Nekromanti Solospilling mellom eventyrene?

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Istedet for å spille eventyr kontinuerlig slik at rollepersonene
utvikler seg nesten kun ganske ensrettet som "eventyrere",
så tror jeg at det kan være bra og spille litt "solospill" innimellom.

Slik kan presten gjøre sine plikter og tjenester, magikeren
forske og studere, og gladiatoren kan søke lykken på
arenaen for å vinne ære og berømmelse..

Uten slike solospill så er det jo for eksempel vanskelig for
magikeren og presten og stige i gradene, eller tilegne seg ny
kunnskap.
Utover fordelen med at rollepersonene blir mer individuelle og
får en mer "levende" historie, så tror jeg at det kan være lett
og få igang mer "personlige" kampanjer ved bruk av
dette "virkemiddelet".

Altså en planlegger et kort spillemøte etter hva den enkelte
spilleren har lyst til og bruke tiden til, og spiller kanskje noen
enkelte hendelser utifra det.



Er det noen som har noen synspunkter på dette? :gremconfused:

Det jeg egentlig lurte på var om noen hadde forslag på tilfeldige hendelser? :gremconfused:
Altså en slags møte-/hendelsestabell for solospilling.
Kan for eksempel være: utsatt for ran, lommetyveri. brann
der de oppholder seg, besøk av tidligere bekjente osv.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Det här beror helt på hur man konstruerar kampanjen, men jag tror att det kan vara bra ibland. Jag bygger nästan aldrig kampanjer så att det finns något glapp mellan "äventyren". Allting hänger ihop och det finns mycket sällan någon möjlighet att göra något på egenhand.

Jag kan tänka mig någon form av solospel mellan äventyr dock, men då får det vara ganska övergripande och meta. Det kan också göra så att man får mer kontinuitet, vilket är mycket viktigt för mig. Jag tror att det största problemet med att solospela är att det kräver ännu mer tid. Å andra sidan borde man kunna sköta det över nätet och eftersom bara två personer är inblandade borde det kanske gå ändå. Jag ska se till att testa nästa gång det blir aktuellt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tycker personligen inte att rollspel är roligt med bara en spelare. Nu blir det så att jag kör det en del ändå, men det är bara för att min spelargrupp ligger i dödsryckningar.

När jag var ung delade vi som spelare gärna upp oss i mindre grupper; typ att alla gick åt varsitt håll när vi skulle genomsöka ett område eller liknande. Det blev aldrig roligt. Idag tycker jag att en av de viktigaste sakerna en bra spelare ska kunna göra är att kunna hålla ihop gruppen på ett sätt som känns naturligt och trovärdigt. Alltså; även när det borde vara bättre/naturligare för en rollperson att gå sin egen väg - så skall spelaren på något sätt motivera varför hennes rollperson ändå stannar kvar och agerar på så vis att samspelet i gruppen förstärks. Helst på ett sätt som inte märks, förstås.

Samma sak med mig som spelledare. Om jag är värd mitt salt så skall jag också dra mitt strå till stacken, och skriva utmaningar som stärker banden inom spelargruppen.

Så det du skriver:

Uten slike solospill så er det jo for eksempel vanskelig for
magikeren og presten og stige i gradene, eller tilegne seg ny
kunnskap.
...tycker jag är ett exempel på antingen dåligt skrivet rollspel, dåligt spelledande, dåligt genererade rollpersoner eller dåligt spelande.

Min devis är denna: Om ett problem löses bäst med one-to-one-spelande, då har man redan misslyckats.

Alla spelare behöver förstås inte tycka på detta sätt, men jag gör det, och mina spelare resonerar på samma sätt.

Så... jag tycker det är bäst om alla enskilda spelares målsättningar löses på ett sätt som aktiverar hela spelargruppen. Det är sådana utmaningar jag försöker skriva åt mina spelare.

---

Det jeg egentlig lurte på var om noen hadde forslag på tilfeldige hendelser?
Altså en slags møte-/hendelsestabell for solospilling.
Kan for eksempel være: utsatt for ran, lommetyveri. brann
der de oppholder seg, besøk av tidligere bekjente osv.
Jag tror det är bäst att bara fråga spelaren vad hon vill göra, och sedan skriva ett äventyr utefter detta på ungefär ett och samma sätt som om man skulle göra det åt en vanlig spelargrupp.

