Nekromanti Spel över nätet

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Vilka varianter (av Rollspels-verktyg) har ni provat och vad kan ni rekommendera?

Krav:
- Enkelt och kompatibelt med win/mac
- Möjlighet till tärningsslag
- Dela bilder och/eller rollformulär

Det finns en miljard lösningar därute och har kikat på en del, men att sätta upp och testköra alla är rätt tidskrävande, så enklare att slänga ut en fråga. En del ser sjukt avancerade ut och därför är det ju lätt att gå vilse i början.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Roll20 eller fantasygrounds är det du vill ha.
Fantasygrounds har fördelen att man kan lägga in regelsystem och det finns många redan gjorda. Stora nackdelen är dock att det kostar pengar.

Roll20 är väldigt bra om du ska ha figurer som du vill flytta runt på ett rutnät. Samt en annan bra grej är att man kan ställa in färdiga tärningslag, så kör du ett avancerat regelsystem med tärningspölar eller liknande så är det smidigt då du kan rulla tex "Fireball" så rullar den så många tärningar som du ställt in.

Båda kan dela bilder och man kan rita på dem i programmet.


Dock rekommenderar jag att köra skype enbart och att alla rullar sina egna tärningar och säger vad dem får. Om du inte kör ett avancerat regelsystem så är det här helt klart att föredra. För problemet med båda programmen är att det finns en stor risk att programmet tar större plats än rollspelandet. Behöver du dela bilder över skype så skickar du en fil eller länk.
Så jag skulle testa enbart skype först och sen ta nåt annat om du känner att det inte räcker till.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Supertips! Tack, det är precis det jag känt själv och suttit och funderat på.

Kollar in lösningarna men börjar nog optimera wi-fit för Skype då!

Tack!

(Om någon annan tycker annat eller har goda tips, varsågoda, jag följer alla tips)
 
Top