Nekromanti [SM1-13] WRNU-stipendium

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Jag har inte följt tråden särskilt noga, men det förslogs nyligen ett stipendium med målet att göra det möjligt för rollspelare, som annars inte har råd, att besöka konvent, specifikt GothCon.

Finns det någon som vill dra sin bild av de bästa förslagen som framkommit? Att säga "det är så rörigt att alla lika gärna borde lusläsa tråden" är också okej, men jag hade inte planerat att göra det på eget initiativ annars.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Än så länge har några kompletta förslag inte framkommit. Eller, tja, Anth hade något rätt fungerande som jag dock tyckte var jättekonstigt.

Jag har varit drivande i tråden och skulle kunna lägga fram ett relativt färdigt förslag. Jag har dock lite att utreda innan det, så jag tänker vänta till efter GothCon.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag har följt tråden hyfsat väl och i dagsläget har väl det inte kommit fram något egentligt förslag i min mening, utan man har spånat lite fram och tillbaka.

Just nu känner jag mig lite smått negativ till idén som helhet. Om föreningen/styrelsen vill göra något i den här linjen så tror jag mer på att pusha för möjligheter till att göra resorna billigare, dvs försöka hålla reda på vilka som kan tänka sig att upplåta sitt golv för folk att sova på, vilka som kör bil och kan tänka sig att ta med sig passagerare utan att kräva bensinpengar och sådant.

Att underlätta direkthjälp, helt enkelt i stället för att hålla på att flytta pengar mellan olika forumiter.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Rymdhamster said:
Att underlätta direkthjälp, helt enkelt
Fast sånt sker ju redan till rätt stor del. Har du några idéer på hur man ska kunna göra det bättre? Jag ser liksom inte hur föreningen har en roll här.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Möller said:
Rymdhamster said:
Att underlätta direkthjälp, helt enkelt
Fast sånt sker ju redan till rätt stor del.
Det sker till viss del, skulle jag nog säga =) Jag skulle kunna tänka mig att man försöker annordna listor inför varje konvent med vilka som bor i respektive stad (som kan tänka sig att inhysa folk) och hur många de tar emot. Vila resesätt folk tänker använda för att ta sig till konventet, vilka som åker bil och hur många platser de har.

Visst händer det här redan i viss utsträckning. Men om föreningen ska ge sig in i att underlätta för folk att åka på konvent så är det här vi borde jobba, känner jag.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Rymdhamster said:
Möller said:
Rymdhamster said:
Att underlätta direkthjälp, helt enkelt
Fast sånt sker ju redan till rätt stor del.
Det sker till viss del, skulle jag nog säga =) Jag skulle kunna tänka mig att man försöker annordna listor inför varje konvent med vilka som bor i respektive stad (som kan tänka sig att inhysa folk) och hur många de tar emot. Vila resesätt folk tänker använda för att ta sig till konventet, vilka som åker bil och hur många platser de har.

Visst händer det här redan i viss utsträckning. Men om föreningen ska ge sig in i att underlätta för folk att åka på konvent så är det här vi borde jobba, känner jag.
Du tänker på någon form av organisation runt samåkning, övernattning och sånt? Det är en jättebra idé!

Men ett stipendie är också en sak som jag tror att vi kan jobba runt. Men det är stort att tro att vi kommer att kunna organisera nått runt detta redan i år. Men vi kan ju undersöka lite hur behovet ser ut och låta någon (Möller) ta fram ett förslag på hur ett stipendie skulle se ut.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Jag tycker att det är något som vi skall syssla med. Även i denna tråd får jag be att få återkomma med ett längre inlägg senare, men jag läser i alla fall parallellt med att jag pluggar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Det här med organiserad samåkning tycker jag verkar vara det absolut vettigaste stödet föreningen kan ge.

- Det kräver inte pengar ifrån oss (vilket skulle vara svårt att utlova och väldigt svårt att administrera, mtp att det inte finns något entydigt svar på hur man bedömer vem som är berättigad).
- Det synliggör föreningen inför forumet och ger föreningen en lite starkare roll.
- Den koordination som krävs för det kan flera hjälpas åt med och den är oberoende av geografisk placering.

Om det behövs ett beslut i den här frågan så föreslår jag att en eller två styrelsemedlemmar får i uppdrag att kika på hur sådan koordination kan genomföras (typ om det behövs någon typ av verktyg för administrationen annat än en forumtråd). Den lilla utredningen bör i så fall vara klar till nästa styrelsemöte.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Ja, det var en bra idé.
Finns det någon som vill göra en sådan sak: diskutera fram en modell för hur vi kan hjälpa till med konventsroddning?

Jag tänker att mitten på sommaren är en bra tid att ha ett förslag på hur man ska göra, så kan man börja testa det på NärCon, TullCon och vad det nu finns för fler konvent däromkring.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ja, en bra idé.
Själv vill jag helst inte ta på mig att göra något mer än det jag gör just nu så räkna inte med att jag kan göra någon undersökning.

Möller, btw, det är bara en enda person som har hört av sig angående ett stipendium så det var ingen rusning direkt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Cissi said:
Möller, btw, det är bara en enda person som har hört av sig angående ett stipendium så det var ingen rusning direkt.
Tack. Med ett sådant litet intresse för ett stipendium känns det inte som en fråga värd att driva längre.
 
Top