Snyder cut spoiler tråden!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
SPOILERS!!! Det här är årets filmhändelse och du bör inte läsa tråden innan du sett den. SPOILERS FÖR ALLT!

Såg den igår! Bättre än originalet. Men alldeles för lång. Kändes nästan som en tv-serie.

Batman kändes som han passade in till skilnad från JL17 versionen! Jag ifrågasatte aldrig Batmans närvaro.

Holy fuck gjorde de Stålmannen läskig! The Nightmare framtiden är creepy as fuck och det är hårt etablerat nu att det enda som håller Stålmannen från att döda världen är Lois Lane. Hoppas hon inte en bilolycka eller något!

Epilogen är värsta delen av filmen. Biten där Batman och Jokern talar med varandra var aktivt dåligt. Och vi måste ha en grimdark line om att Harley Quinn dött? Onödigt! Samtidigt...Jag vill se en hel film i The Nightmare framtiden. Det är fan en supercool setting men en ond Stålmannen, olika tidslinjer, Jokern och Batman som samarbetar och Darkseid.

Amazonerna var bästa delen av filmen!

DeSaad är ett väldigt tramsigt namn när de säger det högt. Och ofta.

Cameos! Barry Allens framtida fru, Martian Manhunter, The Atom!, och GRANNY MOTHERFUCKING GODNESS!

Jag tycker filmen är en 1:a av 5 men jag hade kul med att se den. Och den kändes som exakt grejen Snyder ville göra vilket är fint.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Jag har också sett den, och jag tyckte att den var rätt bra. Definitivt bättre än bioversionen, och bättre än flera andra superhjältefilmer jag sett de senaste åren.

Det som var bra var att den kändes som en tv-serie. Eftersom DC ville skapa en supergruppsfilm utan att först presentera de olika hjältarna i deras egna filmer blir den här filmen tvungen att genomföra presentationen, och det funkade inte i bioversionen. Här får man tid att lära känna de olika hjältarna innan det blir dags för dem att slå sig samman och rädda världen.

Resten av filmen funkar eftersom den inte försöker göra något speciellt avancerat. Skurken behöver sätta ihop tre macguffins. Hjältarna ska först stoppa det, och sedan ta isär dem innan de aktiveras. Den bit som kräver en hel del handviftande är när de ska väcka liv i Stålmannen. Planen är typ "Lägg farmors döda kropp i ett vätskebad, kasta i en Commodore 64:a samtidigt som du sticker i en elkabel. Då blir hon säkert levande igen."

Och du har rätt om att biten i slutet, Läderlappens framtidsvision, inte var speciellt bra. Om en del skulle klippas bort var det den.

Andra saker som var bra: Alfred dricker Talisker. Bra smak!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Jag har också sett den, och jag tyckte att den var rätt bra. Definitivt bättre än bioversionen, och bättre än flera andra superhjältefilmer jag sett de senaste åren.

Det som var bra var att den kändes som en tv-serie. Eftersom DC ville skapa en supergruppsfilm utan att först presentera de olika hjältarna i deras egna filmer blir den här filmen tvungen att genomföra presentationen, och det funkade inte i bioversionen. Här får man tid att lära känna de olika hjältarna innan det blir dags för dem att slå sig samman och rädda världen.

Resten av filmen funkar eftersom den inte försöker göra något speciellt avancerat. Skurken behöver sätta ihop tre macguffins. Hjältarna ska först stoppa det, och sedan ta isär dem innan de aktiveras. Den bit som kräver en hel del handviftande är när de ska väcka liv i Stålmannen. Planen är typ "Lägg farmors döda kropp i ett vätskebad, kasta i en Commodore 64:a samtidigt som du sticker i en elkabel. Då blir hon säkert levande igen."

Och du har rätt om att biten i slutet, Läderlappens framtidsvision, inte var speciellt bra. Om en del skulle klippas bort var det den.

Andra saker som var bra: Alfred dricker Talisker. Bra smak!
Allting med Alfred är great! Alfred verkar driva hela batcaven själv. Och har bara great lines!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Allting med Alfred är great! Alfred verkar driva hela batcaven själv. Och har bara great lines!
Ja, det är han. Det enda klagomålet jag har där är samma som jag har varje gång det kommer en ny Batman-film: Skulle de inte kunna hitta en skådis som i alla fall är lite lik Alfred i serierna?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Jag har hittills tyckt illa om alla filmer Zack Snyder gjort utan två, men denna gillade jag. Han har alltid haft en unik stil i sina filmer och här gick han verkligen babanas med det visuella, vilket gjorde att filmen blev otroligt trevlig att titta på!

Mitt problem med filmen var att Zack Snyder inte tycks ha något intresse för karaktärsutveckling och interaktion karaktärer emellan, vilket blir problematiskt i en ensemble-film som denna. Karaktärerna lärde sig inget av varandra, deras ideologier stöptes och blöttes inte mellan varandra, de tog inte fram några intressanta sidor hos varandra.

Tycker dessutom att Zack Snyder inte alls förstår sig på Superman. Han saknar helt personlighet, ser mest dyster och och poserar.

