Nekromanti Soundtrack för en kampanj i disigt Urekeny

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ni vet väl vart Urekeny ligger? Det är ett ensligt baroni i nordöstra Consaber, vid Rinya-viken!

Till sommarens årliga vecka av dramaorgie så tänkte vi spela Eon, och göra det i sann grisodlar-anda. Eller - i alla fall i ett intimt, mänskligt och bara aningen mystiskt Mundana (eller?). Jag vill hitta soundtracks som ger rätt stämning. Jag har en ganska diger samling men många är alldeles för bombastiska - stämningen vi vill åt är en enslig borg (inte skrämmande), en vacker natur men med hat i skuggorna. Saker som keltisk, medeltida men ändå melodisk och suggestiv musik. Dessutom behöver vi en theme-song :gremsmile:

För att sätta tonen så delar jag nedan vår kampanj-trailer, men vilken musik rekommenderar ni? Spotify-länkar ger extra kudos!

Trailer
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tyvärr har jag inga idéer på musik åt dig just nu, men jag uppmanar redaktionen att ta bort detta inlägg, permabanna RipperDoc för uppviglade utav ordningen!
Alla spelare kommer nu efter trailern att organisera sig i fackförbund och kräva mer engagerade spelledare, kräva nya förmåner i form utav mer hand-outs, kampanjtrailers osv. och detta kan inte tolereras !


THIS WAS AWESOME

/Poseur nominerar dock RipperDoc till 2013s Spelledare
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag blir också fly förbannad, tänk om mina spelare hade sett det här. FY FAN!
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Nu är jag inte säker på om det är vad du är ute efter, men soundtracken till the Witcher spelen är enligt mig bra, och något jag kanske skulle kunna tänka mig använda själv. Vad jag kan se så finns de tyvärr inte på Spotify, själv fick jag dem som DL när jag köpte det.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Grymt snygg trailer, jag gillar sådana och brukar göra sådana själv.

Några förslag på musik:

Lee Holdridge - The Mists of Avalon

Corvus Corax - Milli Anni Passi Sunt

Lorne Balfe - Ironclad

Alti Öivarsson - The Eagle
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Re: That trailer was awesome

Jaha då vet man vilken ambitions nivå ni spelar på. Känns som om ens egna alster bleknar i jämförelse.

Tyvärr har jag inga musik tips men det här gav mig inspiration till en ny tråd.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: That trailer was awesome

Vi har successivt höjt ribban under många år. Sedan handlar det också om att vi spelar en vecka per år (i denna konstellationen) så det är värt att spendera lite mer tid på att förbereda.

Kul att du gillar den dock! Vad inspirerade dig?
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Re: That trailer was awesome

Efterlysningen av musik soundtrack, tänker mig att de flesta använder sig av det men åtminstone för min del har det blivit någon sorts generell fantasy musik som aldrig varierat oavsett vart i Mundana vi förlagt spelandet.
Kanske vore på sin plats att försöka sammanställa en lista med låtar till så många olika länder som möjligt för att få in mer kulturella skillnader åt spelarna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Skivan 'Avalon - A Celtic Legend' av Enaid låter extremt 'borgig' och aningen 'keltisk' och har ett ganska diskret sound; men den är inte det minsta mörk. Annan intressant 'allmän' Consabermusik är tex äldre Qntal-album, allt Estampie någonsin gjort, Ataraxia, Ougenweide, Arany Zoltán, Deleyaman, diverse tolkningar av Santa Maria-cantigorna (och Hildegard av Bingen, om man vill åt en mer monastisk/kyrklig atmosfär).

Arcana, Dead can Dance, Raison d'Être, Archon Satani, Coph Nia samt Sophia är bra band för mörk, obehaglig fantasymusik. Stoa och Ophelia's Dream har ett softare sound men låter ofta lite småmörkt.

Om man spelar i norra Consaber är rauner rätt obligatoriskt att ha med, för det är soundtracket till filmen Mongol absolut awesome, men Sa Dingding, Dadawa, Sigangli och Hanggai erbjuder mer alternativa sound jämfört med klyschig strupsång.

Jag brukar undvika att tipsa folk om filmsoundtrack eftersom det är så slitet och gjort, men bra datorspelssoundtrack för ändamålet är tex Dragon Age, Dreamfall, Age of Conan och det mesta av Yasunori Mitsuda.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
RipperDoc said:
Ni vet väl vart Urekeny ligger? Det är ett ensligt baroni i nordöstra Consaber, vid Rinya-viken!

Till sommarens årliga vecka av dramaorgie så tänkte vi spela Eon, och göra det i sann grisodlar-anda. Eller - i alla fall i ett intimt, mänskligt och bara aningen mystiskt Mundana (eller?). Jag vill hitta soundtracks som ger rätt stämning. Jag har en ganska diger samling men många är alldeles för bombastiska - stämningen vi vill åt är en enslig borg (inte skrämmande), en vacker natur men med hat i skuggorna. Saker som keltisk, medeltida men ändå melodisk och suggestiv musik. Dessutom behöver vi en theme-song :gremsmile:

För att sätta tonen så delar jag nedan vår kampanj-trailer, men vilken musik rekommenderar ni? Spotify-länkar ger extra kudos!

Trailer
Jag måste bara påpeka att det där är troligtvis den bästa intro-grejen jag sett till ett rollspel någonsin. jag har aldrig blivit så sugen på att spela som när jag sett detta!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tack!

Det är inte helt svårt att göra själv. Du behöver digitala kopior av ett gäng passande filmer (eller scener från youtube), och ett filmredigeringsprogram, typ Movie Maker (jag använde Final Cut Pro). Sedan behöver du skriva ett kort manus, typ vilka scener du skulle vilja se, och börja dammsuga filmerna på den typen av material. Klipp ut, stoppa in i filmprojektet, och börja möblera om...

Det tar lite tid, men är givande. Vår kampanj är rätt lowfantasy så historiska filmer passar utmärkt - high fantasy blir lite svårare eftersom källmaterialet blir mer begränsat och mer specifikt. Det gäller ju att scenerna inte är för tydliga så att folk associera fel (typ, Gandalf...).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Coolt! Mycket bra grejer där, och vi delar samma källmaterial :gremsmile: Finns bara så många filmer med rinbrynjor och borgar :gremwink:
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jo, precis. Därför är det lite roligt när man hittar nåt lite mer obskyrt som man kan använda. Som Pillars of the Earth, Knights of Bloodsteel eller så.
 
Top