Alltså, ponera att en predikare i Chronopia säger "jag skulle vilja ha fler medlemmar i min nystartade sekt", då ger man henne möjligheten att planera ett framträdande på tempelbacken vid en årlig högtid av något slag, där många personer kommer för att höra vad olika liturger har att säga. Och så kanske man som spelledare förbereder ett par rivaliserande religioner som försöker sätta käppar i hjulet för rollpersonen. Osv. Precis som ett vanligt äventyr, med andra ord, utefter spelarens önskemål.

Så skulle jag göra om jag gillade idén med ensamspelande.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
"..typ att alla gick åt varsitt håll när vi skulle genomsöka ett område eller liknande. Det blev aldrig roligt."
-Kan være enig i det, men dette er jo noe helt annet da.
Her sitter ingen av de andre spillerne passivt og bare hører på.

"..som stärker banden inom spelargruppen."
-Båndene innen spillegrupen har aldri vært noe problem.
Og dette er jo ikke noe enten eller. Altså "vanlig" spilling går jo som vanlig uansett om en spiller et "solomøte" engang imellom.

"..tycker jag är ett exempel på antingen dåligt skrivet rollspel, dåligt spelledande, dåligt genererade rollpersoner eller dåligt spelande."
-Hmm.. Hvordan vil du løse det når magikeren feks vil forske frem noen nye formler, eller lage noen magiske gjenstander?
Og hvordan kan feks den lærde mannen tilegne seg nye kunnskapsområder osv?
Jeg synes det er bra at en eventyrgruppe er sammensveiset osv. men jeg synes det fortsatt er bra at de har forskjellige "spesialfelt" og individuelle mål (bare de går stort sett overens).


"Min devis är denna: Om ett problem löses bäst med one-to-one-spelande, då har man redan misslyckats."
-Hmm, hva har egentlig dette med posten min og gjøre?
Jeg har da ikke pratet om at det er problemer som må løses "one-to-one"..
Det hele gikk ut på å ta et kort individuelt spillemøte med hver enkelt spiller med noen eventyrsmellomrom, slik at de kunne praktisere og utvikle seg i den retningen de har lyst til.
For ved ren "eventyring" så synes jeg at det er "krigerne" som utvikler seg mest, mens de som baserer seg på kunnskap blir ganske statiske.


"Jag tror det är bäst att bara fråga spelaren vad hon vill göra, och sedan skriva ett äventyr "
-Ja, det er jo en ide.
Men tenkte ikke lage individuelle eventyr, bare noen enkelte hendelser utifra hva spilleren vil bruke tiden til.
Hovedtingen er jo at spillerne skal få brukt litt tid til å feks forske, trene, studere, jobbe osv. Men det er jo greit og ha ett par små innbrekk innimellom det :gremsmile:
Hendelser for magikeren kan for eksempel være at han assisterer i et magisk eksperiment som går galt, tyven som trener eller jobber får kanskje ett avbrekk da han får et tilbud han ikke kan motstå da en rik forretningsmann vil ha noe som ikke er til salgs osv.

Det jeg egentlig tenkte med posten var innspill til en sånn generell hendelsestabbel for "solospillingl", som kunne brukes for å lage små avbrekk i feks trening, studering osv... Jeg er ikke akkurat så god til å forklare men..

Tenkte på generelle hendelser som feks. bli utsatt for landveisrøvere engang de er ute og reiser mellom byer, lommetyver, brann? Noen forslag til flere hendelser som en kan "støte på" når det er snakk om lengre tidsperioder (måneder/år). :gremconfused:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hvordan vil du løse det når magikeren feks vil forske frem noen nye formler, eller lage noen magiske gjenstander?
Og hvordan kan feks den lærde mannen tilegne seg nye kunnskapsområder osv?
På sätt som engagerar en hel grupp.

Jag tycker exempelvis att det är okej om en lärd man och en präst diskuterar över ett ihjälslaget monster på detta sätt:
Präst: "Vi måste offra monstret - för att blidka gudarna!"
Lärd: "Nej, nej, jag måste dissikera det, så att jag kan få lära mig mera!"
Präst: "Nej, rör du monstret med en skalpell så tar inte gudarna emot det som ett offer!"
Lärd: "Jamen jag kan ju inte lära mig något om du skall skära och bränna i det med offerkniv och helig lykta!"
osv.

Att fördela resurser mellan sig - det är ett sätt att engagera flera spelare samtidigt.

