Smart hem med fysisk fjärrkontroll?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Det här är hela historien:

Okej, jag har en massa elektronik i min lägenhet. De relevanta grejerna i den här diskussionen är:
  • En halvdum TV (styrs med IR)
  • En smart Nvidia Shield android-låda (kan styras med IR)
  • En stenkorkad blurayspelare (styrs med IR)
  • En korkad AC (styrs med IR)
  • Ett gäng smarta IKEA-lampor
  • Några smarta IKEA-eluttag
Det jag vill kunna göra är i princip att kontrollera så många som möjligt av dessa prylar och så stor del av deras funktionalitet som möjligt med hjälp av både:
  1. En fysisk fjärrkontroll med fysiska knappar.
  2. Min röst
Just nu är mitt system såhär:
  • Två Google Nest Minis, som tillsammans täcker hela lägenheten och lyssnar på vad jag säger.
  • En IKEA-hubb som sköter alla IKEA-grejerna och snällt kommunicerar med Google-nestorerna.
  • En Broadlink RM2, som är jättebra på att lära sig och på att skicka ut IR- och RF-signaler. Den vet hur man pratar med typ allt.
  • En Logitech Harmony 950, som är en programmerbar IR-fjärrkontroll som i princip bara vet hur man pratar med media-apparater (så inte ACn). Den är… okej. Det är en fördröjning mellan knapptryck och effekt, och att programmera den är väldigt drygt. Och den är skitdålig på att lära sig nya saker.
Mitt lyxproblem är att detta är en himla massa system som inte nödvändigtvis pratar jättebra med varandra. Framför allt är Logitechen en helt separat enhet som inte har en aning om vad resten av systemet håller på med, så om till exempel jag använt min röst för att slå igång TVn och sen vill ge något kommando via fjärrkontrollen så behöver jag ibland hålla för framdelen av den för att den inte ska skicka en "power on/off"-signal först. Såna saker.

Jag har nu idag fått hem en Harmony Hub, som jag tänkt byta ut Broadlinken mot. Harmony-hubben kan ju prata med både den fysiska fjärrkontrollen och med google-nestorerna, så i teorin borde det funka rätt bra. Utom att hubben är lika dålig som fjärrkontrollen på att lära sig nya saker, och verkligen inte vill veta av någon AC.

Så nu har jag att välja mellan att 1) fjärrkontrollen inte kommunicerar vad den håller på med till resten av systemet eller att 2) bara kunna styra de saker Logitech bestämt.

(Och Logitech har dessutom nyligen lagt ner hela Harmony-linjen…)

Så. Jag antar att vad jag undrar över är:
Finns det någon fysisk fjärrkontroll med knappar och grejer, som ensam eller ihop med någon IR-kapabel hubb, kommunicerar snällt och bra med Google Home-grejer?

Och där fjärrkontrollen/hubben faktiskt är bra grejer som har stöd för en massa apparater och som man kan träna att förstå sig på ännu fler?

Pris är givetvis också en faktor, även om jag inte är främmande för att lassa ut lite kosing för en genuint bra lösning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har läst bra saker om Sofabaton X1, även om deras hemsida är ganska B (ingen https, bilder verkar saknas) och dessutom inte helt aktuell vad det verkar (de har ju börjat sälja den på amazon, på hemsidan anges "mars 2022" som framtida datum…

Synd att jag inte var med på deras kickstarter bara. Då hade man kunnat få en för en tusenlapp, och det känns ju överkomligt. Nypris verkar nu vara 2000-2500 och för mig är det ett pris där jag börjar dra öronen åt mig…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Här är en grej som jag tycker borde finnas, och som jag velat dra igång om jag hade mer tid och inte redan hade tusen projekt igång: En open source-variant av det här. En hubb driven av en Raspberry Pi 4 eller något, och som hade en IR-blaster och mjukvara för att skicka signaler, och som kunde styras via ett enkelt rest-api eller nåt. Ett enkelt webbgränssnitt, kanske gjort med Node som backend, för att göra de vanligaste sakerna man brukar vilja göra – det finns ju åtskilliga appar att sno designtänk från här. Hubben skulle sen exponera alla sina kopplade apparater fullständigt till Google Home. Den här delen kanske redan finns?

Och så en fysisk handkontrontroll driven av typ en Raspberry Pi Pico W eller nåt. Med fysiska knappar och en liten svartvit LCD-display. Som mest bara skickade api-anrop till hubben; den behöver inte ha någon egen IR-blaster alls. Det jag tänker saknas hä förutom mjukvaran är väl dels fjärrkontrol-skalet (som skulle kunna fixas i första hand som utskrivbar 3d-modell, tillgänglig via shapeways eller liknande) och dels knappsatsen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Senaste brottningsmatchen mot Harmony: Jag stoppade ju in min hubb i smeten igår, och tänkte att det väl bara var att fortsätta köra på – möjligen att en del kommandon nu skulle börja köras via hubben. (Så just nu har jag Harmony-hubben inkopplad plus IKEA-hubben plus Brodlink-hubben plus Google-nestorn. Har jag sagt att "smarta hem" är en jävla djungel? Smarta hem är en jävla djungel)

Men – plötsligt började min fysiska fjärrkontroll, som aldrig krånglat förut, tycka "This device must be paired using the Harmony app" när jag försökte styra Shielden. Det tog mit ett par googlesökningar att fatta att "this device" alltså inte var fjärrkontrollen utan Shielden – av någon anledning vill hubben/fjärrkontrollen att jag ska bluetooth-para ihop hubben med Shielden. Fair enough. Nu har hubben alltså två sätt att styra min Shield – IR och bluetooth. Det senare är märkbart snabbare, så givetvis väljer både hubben och fjärrkontrollen alltid att använda det förra. Nej, jag hittar inget sätt att ändra.

Min kärlekshistoria med Harmony-teknologin har varit på uppehällningen i några år nu (950:n var överlag en besvikelse – visst, stöd för fler enheter än den jag hade innan, men upp till en sekunds fördröjning känns inte OK), men det här kaoset… Well. Jag tror att en Harmony Hub plus en 950-fjärrkontroll kan funka bra om man inte också försöker integrera med en massa annat.


Jag börjar fundera på en Sofabaton U1. Ingen smarthemskoppling alls, ingen hubb. Helt eget ekosystem, precis som Harmony. Men kanske inte lika jävla klumpigt och dåligt? Kanske?
 
Top