Nekromanti Smyga

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jag och några i min spelgrupp är intresserade av att införa mer smygelement i Symbaroum. Och försöka få till det på ett bra sätt som är roligt och skapar intressant spel. Jag har själv funderat på ett system där man sätter upp en mängd olika Skydd som spelaren eller motståndaren ska försöka ta sig till. Och lyckas man får man Övertag och kan rent av göra nån form av silent kill eller liknande. Det som är svårt att få till bra är vad som händer om man misslyckas, så att det inte skiter sig totalt på en gång utan skapar spänning och eventuellt andra problem som kan sätta käppar i hjulet senare. Snabbkollade ett rollspel som heter Black Seven som använder olika lite olika statusar beroende på hur väl man lyckas. Exposed eller Noticed. Så jag funderar på nått liknande för Symbaroum.
Typ:
Obemärkt: Personen är helt okänd för sina offer. De misstänker inte ens att hen är där. Regelförslag: Personen slår mot sitt egna Diskret omodiferat. Lyckas man så förblir man Obemärkt.
Gömd: Personen är gömd men offret misstänker starkt att någon är där. Blir genast svårare att ta sig fram. Regelförslag: Personen kan välja att fortsätta men modifieras mot offrets Vaksam. Misslyckas man så blir man Upptäckt Alternativt kan personen ta en handling och vänta ut. Slå Diskret igen, lyckas man återgår man till Obemärkt. Misslyckas man så går det bara mer tid.
Upptäckt: Personen är nu Upptäckt. Men är fortfarande inte helt i det öppna. Offret är helt säker på att det är nått där ute i mörkret och kan agera som vanligt. Väcker resten av lägret etc. Regelförslag: I och med att det är nästan kört nu så kan man dra sig tillbaka eller fortsätta. Att bara gömma sig kommer inte hjälpa, eftersom offren nu är ute efter personen. Och det bara är en tidsfråga innan personen är Hittad. Dra sig tillbaka görs med ett Diskret modifierat mot offrets Vaksam. Lyckas man så hinner endast offret se något försvinna ut i natten. Misslyckas man så kan de få agera mot personen. Exempelvis börjar Strid eller Jakt & Flykt.
Hittad: Strid eller Jakt & Flykt.

Slag slås för varje Hinder. Hinder är ett tillfälle då personen som smyger är utsatt när den rör sig mellan skydd. Alltid minst 1.

Exempelvis:
Spelaren ska smyga in i ett läger av rövare. Det är mörkt ute och det är några få vaktposter. Jag som spelledare anser att det är relativt goda förhållanden för att smyga sig in i lägret. Så spelaren måste ta sig mellan 2 hinder för att ta sig fram till lägret. Ett för att ta sig fram och ett för att överraska vaktposten.
Spelaren lyckas med första slaget och tar sig fram in i lägret. Men redan nästa slag misslyckas spelaren och vaktposten blir misstänksam. Spelaren måste nu avgöra om hen ska fortsätta eller försöka avleda uppmärksamheten. Spelaren väljer att ligga still ett tag och hoppas att det går över. Spelaren lyckas och efter ca 20 minuter av tryckandes under vaktpostens lilla torn så verkar vaktposten lugna ner sig igen. Spelaren väljer att klättra upp för tornet och slår igen. Misslyckas igen! Och nu är goda råd dyra. För en ny vaktpost kommer snart fram och då tvingas spelaren slå ytterligare ett slag under själva vaktbytet mot den bästa av Vaksam om spelaren fortsätter vara Gömd men inte Obemärkt. Så spelaren satsar! Hen slår igen, den här gången modiferat av vaktpostens Vaksam. Men lyckas ändå! Spelaren står nu precis bakom vaktposten och har möjlighet att attackera med tex Lönnstöt iom Övertaget. Lyckas det så sker det tyst förslagsvis. Har man inte Lönnstöt får man slå ett vanligt lag och dessutom ett till slag mot Diskret för att inte dra på sig mer uppmärksamhet.