Med det sagt tycker jag att själva spektaklet överväger nackdelarna. Det är en otroligt vacker och visuellt galen film som jag hade väldigt kul när jag såg!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Mitt problem med filmen var att Zack Snyder inte tycks ha något intresse för karaktärsutveckling och interaktion karaktärer emellan, vilket blir problematiskt i en ensemble-film som denna. Karaktärerna lärde sig inget av varandra, deras ideologier stöptes och blöttes inte mellan varandra, de tog inte fram några intressanta sidor hos varandra.
Jag gillar interaktionerna mellan Batman och Wonder Woman mest av det lilla som finns i filmen. Det är mest i börja och försvinner med tiden men det finns genuint kemi där.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Jag gillar interaktionerna mellan Batman och Wonder Woman mest av det lilla som finns i filmen. Det är mest i börja och försvinner med tiden men det finns genuint kemi där.
Det håller jag helt med om, det lilla som finns är bra! Det är bara synd att det inte leder någonstans och att, som du säger, försvinner senare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Fy i helvete vad dålig Gal Gadot är på att skådespela. Hon har looken för Wonder Woman, men herregud, är det här verkligen den bästa av 14 tagningar de har gjort där hon ska säga två ord på rad? Hon låter som om hon pratar med sin hund som är påväg att sätta sig i soffan fast den inte får, inte som om en halv-gud är påväg att slakta en hel stad.

I övrigt är filmen faktiskt bättre än orginalet, och det är väl det minsta man får be om när de gjort en fyra timmar lång film. Med det sagt är det inte en bra film. Det är en "okey" film som tar fyra timmar att se, när de flesta "okey" filmer tar runt 90 minuter att se.

Här har ni ett drinking-game som kommer få er inkörda på lasarettet för magpumpning:
Drick varje gång
* En scen är helt dedikerad till exposition och det inte finns någon typ av character growth, det handlar bara om att förklara saker.
* Den där satans remixen av Wonder Womans låt går igång (Aaaah Aaaah Aaaah-kvinno kör!)
* Det är slow motion helt utan anledning (när Lois beställer en kopp kaffe och går ut genom dörren lmao)
* Steppenwolf fails upwards, där han får nit men ändå kommer undan med sin MAMMALÅDA
* Det inte är soligt utomhus (varning, detta är varje scen, du kommer dö om du försöker detta)

Barry är bra iallafall. Genuint charmig och kul.

Eftersom jag gav den förra filmen 2 av 5 och den här är bättre så blir det 3 av 5, antar jag? Men är det värt fyra timmar? Nä, men det finns en del kul memes iallafall.

 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Fy i helvete vad dålig Gal Gadot är på att skådespela. Hon har looken för Wonder Woman, men herregud, är det här verkligen den bästa av 14 tagningar de har gjort där hon ska säga två ord på rad? Hon låter som om hon pratar med sin hund som är påväg att sätta sig i soffan fast den inte får, inte som om en halv-gud är påväg att slakta en hel stad.

I övrigt är filmen faktiskt bättre än orginalet, och det är väl det minsta man får be om när de gjort en fyra timmar lång film. Med det sagt är det inte en bra film. Det är en "okey" film som tar fyra timmar att se, när de flesta "okey" filmer tar runt 90 minuter att se.

Här har ni ett drinking-game som kommer få er inkörda på lasarettet för magpumpning:
Drick varje gång
* En scen är helt dedikerad till exposition och det inte finns någon typ av character growth, det handlar bara om att förklara saker.
* Den där satans remixen av Wonder Womans låt går igång (Aaaah Aaaah Aaaah-kvinno kör!)
* Det är slow motion helt utan anledning (när Lois beställer en kopp kaffe och går ut genom dörren lmao)
* Steppenwolf fails upwards, där han får nit men ändå kommer undan med sin MAMMALÅDA
* Det inte är soligt utomhus (varning, detta är varje scen, du kommer dö om du försöker detta)

Barry är bra iallafall. Genuint charmig och kul.

Eftersom jag gav den förra filmen 2 av 5 och den här är bättre så blir det 3 av 5, antar jag? Men är det värt fyra timmar? Nä, men det finns en del kul memes iallafall.

Man kan också dricka varje gång:

-Det antyda eller visas att bara Louis Lane hindrar Stålmannen från att döda alla.

-Batman är obekväm kring Wonder Woman för han är så ovan att arbeta med någon han faktiskt tycker om.

-Cyborg är onödigt elak mot sin pappa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,546
Location
Rissne
Såg den igår! Bättre än originalet. Men alldeles för lång. Kändes nästan som en tv-serie.
Jag såg den nyss. Eller ja, jag såg de första två timmarna igår och de sista två timmarna nyss. En av fördelarna med att ha biosalong i sitt VR-headset och streama film istället för att gå på bio är att man inte måste se filmer i ett svep…

För mig var längden nog en av de saker jag gillade mest. Jag brukar ju alltid prata om att riktigt episka superhjältestories inte borde vara tvåtimmarsfilmer, utan typ flera filmer eller helst miniserier. Den här filmen bevisar att jag haft rätt hela tiden =) Alltså, jämför med X-men: Apocalypse, som försökte eskalera från noll till Apocalypse förstör världen på 2.5 timme. Nej. Den hade behövt MINST en timme till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,546
Location
Rissne
Epilogen är värsta delen av filmen. Biten där Batman och Jokern talar med varandra var aktivt dåligt.
Ja.