Ett annat sätt är att ena spelarna mot ett och samma mål: Exempelvis på så vis att magikern kan lära sig något av att få studera en artefakt som tjuven vill stjäla, från en demon som krigaren vill döda.

Ett tredje sätt är att kräva samarbete och inblandning av hela spelargruppen för att varje enskild medlem ska kunna nå sin personliga målsättning. Det är mitt favoritsätt. Den lärde mannen ska alltså inte kunna utvecklas genom att bara sitta på sitt rum; utan han behöver utforska främmande områden och ting, och behöver då hjälp av en jägare och en livvakt, m.m.

-Hmm, hva har egentlig dette med posten min og gjøre?
Jeg har da ikke pratet om at det er problemer som må løses "one-to-one"..
Jaha? Förlåt, jag tyckte det lät på dig som att magikerspelaren skulle behöva studera i ensamhet på ett sätt som inte övriga rollpersoner skulle kunna bidra till. Alltså att denna situation; studerandet; skulle behöva lösas one-to-one; mellan spelaren och spelledaren.

Det jeg egentlig tenkte med posten var innspill til en sånn generell hendelsestabbel for "solospillingl",
Då ber jag om ursäkt för att jag börjat denna irrelevanta sidotråd. Hoppas du får många förslag!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Alltså, det där med solospel melaln äventyren är en god ide tycker jag. Det ger ju en channsen att kunan utveckla sin karaktär mer än just vid de givna äventyren som man kör.
Dock så tror jag inte att man behöver mötestabeller & sådant för dessa små soloäventyr. Utan jag tror att det är något som man kan disskutera & eventuellt lira fram med varje spelare enskillt. Tror att det funkar bäst så.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
"Alltså, det där med solospel melaln äventyren är en god ide tycker jag. Det ger ju en channsen att kunan utveckla sin karaktär mer än just vid de givna äventyren som man kör."
-Ja det var tanken.
Og ikke at det skulle ersatte den "vanlige" spillingen på noen måte. Feks så spiller vi fast annenhver uke, og då går det jo fint og ta en "solosession" innimellom der engang iblant.

Jeg spiller Eon og der virker det ut som om de forskjellige yrkene har sitt og gjøre ved siden av eventyrene.
Er feks en rolleperson magiker og tilhører et akademi så må han feks tjenestegjøre xx antall uker i året ved akademiet (feks undervise nybegynnere, bistå i alkemiske og magiske forsøk osv) og betale sin årlige "medlemsavgift". Fordelene med å være tilknyttet et akademi er at han har tilgang til labratorium og trening xx antall uker i året, pluss at selvfølgelig kan søke hjelp og støtte der hvis han skulle trenge det.

En kriger kan også få fordeler og plikter ved å velge å være med i en orden boderskap eller lignende.


Jeg tenkte ikke lage en "vanlig møtestabell", men tenkte på små ufoutsette hendelser som en person kan bli "utsatt for" da han feks trener eller jobber osv. Dette for å få et avbrekk så det ikke bare blir terningslag.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå

Jeg spiller Eon og der virker det ut som om de forskjellige yrkene har sitt og gjøre ved siden av eventyrene.
Er feks en rolleperson magiker og tilhører et akademi så må han feks tjenestegjøre xx antall uker i året ved akademiet (feks undervise nybegynnere, bistå i alkemiske og magiske forsøk osv) og betale sin årlige "medlemsavgift". Fordelene med å være tilknyttet et akademi er at han har tilgang til labratorium og trening xx antall uker i året, pluss at selvfølgelig kan søke hjelp og støtte der hvis han skulle trenge det.

En kriger kan også få fordeler og plikter ved å velge å være med i en orden boderskap eller lignende.


Jeg tenkte ikke lage en "vanlig møtestabell", men tenkte på små ufoutsette hendelser som en person kan bli "utsatt for" da han feks trener eller jobber osv. Dette for å få et avbrekk så det ikke bare blir terningslag.


Det går ju förståss att använda dessa förplikterser till äventyr. Magikern kanske måste åka iväg till en grannstad för att undersöka en eventuell framtida allierad. Har han rent mjöl i påsen, eller tillhör han/hon kanske en grupp trollkarshatare.

Gällande solospel mellan äventyren så, varför inte. Bara alla vill det och att inte någon spelare känner att de fått mindre tid än de andra.

/Honken
 
Top