Det här är i alla fall lite av mina tankar just nu. Ser redan nu några saker som kunde förbättras och förtydligas, men vad tror ni?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Verkar bra! Lite tveksam till att offret inte får använda vaksam vid första slaget bara. Och hur blir det i varje instans om det är spelarna som är offrena?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Ydram;n209000 said:
Gömd: Personen är gömd men offret misstänker starkt att någon är där. Blir genast svårare att ta sig fram. Regelförslag: Personen kan välja att fortsätta men modifieras mot offrets Vaksam. Misslyckas man så blir man Upptäckt Alternativt kan personen ta en handling och vänta ut. Slå Diskret igen, lyckas man återgår man till Obemärkt. Misslyckas man så går det bara mer tid.
Symbaroums grundsystem gör ju dock detta lite underligt, eftersom Gömd kan bli ett lättare slag än Obemärkt om motståndaren har 9 eller mindre i Vaksam.

Tjuv med Diskret 15 vs Vakt med Vaksam 9.
Tjuven är Obemärkt och smyger upp mot lägret. Han slår 16, och lägrets nattvakt hör något prassla bland träden.
Tjuven är Gömd, och lägrets vakt misstänker att något smyger omkring ute i natten. Tjuven har nu +1 på sitt slag! Han slår 16 igen och lyckas därmed att bli Obemärkt igen.

Såklart kan detta fluffas som att den usla lägervakten börjar titta åt fel håll, tror att det är en av hans kamrater som spelar ett spratt, etc - men det är ändå en kuriositet värd att notera.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
LordXaras;n209171 said:
Symbaroums grundsystem gör ju dock detta lite underligt, eftersom Gömd kan bli ett lättare slag än Obemärkt om motståndaren har 9 eller mindre i Vaksam.

Tjuv med Diskret 15 vs Vakt med Vaksam 9.
Tjuven är Obemärkt och smyger upp mot lägret. Han slår 16, och lägrets nattvakt hör något prassla bland träden.
Tjuven är Gömd, och lägrets vakt misstänker att något smyger omkring ute i natten. Tjuven har nu +1 på sitt slag! Han slår 16 igen och lyckas därmed att bli Obemärkt igen.

Såklart kan detta fluffas som att den usla lägervakten börjar titta åt fel håll, tror att det är en av hans kamrater som spelar ett spratt, etc - men det är ändå en kuriositet värd att notera.


Jo, jag har tänkt på det där också. Funderade först på att ge så att de fick slå två gånger och välja bästa. Men då är det jäkligt lätt att behålla Obemärkt och aldrig bli Gömd. Just i det fallet funderar jag på om man ska tillåta positiva modifikationer, men de får ingen negativ modifikation och vakten har mer än 10 i Vaksam. Eller har ni nått annat roligt alternativ?'

Angående hur det är om spelarna är offrena i det här fallet har jag också funderat lite över. För jag vill inte att det ska bli så som många beskriver i tråden om Vaksamslagen. Funderar på att lösa det så att alla spelare får slå ett Vaksam när de är vakt. Oavsett om det finns nått eller inte, men man berättar inte modifikationen. Det gör ju lite första slaget också lite mer intressant rent spelmässigt. För det är ju först när de lyckas med det som de börjar misstänka nått. Men ja, allt är inte helt igenomtänkt än. Därför startade jag tråden så att man kan få lite mer roliga förslag :)

Edit: Man skulle ju kunna göra så att slaget i Obemärkt är modifierat som vanligt. Men misslyckas smygaren så får de välja att bli Gömd eller att ge upp och dra sig tillbaka men fortsätta vara Obemärkt(och då inte få försöka igen på samma vakt eller nått liknande). Då blir slagen "dolda" för spelarna när de är vaktposter. Deras slag vet de aldrig om de lyckades avvärja nått eller inte. Först när smygaren blir Gömd så anar både Vaktposten och deras spelare att det är nått där. Vilket gör att fluff och crunch passar bra ihop tills dess i alla fall.

Frågan är då hur man ska göra med Gömd till Obemärk. Fast då kanske det inte spelar någon roll längre. Hmm... Det blir ju iof oavsett så när spelarna får slå igen efter ett lyckat Obemärkt. Men kanske inte gör nått ändå? Förslag?
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Jag tycker faktiskt det funkar även med modifikationerna om det blir lättare att gömma sig än att vara obemärkt.

Först är det spelarens egen förmåga att hålla sig oupptäckta, om de sedan gör ett ljud från sig eller på något vis röjer sin position och är gömda istället för obemärkta så känns det helt ok att de får + på att smyga om den fiende som hörde ljudet/såg något är en riktigt närsynt, halvt döv person.
 
Top