Spela polis i cyberpunk-värld

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
413
Grejen är väl att den sortens synsätt helt missar hurdant företaget är utåt. En samtida cyberpunk måste ju ta hänsyn till hurdana företagen är redan idag – alltid jätteinkluderande, så snart du kan göra din identitet till något lukrativt. Åttiotalets cyberpunk föreställer sig ofta en kapitalism utan hänsyn till person, grå och monolitisk. Dagens kapitalism är ju snarare djävulskt skicklig på att hitta varenda identitetsmarkör man kan tänkas ha och matcha upp en med ett uttryck som ska få en att konsumera. Den kan till och med placera sig som den nya, välvilliga auktoriteten som förmår ta mycket mer hänsyn till din individualitet än den gamla stelbenta statsmakten. Visst, staten kanske släpar efter med din könsdysforiutredning, men Ikea skickar redan annonser för BLÅHAJ åt ditt håll, så vem vet egentligen mer om vem du är? Och om du skulle befinna dig på andra sidan skalan? Ingen fara, via förment dolda underleverantörer förmår vi nu leverera en tacticool väst i school shooter chic-stil, tillgänglig för nedsatt pris tillsammans med en AI-genererad Elliot Rodger-homage-skin på din AR-15-kolv. Cyberpunkkapitalismen är aldrig anonym, aldrig avindividualiserande – snarare vet den mer än du själv om vem du är, och varje alternativ innebär oundvikligen att du ger upp en outsinlig källa till bekräftelse. Du behöver inte ens köpa något – enbart annonserna bekräftar att du är du, och att du tillsammans med dina likar kan skratta åt hur likartade riktade meddelanden ni får upp. Storföretagen kan inte förkastas, för inget varom man kan tala existerar utanför dem.
Vi pratar möjligen förbi varandra. Jag håller med dig. När jag säger att människovärdet som sådant inte existerar för företag, menar jag på ett juridiskt plan, på ett plan som skulle gå att åberopa för att få en "rättighet" inuti företaget; i en löneförhandling, i en butik, osv; det enda du är för ett företag är ju en potentiell kund eller en tillgång att exploatera; är du ingetdera av dem är du just ingenting, värdelös, oljud; naturligtivs åberopar företagen "människovärde" och "individualitet" och allt möjligt annat för att sälja sina varor, och vet, redan nu, allt om dig som en unik individ, baserat på vad du har konsumerat tidigare och vad du kan tänkas vilja konsumera i framtiden, och de kan därmed ge dig en djupt drabbande känsla av intimitet och mening; men det är just för att du är en potentiell kund, inte för att de bryr sig om dig; företag gör som vi vet inte reklam riktad mot båtflyktingar, tiggare eller hemlösa, och inga annonser bekräftar för sådana existenser att "du är du"; jag menar att det är detta som gör megakorporationernas välde till en dystopi; det finns inget civilsamhälle, inget kollektiv, ingen stat; ingen utsida; hela världen är ett företag. Du har inte rättigheter; du har pengar. Att denna råa ordning maskeras av en yta av bekräftelse och progressiva värderingar gör den väl närmast bara mer svårsmält, mer ohygglig och klibbig.