DeSaad är ett väldigt tramsigt namn när de säger det högt. Och ofta.
Ja.

Cameos! Barry Allens framtida fru, Martian Manhunter, The Atom!, och GRANNY MOTHERFUCKING GODNESS!
Det här var nog den del där jag kände mig mest lost. Jag har hyfsad koll på DCs tv-serier och filmer, men serietidningarna har jag verkligen noll koll på. Jag missade antagligen typ alla cameos. Eller ja, inte Martian Manhunter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Det här var nog den del där jag kände mig mest lost. Jag har hyfsad koll på DCs tv-serier och filmer, men serietidningarna har jag verkligen noll koll på. Jag missade antagligen typ alla cameos. Eller ja, inte Martian Manhunter.
Ingen cameo är egentlig viktig för att förstå filmen. Vi har några karaktärer som i serierna blir superhjältar eller dejtar en hjälte. Och sedan har vi Granny Goodness som är den vithåriga damen som står bredvid Darkseid.

I serierna är Granny personen som tränar/skapar Darkseids bästa supersoldater genom att driva ett ondskefullt barnhem/supersoldat träningsläger/Saw films ställe där alla överlevarna som klarar sig till vuxen ålder är ultra lojala supersoldater. Hon är typ en kosmisk gud Dickens karaktär som också är en äldre dam som kan spöa skiten ut nästan alla i universum. :D
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Bättre än den första versionen, men i alla fall bra nog nu för att bli sevärd. Tyckte det var slöseri med tid att ha sett den första. Framförallt är inte Steppenwolf en cringigt dålig skurk i denna.

Sen kanske jag minns den första versionen lite dåligt, men det kändes som Wonder Woman gått upp en level eller två emellan den och den här.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Ingen cameo är egentlig viktig för att förstå filmen. Vi har några karaktärer som i serierna blir superhjältar eller dejtar en hjälte. Och sedan har vi Granny Goodness som är den vithåriga damen som står bredvid Darkseid.

I serierna är Granny personen som tränar/skapar Darkseids bästa supersoldater genom att driva ett ondskefullt barnhem/supersoldat träningsläger/Saw films ställe där alla överlevarna som klarar sig till vuxen ålder är ultra lojala supersoldater. Hon är typ en kosmisk gud Dickens karaktär som också är en äldre dam som kan spöa skiten ut nästan alla i universum. :D
Jag snackade i soffan ungefär halvvägs i filmen och sa att de får fixa sausage-fest problemet, iom att det bara är Wonderwoman i laget som är en brud. Mera är såklart ett alternativ, men många av DCs andra hjältinnor är på för låg power-nivå för att vara intressanta i den set-up de kör med nu. Typ Batgirl gör bara vad Batman redan gör, Black Canary kan sparka rätt så bra och skrika ännu bättre, men inte på samma nivå som Wonderwoman eller Flash.

Supergirl hade jag älskat, men annars tänkte jag på Big Barda. Också bara BAM, två timmar senare står Granny Goodness där på ett hörn. Säger ingenting, och rätt svår att se. Tror Granny Goodness var 100% CGI, de har nog inte bestämt vem de vill casta än. Men är Granny Goodness med så vore det ett slöseri att inte ha med hennes squad också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,546
Location
Rissne
Framförallt är inte Steppenwolf en cringigt dålig skurk i denna.
Nä, jag minns inte exakt hur det var i den första men jag minns att jag upplevde honom som platt och tråkig. Här fick han mer utrymme, motivationer och en relation till sina överordnade. Ibland blev kontrasten mellan hårdheten han visade sina motståndare och hans ibland övertydligt osäkra och "mjäkiga" sida nästan parodiskt stor, men hellre fela åt det hållet – jag vet inte om jag tänker kalla honom "sympatisk" i den här versionen, men mycket mer intressant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,546
Location
Rissne
Jag snackade i soffan ungefär halvvägs i filmen och sa att de får fixa sausage-fest problemet
Jag tänkte lite på samma grej. Det blir liiiiite bättre av att jag inte tyckte att de sexualiserade varken WW eller Lois Lane (eller Martha Kent) speciellt mycket, men du har rätt i att det var väldigt mycket korv här.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag tänkte lite på samma grej. Det blir liiiiite bättre av att jag inte tyckte att de sexualiserade varken WW eller Lois Lane (eller Martha Kent) speciellt mycket, men du har rätt i att det var väldigt mycket korv här.
Jo, det bästa med att Joss Whedon försvann ur bilden är ju att nu trillar inte Flash komiskt in i Wonder Womans bröst längre. Synd bara att man fortfarande lät Amazonerna nedgradera sin rustning.

Vänster är Wonder Woman filmen, höger är från Snyder cut/Justice League.

 
Top