Nekromanti Spel med bra stöd för politik

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
DÅ min >Human setting kommer innehålla en hel del politiskt spel angående hur man ska lösa alfa frågan, undrar jag om det finns spel som har bra stöd för politiskt spel. >Humans regler har ju inga hade varit kul att titta på vilka regler/mekaniker som finns i olika spel och försöka översätta dessa till min setting.

Vad jag vill ha, konkreta tips på vad gör att just det spelet har bra politikregler, och gärna exempel.

Vad jag inte vill ha ,gnäll på andra spels regler angående politik regler/mekaniker.

Tack på förhand Chef
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Fråga Rasmus hur långt han kommit med sitt politiska AW+Eon-hack. Det borde gå lätt att applicera på vilka spel som helst.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Om du hittar ett sådant system så får du gärna berätta om det, för jag är också intresserad.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Det kommer kräva typ, alldeles för mycket jobb för att skilja det från sitt huvudsystem eftersom de är så integrerade. Men Burning Empires Duel of Wits system är perfekt. Det är helt, helt jäkla fantastiskt. Det är snabbt, det är taktiskt och spelaskill är centralt men karaktärens färdigheter spelar också in på viktiga sätt. Så där är ett system för debatter och politiska kampanjer.

Sedan hade jag använt Reign för att göra organisationerna. Det kan simulera allt från företag till länder på ett praktiskt och snabbt sätt men fortfarande med nog med djup för att göra det intressant.

Andra, mindre rekommenderade av mig men fortfarande bra system är Pathfinder Kingdom building system från the Gamemaster guide (de här reglerna måste finnas på deras SRD också...) och från Adventure Pathen King Maker och Backgrounds systemet från Vampire, basic men underlättar att hantera saker så som minions och pengar.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
God45;n132375 said:
Det kommer kräva typ, alldeles för mycket jobb för att skilja det från sitt huvudsystem eftersom de är så integrerade. Men Burning Empires Duel of Wits system är perfekt. Det är helt, helt jäkla fantastiskt. Det är snabbt, det är taktiskt och spelaskill är centralt men karaktärens färdigheter spelar också in på viktiga sätt. Så där är ett system för debatter och politiska kampanjer.

Sedan hade jag använt Reign för att göra organisationerna. Det kan simulera allt från företag till länder på ett praktiskt och snabbt sätt men fortfarande med nog med djup för att göra det intressant.

Andra, mindre rekommenderade av mig men fortfarande bra system är Pathfinder Kingdom building system från the Gamemaster guide (de här reglerna måste finnas på deras SRD också...) och från Adventure Pathen King Maker och Backgrounds systemet från Vampire, basic men underlättar att hantera saker så som minions och pengar.

Förlåt min okunnighet men vad är Reign?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Genesis;n132370 said:
Fråga Rasmus hur långt han kommit med sitt politiska AW+Eon-hack. Det borde gå lätt att applicera på vilka spel som helst.

Jag funderade på att göra någon AW liknande lösning själv, men har inte riktigt orken att göra det själv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Swedish Chef;n132380 said:
Jag funderade på att göra någon AW liknande lösning själv, men har inte riktigt orken att göra det själv.
Greg Stolzes spel om politik: http://gregstolze.com/reign1/

Det är både sitt eget rollspel som kan spelas fristående och en politik expansion som kan läggas till på andra spel
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Swedish Chef;n132380 said:
Jag funderade på att göra någon AW liknande lösning själv, men har inte riktigt orken att göra det själv.
Då vill du ha The Sword, the Crown and the Terribel Power. AW powerat spel för medeltida politik.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Det finns en jättefin kortversion av Reign-reglerna vid namn Reign Enchiridion, men jag har inte koll på om det som gör det bra för politik finns i den versionen eller inte. Har herr 45 koll?
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
A Song of Ice and Fire RPG har väldigt bra regler för intrigerande som går att använda i politiskt spel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Hybris;n132460 said:
A Song of Ice and Fire RPG har väldigt bra regler för intrigerande som går att använda i politiskt spel.
Systemet för att bygga familjer och hus rockar också! :D
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Den grundläggande idéen i Settingen är att Alforna delats in tre huvudsakliga politiska läger. Ett Alfa-supremacy (vi har krafterna vi borde styra), Två Alfa Coexsitence (Vi är som er har bara krafter) och Tre Alfa-Isolation (Ge oss en del av ert land så klarar vi oss själva). Under dessa finns diverse organisationer Alfa Liberation Army (en terrororganisation) Alfa Equal rights (en lobby organisation) och så vidare.

Tanken med hela settingen och kampanjen är att rollpersonerna skall spela viktiga kuggar i dessa rörelser som tvingas sammarbeta i viktigare frågor, framförallt mot den så kallade disruptorteknologin (Vilken bromsar Alfakrafter) och Alfa regstration act ( en lagförslag för att alla allor skall registreras i ett register), men även för att stoppa galningar som vill förstöra världen.

>Humans regelsystem funkar bra för själva äventyren, hade bara varit fint med lite storpolitiska drag för rollpersonerna att göra under downtime.
 
Top