Däremot, nej, inuti spelet bör man kanske inte känna det som att man är en kugge i ett maskineri, att man är en ansiktslös kund som företagen inte bryr sig om, osv; tvärtom bör man ha djupt kända och intima relationer med olika varumärken: "Mina intressen är antika Sense-Dolls och DC-Sukhois serie med keramikhöljen till tunga handeldvapen. Jag var så djupt tacksam mot Dollcorp som gav mig min första docka när jag var åtta och bodde på hemmet för föräldralösa barn, att känslan följde med när de senare köptes upp av Sukhoi och började tillverka strids-androider. Synd att det krävs licens för att köpa en av dem, och att de kostar trehundra årslöner..."
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,703
Location
Athos
Grejen är väl att den sortens synsätt helt missar hurdant företaget är utåt. En samtida cyberpunk måste ju ta hänsyn till hurdana företagen är redan idag – alltid jätteinkluderande, så snart du kan göra din identitet till något lukrativt. Åttiotalets cyberpunk föreställer sig ofta en kapitalism utan hänsyn till person, grå och monolitisk. Dagens kapitalism är ju snarare djävulskt skicklig på att hitta varenda identitetsmarkör man kan tänkas ha och matcha upp en med ett uttryck som ska få en att konsumera. Den kan till och med placera sig som den nya, välvilliga auktoriteten som förmår ta mycket mer hänsyn till din individualitet än den gamla stelbenta statsmakten. Visst, staten kanske släpar efter med din könsdysforiutredning, men Ikea skickar redan annonser för BLÅHAJ åt ditt håll, så vem vet egentligen mer om vem du är? Och om du skulle befinna dig på andra sidan skalan? Ingen fara, via förment dolda underleverantörer förmår vi nu leverera en tacticool väst i school shooter chic-stil, tillgänglig för nedsatt pris tillsammans med en AI-genererad Elliot Rodger-homage-skin på din AR-15-kolv. Cyberpunkkapitalismen är aldrig anonym, aldrig avindividualiserande – snarare vet den mer än du själv om vem du är, och varje alternativ innebär oundvikligen att du ger upp en outsinlig källa till bekräftelse. Du behöver inte ens köpa något – enbart annonserna bekräftar att du är du, och att du tillsammans med dina likar kan skratta åt hur likartade riktade meddelanden ni får upp. Storföretagen kan inte förkastas, för inget varom man kan tala existerar utanför dem.
Men det där är ju exakt den komersialism vi har talat om. Den kan inte, på samma plan, samexistera med fascism. Den kan erbjuda sina produkter åt fascister men det är ju inget snack om vem som befinner sig i maktposition här (hint, det är inte fascisten).
 

Oscar Silferstjerna

Kajsa Kavats okände bror
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,505
Location
Nirvana
Om vi försöker närma oss trådens ämne - att spela polis i en cyberpunk-värld - från ett annat håll så kan man lika gärna fråga sig: vilka är brottslingarna i denna värld? Förmodligen handlar det om organiserad brottslighet i någon form och förmodligen kontrollerar dessa syndikat hela kvarter i den stora staden som är miljön. Hur dessa syndikat tjänar sina pengar, var de finns, intrigerar med varandra, och vem eller vilka som leder dem och hur de förhåller sig till polisen är centralt. Klassiskt världsbyggande helt enkelt.

Hur kapitalism fungerar i relation till genren cyberpunk, som diskuterats ovan, är också relevant på en systemnivå, men även det behöver brytas ner till factions, personer, hemligheter, konflikter och uppdrag. Även det klassiskt världsbyggande.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,055
Location
Helsingborg
Om vi försöker närma oss trådens ämne - att spela polis i en cyberpunk-värld - från ett annat håll så kan man lika gärna fråga sig: vilka är brottslingarna i denna värld? Förmodligen handlar det om organiserad brottslighet i någon form och förmodligen kontrollerar dessa syndikat hela kvarter i den stora staden som är miljön. Hur dessa syndikat tjänar sina pengar, intrigerar med varandra, och vem eller vilka som leder dem är och hur de förhåller sig till polisen centralt. Klassiskt världsbyggande helt enkelt.

Hur kapitalism fungerar i relation till genren cyberpunk, som diskuterats ovan, är också relevant på en systemnivå, men även det behöver brytas ner till factions, personer, hemligheter, konflikter och uppdrag. Även det klassiskt världsbyggande.
Skulle gissa att det även finns en del personer som begår brott för det enda som inte är själskrossande för något utan tillgångar i en värld där allt är kommersialiserat är brott.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,703
Location
Athos
Om vi försöker närma oss trådens ämne - att spela polis i en cyberpunk-värld - från ett annat håll så kan man lika gärna fråga sig: vilka är brottslingarna i denna värld? Förmodligen handlar det om organiserad brottslighet i någon form och förmodligen kontrollerar dessa syndikat hela kvarter i den stora staden som är miljön. Hur dessa syndikat tjänar sina pengar, intrigerar med varandra, och vem eller vilka som leder dem är och hur de förhåller sig till polisen centralt. Klassiskt världsbyggande helt enkelt.

