemma och inte kan träffa folk, men jag hade gissat att dataspel låg mycket närmare till hands. Men kanske får rollspelen en del av kakan, också.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Och eftersom spel på nätet är så mycket lättare att arrangera har det betytt mer spel för mig och, misstänker jag, många andra.
Däremot har jag svårt att se en makanism som får folk som inte spelat rollspel förut att testa det nu under pandemin.
Jag har fått intrycket (väldigt anekdotiskt) att det är många som inte spelat rollspel på länge som nu återvänt till det. Exempelvis småbarnsföräldrar just för att det är så mycket enklare att arrangera. Det verkar till och med funka hyfsat för ensamstående föräldrar att köra (även om det blir lite tjo och tjim i bakgrunden ofta) då vi bara kan ta en kort paus när de måste fixa nattningen.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag upplever att det blivit lättare för föräldrar att återvända till hobbyn, vet att i grupperna jag spelat med har föräldrarna i gruppen uttryckt att det blivit lättare att ta upp rollspelandet igen då det sker över nätet. Sen upplever jag personligen, även om digitalt spelande har sina begränsningar, att det är mycket enklare att få till spelmöten. Jag spelar mer frekvent nu än någonsin och i fler grupp samtidigt än tidigare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Jo mycket mer, 50% för att vara exakt. Vilket i och för sig bara är 2 extra pass i månaden.

För min del är det logistiken som avgjort. Jag funderade på att gå med i en grupp till även före onlinetiden, om jag hade hittat en på lagom avstånd med trevligt folk och preferenser som mina. Det där är helt enkelt så nu mycket lättare att få till online, samtidigt som "kostnaden" att prova nya konstellationer sjunker.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag spelar lite mer, men det känns som betydligt mer eftersom jag gått från 1 spelgrupp till 2 + sporadiska oneshots (för få av det sistnämnda, dock).
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
489
För min del har det blivit mindre, Men då är jag både oteknisk och har ett jobb som för att jag sitter i online-möten hela dagarna så är inte så sugen på att göra det även på kvällarna.

Ibland har jag testat på det och fått någon form av "små smulor är också bröd"-känsla.

Fördelen är ju dock att det blivit någon enkvällsgrej med barndomsvänner och vagabekanta som bor på andra orter.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
För min del har det blivit mindre, Men då är jag både oteknisk och har ett jobb som för att jag sitter i online-möten hela dagarna så är inte så sugen på att göra det även på kvällarna.
+1 på den. Dock spelar jag lite online ändå.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Min grupp är 5 småbarnspappor (eller ja, barnen växer ju hela tiden...) som redan innan corona körde online eftersom det är svårt att komma iväg hemifrån samtidigt med rådande familjesituationer. Varje söndagkväll är tanken att vi ska spela.

Det som hände med corona var att antalet inställda spelpass i princip gick ner till noll. Ingen reser iväg längre, ingen ordnar fester, etc etc.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Vill säga mer men innan blev det en gång i veckan med två olika grupper. Skulle inte säga att det är mer nu bara andra grupper.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Tidigare: oregelbundna helger, oftast med övernattning.
Nu: en kväll i veckan.
Totalt får vi något fler speltimmar än tidigare.

Däremot är det mindre socialt bôs omkring spelet nu vilket är tråkigt. Toapauserna går snabbare iom att alla har en egen toalett.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag har spelat mindre. Av mina tre kampanjer så övergick EN till onlinespel, övriga två pausades. Den som blev online var också den enda som inte hade regelbundna speltider (varje och varannan vecka). Jag klagar dock inte då jag ärligt talat föredrar irl då ansiktsuttryck och kroppsspråk är en stor del av hur jag rollspelar.
 
Top