Jag och några i min spelgrupp är intresserade av att införa mer smygelement i Symbaroum. Och försöka få till det på ett bra sätt som är roligt och skapar intressant spel. Jag har själv funderat på ett system där man sätter upp en mängd olika Skydd som spelaren eller motståndaren ska försöka ta sig till. Och lyckas man får man Övertag och kan rent av göra nån form av silent kill eller liknande. Det som är svårt att få till bra är vad som händer om man misslyckas, så att det inte skiter sig totalt på en gång utan skapar spänning och eventuellt andra problem som kan sätta käppar i hjulet senare. Snabbkollade ett rollspel som heter Black Seven som använder olika lite olika statusar beroende på hur väl man lyckas. Exposed eller Noticed. Så jag funderar på nått liknande för Symbaroum.
Typ:
Obemärkt: Personen är helt okänd för sina offer. De misstänker inte ens att hen är där. Regelförslag: Personen slår mot sitt egna Diskret omodiferat. Lyckas man så förblir man Obemärkt.
Gömd: Personen är gömd men offret misstänker starkt att någon är där. Blir genast svårare att ta sig fram. Regelförslag: Personen kan välja att fortsätta men modifieras mot offrets Vaksam. Misslyckas man så blir man Upptäckt Alternativt kan personen ta en handling och vänta ut. Slå Diskret igen, lyckas man återgår man till Obemärkt. Misslyckas man så går det bara mer tid.
Upptäckt: Personen är nu Upptäckt. Men är fortfarande inte helt i det öppna. Offret är helt säker på att det är nått där ute i mörkret och kan agera som vanligt. Väcker resten av lägret etc. Regelförslag: I och med att det är nästan kört nu så kan man dra sig tillbaka eller fortsätta. Att bara gömma sig kommer inte hjälpa, eftersom offren nu är ute efter personen. Och det bara är en tidsfråga innan personen är Hittad. Dra sig tillbaka görs med ett Diskret modifierat mot offrets Vaksam. Lyckas man så hinner endast offret se något försvinna ut i natten. Misslyckas man så kan de få agera mot personen. Exempelvis börjar Strid eller Jakt & Flykt.
Hittad: Strid eller Jakt & Flykt.
Slag slås för varje Hinder. Hinder är ett tillfälle då personen som smyger är utsatt när den rör sig mellan skydd. Alltid minst 1.
Exempelvis:
Spelaren ska smyga in i ett läger av rövare. Det är mörkt ute och det är några få vaktposter. Jag som spelledare anser att det är relativt goda förhållanden för att smyga sig in i lägret. Så spelaren måste ta sig mellan 2 hinder för att ta sig fram till lägret. Ett för att ta sig fram och ett för att överraska vaktposten.
Spelaren lyckas med första slaget och tar sig fram in i lägret. Men redan nästa slag misslyckas spelaren och vaktposten blir misstänksam. Spelaren måste nu avgöra om hen ska fortsätta eller försöka avleda uppmärksamheten. Spelaren väljer att ligga still ett tag och hoppas att det går över. Spelaren lyckas och efter ca 20 minuter av tryckandes under vaktpostens lilla torn så verkar vaktposten lugna ner sig igen. Spelaren väljer att klättra upp för tornet och slår igen. Misslyckas igen! Och nu är goda råd dyra. För en ny vaktpost kommer snart fram och då tvingas spelaren slå ytterligare ett slag under själva vaktbytet mot den bästa av Vaksam om spelaren fortsätter vara Gömd men inte Obemärkt. Så spelaren satsar! Hen slår igen, den här gången modiferat av vaktpostens Vaksam. Men lyckas ändå! Spelaren står nu precis bakom vaktposten och har möjlighet att attackera med tex Lönnstöt iom Övertaget. Lyckas det så sker det tyst förslagsvis. Har man inte Lönnstöt får man slå ett vanligt lag och dessutom ett till slag mot Diskret för att inte dra på sig mer uppmärksamhet.
Det här är i alla fall lite av mina tankar just nu. Ser redan nu några saker som kunde förbättras och förtydligas, men vad tror ni?
Typ:
Obemärkt: Personen är helt okänd för sina offer. De misstänker inte ens att hen är där. Regelförslag: Personen slår mot sitt egna Diskret omodiferat. Lyckas man så förblir man Obemärkt.
Gömd: Personen är gömd men offret misstänker starkt att någon är där. Blir genast svårare att ta sig fram. Regelförslag: Personen kan välja att fortsätta men modifieras mot offrets Vaksam. Misslyckas man så blir man Upptäckt Alternativt kan personen ta en handling och vänta ut. Slå Diskret igen, lyckas man återgår man till Obemärkt. Misslyckas man så går det bara mer tid.
Upptäckt: Personen är nu Upptäckt. Men är fortfarande inte helt i det öppna. Offret är helt säker på att det är nått där ute i mörkret och kan agera som vanligt. Väcker resten av lägret etc. Regelförslag: I och med att det är nästan kört nu så kan man dra sig tillbaka eller fortsätta. Att bara gömma sig kommer inte hjälpa, eftersom offren nu är ute efter personen. Och det bara är en tidsfråga innan personen är Hittad. Dra sig tillbaka görs med ett Diskret modifierat mot offrets Vaksam. Lyckas man så hinner endast offret se något försvinna ut i natten. Misslyckas man så kan de få agera mot personen. Exempelvis börjar Strid eller Jakt & Flykt.
Hittad: Strid eller Jakt & Flykt.
Slag slås för varje Hinder. Hinder är ett tillfälle då personen som smyger är utsatt när den rör sig mellan skydd. Alltid minst 1.
Exempelvis:
Spelaren ska smyga in i ett läger av rövare. Det är mörkt ute och det är några få vaktposter. Jag som spelledare anser att det är relativt goda förhållanden för att smyga sig in i lägret. Så spelaren måste ta sig mellan 2 hinder för att ta sig fram till lägret. Ett för att ta sig fram och ett för att överraska vaktposten.
Spelaren lyckas med första slaget och tar sig fram in i lägret. Men redan nästa slag misslyckas spelaren och vaktposten blir misstänksam. Spelaren måste nu avgöra om hen ska fortsätta eller försöka avleda uppmärksamheten. Spelaren väljer att ligga still ett tag och hoppas att det går över. Spelaren lyckas och efter ca 20 minuter av tryckandes under vaktpostens lilla torn så verkar vaktposten lugna ner sig igen. Spelaren väljer att klättra upp för tornet och slår igen. Misslyckas igen! Och nu är goda råd dyra. För en ny vaktpost kommer snart fram och då tvingas spelaren slå ytterligare ett slag under själva vaktbytet mot den bästa av Vaksam om spelaren fortsätter vara Gömd men inte Obemärkt. Så spelaren satsar! Hen slår igen, den här gången modiferat av vaktpostens Vaksam. Men lyckas ändå! Spelaren står nu precis bakom vaktposten och har möjlighet att attackera med tex Lönnstöt iom Övertaget. Lyckas det så sker det tyst förslagsvis. Har man inte Lönnstöt får man slå ett vanligt lag och dessutom ett till slag mot Diskret för att inte dra på sig mer uppmärksamhet.
Det här är i alla fall lite av mina tankar just nu. Ser redan nu några saker som kunde förbättras och förtydligas, men vad tror ni?