Hur kapitalism fungerar i relation till genren cyberpunk, som diskuterats ovan, är också relevant på en systemnivå, men även det behöver brytas ner till factions, personer, hemligheter, konflikter och uppdrag. Även det klassiskt världsbyggande.
Den första frågan är; vad är olagligt i en cyberpunkmiljö? Om företagen själva definierar detta så är det rimligtvis brott mot företaget (inkl egendom, anställda, varumärken etc). Resten skiter man i. En annan vinkel är vad de rika som beskyddas önskar skydda sig ifrån. Det är polisens uppgift att lösa det problemet. Vilket väl främst innebär att polisen agerar klassiska väktare. Det senare låter ju inte så kul men det förra kan ju utvecklas till klassiska thrillers med företagsspionage, sabotage etc.

Men jag tror att allt kokar ner till att det trots allt är roligast att spela frilansande punks som tror sig stå utanför systemet.
 

Oscar Silferstjerna

Kajsa Kavats okände bror
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,505
Location
Nirvana
Jag tycker också att det behöver vara tydligt varför polisen är intressant i just den här cyberpunk-miljön. Ju mer specifikt och lokalt, desto bättre. Poängen med en viss miljö är förstås inte att den är generisk för genren. I det här fallet var det väl Mogadishu. Jag behöver då veta vad som skiljer just den cyberpunk-miljön från andra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,703
Location
Athos
Jag tycker också att det behöver vara tydligt varför polisen är intressant i just den här cyberpunk-miljön. Ju mer specifikt och lokalt, desto bättre. Poängen med en viss miljö är förstås inte att den är generisk för genren. I det här fallet var det väl Mogadishu. Jag behöver då veta vad som skiljer just den cyberpunk-miljön från andra.
Man kan också tänka sig att det finns lokala styren i lokala block. Kanske har just detta block tagits över av syndikalister, eller ekofascister, eller neo-katoliker eller gatu-teknokrater eller vad det nu kan vara. Och nu lyder de poliser som stannat kvar under sina nya herrar!
 

Oscar Silferstjerna

Kajsa Kavats okände bror
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,505
Location
Nirvana
Ja, varje enskilt block kan vara eller byggas ut till en enskild sandbox. Sådant kan förstås även genereras fram. Osäker dock på om det funkar i Neotechs väldigt utförliga och detaljerade stil.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
7,633
Location
Uppsala
En annan sak som är intressant är väl förresten glesbygd vs storstad. Känns som regnblöta sopstinkande gator är cyberpunkens givna default (och representerar ju vårt nu rätt väl ändå, med 88% urbanisering bara i Sverige). Men hur ser det ut utanför storstäderna? Vem övervakar all frakt och eventuella sabotage mot solfarmer och algodlingar? Har de samma cyniska syn, och kanske en stenhård förstärkning av den konflikt vi också har redan nu mellan landsbygd och storstad?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,055
Location
Helsingborg
En annan sak som är intressant är väl förresten glesbygd vs storstad. Känns som regnblöta sopstinkande gator är cyberpunkens givna default (och representerar ju vårt nu rätt väl ändå, med 88% urbanisering bara i Sverige). Men hur ser det ut utanför storstäderna? Vem övervakar all frakt och eventuella sabotage mot solfarmer och algodlingar? Har de samma cyniska syn, och kanske en stenhård förstärkning av den konflikt vi också har redan nu mellan landsbygd och storstad?
Vilken landsbygd? I de flesta cyberpunk-settings så är ju landsbygden antingen privatiserad (maximal inhägngning med betongmur och antingen automatiserade försvarsystem eller säkerhetsgoons i visirförsedda hjälmar) eller ett förstört hellscape där bara galningar och kannibaler bor. Fortfarande betongmurar och försvarssystem.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
7,633
Location
Uppsala
Vilken landsbygd? I de flesta cyberpunk-settings så är ju landsbygden antingen privatiserad (maximal inhägngning med betongmur och antingen automatiserade försvarsystem eller säkerhetsgoons i visirförsedda hjälmar) eller ett förstört hellscape där bara galningar och kannibaler bor. Fortfarande betongmurar och försvarssystem.
Sure, men du måste fortfarande frakta saker. Någon måste serva alla drönare. Någon måste åka ut till algbaden när inkräktarlarmet går. Jag räknar med att det kommer stjälas koppartråd och snyltas på elnät lika mycket som idag, dessutom. :D
 

