Nekromanti Små sätt att hantera situationer.

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Så efter en del spelande uppkommer det alltid frågor om hur andra skulle hantera specifika regler eller situationer, och det är vad den här tråden handlar om.

Infoga och hålla koll på Sår för motståndare.
Så för rollpersonerna är detta inget problem. Det finns rutor på formuläret vid varje träffområde att fylla i och varelser räknar bara extra Utmattning. För motståndare av folkslag finns det dock inget enkelt sätt att bokföra detta på de officiella pappren. I början blev det att skriva vid sidan av, sedan gjorde jag ett eget motståndarformulär med träffrutor på.
Dock blev det en hel del bokföring och i just nu har sår ett mer allmänt avdrag (för motståndare) på -1T6 plus eventuella initiala effekter. Dock försvinner lite av skillnaderna, exempelvis sår i arm eller torso.
Hur hanterar och bokför ni Sår, eller andra skador på motståndet? Ignorerar ni vissa saker eller håller ni koll på allt? Egna formulär?

Belastning av utrustning.
Mina spelare vill gärna köra med detaljerad utrustning (måste stå på formuläret för att finnas) vilket leder till långa rullar av utrustning som ska införskaffas och bokföras. Dessutom blir det lite Skyrim eller Falloutsjuka där allt som inte spikats fast ska plockas med på vägen.
Som berättare har jag inga problem med detta förutom när det kommer till belastning. Det finns regler för belastning av rustningar, och i äventyrsboken får vi även packdjur som klarar olika mängder belastning, men förutom just rustningarna finns inga riktlinjer för hur otympligt eller tungt ett poäng belastning är värt.
Hur många kastknivar går på en poäng belastning? Vad händer om de sitter i en bandoiler eller stoppas i en bältesväska eller en säck över ryggen? Om säcken eller bältesväskan fylls med örter istället hur mycket belastning illustrerar detta?
Hittills har detta ignorerats eller höftats men med resultatet av att de kan bära samma saker olika bra vid olika tider. Vi har också provat lite med "utrustningspaket" värda en mängd silver och så kan de dra fram något passande ur packningen. Bokföringsmässigt funkar det rätt bra, men det löser fortfarande inte belastningsfrågan.
Hur hanterar ni detta i era grupper? Eller hanterar ni det inte alls? Några ideer?

Slitage, skadade föremål och "consumables".
I grundreglerna finns inte många sätt för föremål att gå sönder utom egenskapen Bräcklig på en del vapen och på sköldar. Med min grupp som gillar prylar lär det dock finnas en stor risk att något slits, går sönder, skadas i strid eller tar slut.
Consumables är troligen lättast, färdkost räcker en viss tid och örter används upp vid behov (hur mycket belastning är förresten 20 dagars färdkost? Kan de baka Lembas istället och få ner det i bakfickan?) . Hur är det med olyckor i vildmarken och anfall från vildsinta bybor? Hittills är det mesta (utom rollpersonen) oförstörbart, förutom ett par kassa slag på färder i vildmarken.
Vad gäller rustningar funderar vi på att fortsätta ignorera vanligt slitage, men kanske göra något när rollpersonen får en allvarlig skada (typ sår) trots rustningen. Vad detta ger för effekt vet vi dock inte.
Vi har funderat på någon slags "Slitage kostnad" i silver som ökar med tiden (speciellt i ogästvänliga trakter) och för varje strid, men som kan sänkas med passande hantverk eller fylla på förråden och köpa nya saker i staden.

Hantverk och skapande.
Rollpersonerna har ett flertal hantverk och många av dem har kommit fram under spel, men varje gång de används till skapande uppstår frågor. En stor fråga är vad gäller tid. Allt ifrån pajbakning till skomakeri och det klassiska vapensmidet har dykt upp, i vissa fall har även Jakt & Fiske samt Förnimma kommit upp som "hantverk" med dividerande om hur lång tid dessa handlingar tar. Som vanligt, höftning och googlande har båda använts, men tar upp onödig tid. Hur löser ni tidsfrågan? Har den ens kommit upp?

Och naturligtvis vad gäller hantverk så har de självklart lyckats med idiotsaker som mästerverk på mellan 9 och 12 övertag/kontroll. Vad ger man ett par läderskor med 12 övertag för förmåga? +1T6 på att traska omkring? Hur är det med ett knippe kastspjut eller blyprojektiler till en slunga? Bonus skada eller? Eller bör man bara höja värdet på mästerverken så hantverkaren säljer dessa och traskar vidare i sina sandaler men med en extra penningpung i bältet?

Förberedelser inför möten, och oväntade strider i spel.
Gruppen spelar en lös kampanj i sandlåde-format där de är efterlysta och snurrar runt med folk efter sig medan de upptäcker Jargien. För det mesta kan jag hitta på tre-fyra krokar att ha i bakfickan men det som tar tid är att skapa motståndare har jag märkt. Jag kan göra detta inför mötet och hoppas att de passar med gruppens yrvakna flykt och Neurasteniska målsättningar.
Alternativet är de allmänna varelserna eller motståndarna som de mer och mer börjar känna igen även när jag börjar pilla i attributen. Hursomhelst tar det tid att plita ned alla dessa värden. Inför mötet är det inget problem, men i spel har jag börjat ta paus nästan varje gång det blir strid så jag får tid på mig att "sätta upp" striden, något som minskar mina egna pauser och ger mig alldeles för mycket Dungeons and dragons känsla med miniatyrer. Att plocka monster från böckerna är något som går snabbt och lätt, men dessa vill jag helst spara till speciella tillfällen.
Hur hanterar ni oplanerade strider? Är det bara jag som skriver långsamt eller har jag för få färdiggjorda motståndare? Oftast försöker jag göra det mer intressant via omgivningen, men man kan inte ha med hur många unika skogspartier, landsvägar eller gränder som helst innan det blir konstigt.


Kom gärna med svar eller tips, eller egna frågor.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Angående det sista med motståndare så kunde du ju förbereda ett antal lite generella fiender och vid varje foga in typ: "vid möte i skog har han grön hatt, vi möte i stad är det en spetälsk tiggare" osv. När de mött ett gäng så lägger du detta längst bak i pärmen, ändrar lite i den och stryker den tweak som använts och skriver en ny. När den dyker upp igen känner de förhoppningsvis inte igen den
 
Top