DoD Snygg paus/avslut på Ereb kampanj med ngt av de större äventyren

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Hej!

O nu en fråga som inte har med nya DoD :D
(men kopplat till de tidigare äventyren i Ereb så lägger det här)

Jag har petat i frågan tidigare men nu börjar det bli akut.

Drog igång lite anspråkslöst med att spela klubba lite klassiker från Ä-spel men det växte med tiden..
(Skelettbyn, Triangeldrama i Edelfara, Skönheten och odjuret, Dimön, Marsklandet, Rösten från Forntiden, Rövarbaronen egenskapat i Inmark, Svart duell.)
Först hade jag lite lösa planer på att fortsätta med konfluxen men en av spelarna har kört det. (en annan spelare vill gärna köra det)

Själv är jag taggad på att köra en vända i Symbaroum med samma regler (Mythras) men spelarna är investerade i sina rollpersoner, framför allt de två tongivande spelarna.

Petat in en lös metaplott om Oktagonen (vilket prästen går igång på) och en skiss om äldre konungaätt i Kardien (regalierna i Rösten från Forntiden).
Vi ska köra nästa spelomgång till helgen och jag är helt blank i huvudet.

Nidländska reningen är önskat av en av spelarna.
Jag skummade igenom första äventyret men fattar inte hur jag ska kunna vara SL på det med äran i behåll. (o så går ni dit, där väljer ni det, sedan går ni vidare dit..)

Härskarserien, kul o skicka dom till helvetet i slutet. Den delen skulle säkert (särskilt brorsan som är religionshistoriker i grunden och spelar prästen) uppskatta. I övrigt?

På något vis koppla ihop konungaätten och oktagonen med Monturerna, kanske med ett stänk av Krilloan? (kräver jobb, jobb är jobbigt)

Bara ta ngt o kör, (Edsbrytarna i Erebos? Magillre ? Torshem? Djupets fasor?)

Knö in Sirenens klagan i Ereb? (men det hör inte till klassikerna från vår ungdom o har inte riktigt samma ton, njutbar läsning dock)
Ärans väg (samma problem som Sirenens klagan, det är en annan ton på äventyret och ser fram emot en uppdatering av FL)

Var ska jag skicka skutan med prästen, tjuven o soldaten från hamnen i Pendon ?


Mycket tacksam för idéer 🙏

C
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Du skulle ju kunna ta Konfluxen via böckerna (i vart fall bokplotten från första boken med en arkeologisk expedition som egentligen är en del i konspiration, förstärkt med input från rollspelet Svavelvinter) och inte direkt från äventyren?
 

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
42
Om du vill dra in spelarna i åtminstonde början av Nidländska reningen finns det en koppling till Zorakin att använda. Led in spelarna i Pendons kungliga bibliotek för att leta upp information om de mytomspunna lindskiarnerna från Zorakins historia. Detta i sin tur för spelar till Hynsolge och den urgamla gravkammare som där innehåller den balsamerade kroppen till lindskiarnerkungen som enligt Helvetesfortet vilar där med sin Demonspira. Nere i dvärggrottorna envisas ett annat äventyrargäng med att leta efter en nidländsk spion och lyckad självklart trassla till dina spelares planer. Påstår det är något konstigt med kalendern och att en dammig gammal profetia håller på att uppfyllas…

Kräver en del omarbetning av Helvetesfortet men de olika platserna och personerna borde kunna användas.

Frågan är bara vem det egentligen är som skickat iväg ditt gäng för att leta reda på det föremålet? Kungen av Zorakin i samråd med Lysande Vägens exark? De fortfarande levande lindskiarnarna i Aidnebergen? Vicotnik?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Du skulle ju kunna ta Konfluxen via böckerna (i vart fall bokplotten från första boken med en arkeologisk expedition som egentligen är en del i konspiration, förstärkt med input från rollspelet Svavelvinter) och inte direkt från äventyren?
En av mina första tankar när vi satte igång var att köra ett mer "Argond" spel. Jag hade köpte naturligtvis på mig allt från Svavelvinter spelet (utom reglerna). För mycket jobb just nu och svårt att få in i kampanjen som det blev.
(men något jag gärna skulle återkomma till)

Om du vill dra in spelarna i åtminstonde början av Nidländska reningen finns det en koppling till Zorakin att använda. Led in spelarna i Pendons kungliga bibliotek för att leta upp information om de mytomspunna lindskiarnerna från Zorakins historia. Detta i sin tur för spelar till Hynsolge och den urgamla gravkammare som där innehåller den balsamerade kroppen till lindskiarnerkungen som enligt Helvetesfortet vilar där med sin Demonspira. Nere i dvärggrottorna envisas ett annat äventyrargäng med att leta efter en nidländsk spion och lyckad självklart trassla till dina spelares planer. Påstår det är något konstigt med kalendern och att en dammig gammal profetia håller på att uppfyllas…

Kräver en del omarbetning av Helvetesfortet men de olika platserna och personerna borde kunna användas.

Frågan är bara vem det egentligen är som skickat iväg ditt gäng för att leta reda på det föremålet? Kungen av Zorakin i samråd med Lysande Vägens exark? De fortfarande levande lindskiarnarna i Aidnebergen? Vicotnik?
Det skulle kunna funka på sikt.
Karlsorden från Skönheten och odjuret heter Svärdsorden i sitt ritkiga namn och har kopplingar till Eledain osv. En av spelarna (theist med Mythras regler) har skapat kopplingar dit och klättrar långsamt i orden.

Behöver i alla fall något som går att sätta igång med mindre förberedelse.

Tack för input

C
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Jag hade köpte naturligtvis på mig allt från Svavelvinter spelet (utom reglerna). För mycket jobb just nu och svårt att få in i kampanjen som det blev.
(men något jag gärna skulle återkomma till)
I reglerna finns stomme/utkast för gamla Svavelvinterkampanjen i bokspelvärlden.

PS vi körde gamla kampanjen med nya regelverket/settingen. Funkade utmärkt.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
I reglerna finns stomme/utkast för gamla Svavelvinterkampanjen i bokspelvärlden.
Det visste jag inte. Högst intressant.
Köpte aldrig reglerna då de inte föll mig i smaken. Köpte alla bakgrundsböcker, äventyr och kartor för att använda med annat spelsystem (började peta i mina DoD prylar tills jag gav upp o köpte Mythras istället)

C
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag gillar verkligen Härskarserien men är typ ensam i världen om det, till och med författaren har sagt att han ångrar att han skrev trilogin 😂 Men vi fick till en fantastisk kampanj med äventyret så jag kan inte annat än rekommendera det!

Barbia är ju annars ett riktigt bra och framförallt episkt äventyr med en kul twist på slutet! Vem är egentligen hjälten och vem är egentligen skurk?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Barbia var det jag tänkte på. Slutet kan ju bli västgötaklimax om man inte passar sig, kräver nog sin SL för att det ska bli bra. Minns inte så mkt av äventyret och har inte läst det på länge, men kommer ihåg att det var mystiskt och att tom min träbock till SL fick till en skön stämning i Skymningsros. Det har potential, är storslaget, och har ett intressant slut.
 
Last edited:
Top