Oscar Silferstjerna

Kajsa Kavats okände bror
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,505
Location
Nirvana
Sure, men du måste fortfarande frakta saker. Någon måste serva alla drönare. Någon måste åka ut till algbaden när inkräktarlarmet går. Jag räknar med att det kommer stjälas koppartråd och snyltas på elnät lika mycket som idag, dessutom. :D
Precis. Och dessa miljöer - stad gränsande till landsbygd - kan förstås beskrivas. Allt måste inte vara kvarter eller block i en stor stad.

Och för att återknyta till trådens ämne: hur interagerar polis och brottslingar i stadens utkant? Vad händer där? Vilka kommer in i staden utifrån? Varifrån kommer de?
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,703
Location
Athos
Ja, varje enskilt block kan vara eller byggas ut till en enskild sandbox. Sådant kan förstås även genereras fram. Osäker dock på om det funkar i Neotechs väldigt utförliga och detaljerade stil.
Neotech har tabeller för just det så det lär gå utmärkt!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
2,141
Location
Stockholm
Om vi försöker närma oss trådens ämne - att spela polis i en cyberpunk-värld - från ett annat håll så kan man lika gärna fråga sig: vilka är brottslingarna i denna värld? Förmodligen handlar det om organiserad brottslighet i någon form och förmodligen kontrollerar dessa syndikat hela kvarter i den stora staden som är miljön. Hur dessa syndikat tjänar sina pengar, var de finns, intrigerar med varandra, och vem eller vilka som leder dem och hur de förhåller sig till polisen är centralt. Klassiskt världsbyggande helt enkelt.
RoboCop har huvud skurkarna sysslande m värdetransport rån, allmänna rån, droghandel, prostitution (visas inte men nämns), fungera som svart "problemlösare" åt en av megakorpens ordförande. Vi ser också RoboCop gå efter våldtäktsmän, gisslantagare, o butiksrånare.

Dredd så är det droghandel, mord o troligen någon typ av beskyddar verksamhet som Ma-Ma klanen sysslar med + mutande av judges. Men vi ser också jagande av bildårar, mordutredning, intagande av uteliggare som inte flyttat på sig efter tillsägning. I mångt o mycket det vi har idag (till skillnad från serien där en massa normala saker är illegala), även om en del av straffen är hårdare o judges är full rätt att vara polis, domare o bödel i ett.

I Blade Runner ser vi trafikpoliser o sedan specialist-spanare vars uppgift är att jaga rymda replicanter (officiellt p.g.a. att de är psykotiska o mordiska). Men känsla av filmen (för mig) är att polisen, vid sidan av blade runners, överlag sysslar med mer eller mindre samma sak som de gör idag.

I Judge Dredd serietidningen är alla typer av simulanter illegalt (kaffe, socker o sånt), och en massa andra saker som vi idag ser som fult normalt.

I Minority Report ser vi mord, misshandel och illegal droghandel, bytande ut av ögon (som är folks ID i nuläget, så det e motsvarigheten till att ge folk falska ID-handlingar), förstörande av egendom gäller nog också men kommer inte upp.

I Neotech Edge grund modul PRD så finns det ingen egentlig lag, PRD området är uppdelat i zoner där varje zon har sin egen säkerhetsfirma/medborgargarde som ser till att de regler de har fått betalt för att hålla efter inte bryts. Det som är olagligt är för det mesta en fråga om saker som rubbar lugnet än något annat, där nivån av "lugn" varierar från zon till zon. Sedan har rikare personer (eller de som lägger pengarna på säkerhet) bättre kontrakt vilket gör att om något händer i närheten av dem skickas en vectorjet med ett SVOT + läkare team till där de är och tar hand om hotet/tar kontrakttagaren därifrån. Resten av världen presenteras också som väldigt drogliberal så en massa droger som e illegala idag är över större delen av världen helt legala.

Yakuzan i Johnny Mnemonic fungerar som en av megakorparnas attackhundar, vilket troligen är illegalt eftersom korpen använder yakuzan istället för egna säkerhetsstyrkor. I Newark verkar flertalet cybernetik vara illegalt eftersom Just Johnny maskerar sitt Mnemonic kurir implantat som ett dyslexi protest implantat o det görs en kommentar om att det är en av de tillåtna implantaten. Vi ser inga poliser i filmen men det är en känsla av att de finns, o att flertalet av sakerna vi ser göras e illegala, de bara inte finns i närheten.

Ghost in the Shell har manipulerande av folks minnen som något illegalt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
2,141
Location
Stockholm
En annan sak som är intressant är väl förresten glesbygd vs storstad. Känns som regnblöta sopstinkande gator är cyberpunkens givna default (och representerar ju vårt nu rätt väl ändå, med 88% urbanisering bara i Sverige). Men hur ser det ut utanför storstäderna? Vem övervakar all frakt och eventuella sabotage mot solfarmer och algodlingar? Har de samma cyniska syn, och kanske en stenhård förstärkning av den konflikt vi också har redan nu mellan landsbygd och storstad?
O med att man nu kan arbeta hemifrån, tillgången till 3D-printing (som i en nära framtid ju måste vara än mer avancerade, bättre o billigare), drönare som kan sköta en massa uppgifter man på landet behövde bilen/annat folk till, så är det möjligt att vi har en framtid där en massa folk har flyttat ut på landet, nu när de inte behöver vara i stan.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,055
Location
Helsingborg
Ghost in the shell: Stand Alone Complex (och 2nd Gig), dvs anime serien baserad på filmen, förtjänar att nämnas.

Huvudpersonerna är en anti-terroriststyrka specialiserade på grov terrorism med cybernetik inslag, allt ifrån minnesmanipulation till rogue stridsrobotar, med ett fokus på cyberterrorism.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
2,141
Location
Stockholm
Ghost in the shell: Stand Alone Complex (och 2nd Gig), dvs anime serien baserad på filmen, förtjänar att nämnas.

Huvudpersonerna är en anti-terroriststyrka specialiserade på grov terrorism med cybernetik inslag, allt ifrån minnesmanipulation till rogue stridsrobotar, med ett fokus på cyberterrorism.
Låt oss göra en lista med media där huvudpersonerna är poliser/liknande i cyberpunk-ish miljö:

Vid sidan av mer eller mindre all GitS media har vi:
- Appleseed
- All Judge Dredd media
- Blade Runner
- RoboCop
- I, Robot (filmen)
- Domino Tank Police - har ett riktigt bra intro förresten
- Alita, Battle Angel - polis verkar inte finnas i den världen utan använder sig av licensierade prisjägare med både Dr. Dyson Ido o Alita varande sådana.
- Fantomen 2040 - inte Fantomen själv men Sagan e polis. (Jag är villig att betala ockerpris för en samling av den här tv-serien på svenska)
- AD Police Files
- Minority Report
- Cyber City Oedo 808
- Angel Cop
- Old City Blues
- Mann And Machine
- Total Recall 2070
- Almost Human
- Synergia
 
Top