Nekromanti SL:s Do's N Don'ts!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tycker att det är intressant att höra hur andra spelledare jobbar. Det brukar bidra till självutveckling. Speciellt för mig som nu om åren spelleder så sällan att jag är ringrostig varenda gång.

När du spelleder har du säkert dina Do's; favoriter bland knep, metoder och hjälpmedel, precis som du har en radda Dont's; knep, metoder och attityder som du avskyr.

Exempelvis kanske du oftast skapar och spelar dina scenarion enligt fisktanksmodellen, eller alltid har med fysiska handouts. Å andra sidan kanske du hatar mäta sikt och tid ljuskällor när det vankas dungeons, eller hatar använda bakgrundsmusik.

Kort sagt vilka är dina viktigaste spelledarkomponenter? Berätta vad som hjälper och stjälper ditt spelledande. Berätta även gärna varför, och vilken typ av rollspel du brukar spela.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Alla mina grejer är sjukt individuella, men här är några:
  • DO: Förbered alla scener och kopplingen mellan dem. Allt blir mycket sämre och mer rälsat när jag improviserar; då blir det scen 1 som har en ledtråd som leder till scen 2 som har en ledtråd som leder till scen 3.
  • DO: På tal om det; det ska helst finnas flera spår "ut" från varje scen/plats och flera spår "till" varje scen/plats, så att spelarna får välja vilka håll de vill utforska först. Det ger en interaktiv känsla även om slutscenen ofta är "bestämd" (=rollpersonerna får fatt i skurken). Det här gäller då framför allt undersökande äventyr, men det är ju såna jag föredrar...
  • DO: Skapa handouts. Det är roligt och ger extra stämning.
  • DO: Förställ rösten för SLP:er och lek med kroppsspråk. Öva på tonlägen, rytm och sånt. Öva högstatus/lågstatus-kroppsspråk. Luta fram, luta bak, spända eller avslappnade axlar, låg eller hög haka, flackande vs skarp blick.
  • DONT: Använd för mycket dialekter eller "roliga" talfel eller liknande när rösten förställs.
  • DONT: spela alla av ett kön likadant, eller alla som kommer från ett visst folkslag, etc.
  • DONT: Ta kontrollen över hur en rollperson agerar. Vad hen ser är OK, kanske t.om. vad hen känner i viss mån, men agensen bör ligga kvar så gott det går, om det inte är mycket speciella omständigheter.
  • DONT: använda "cutscenes" där "kameran" klipper bort från rollpersonerna för att visa saker de inte ser. Hade en SL som gjorde det en gång; tanken var att spelarna skulle bli stressade och spela rp stressat, trots att rp faktiskt inte visste vad som gällde. Funkade väldigt obra.
  • DONT: Förbered coola skeenden i speciellt hög detaljrikedom. Spelarna kommer inte att agera på det sätt du förväntar dig. Skapa spännande situationer istället.
Det är väl vad jag kommer på off the top of my head. Annars har jag ju skrivit in de flesta "spelledartips" jag har i mina spel; framför allt >Human och Rotsystem.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Alla är ju ganska olika men för mig blir det oftast då här : jag kommer på nåt kul/coolt = jag ser om jag kan slänga in det. Det är ungefär den nivån av framförhållning jag har. Det funkar för det mesta.

Jag BORDE planera mer. Men det funkar gör bra utan planering så jag har lite svårt motivera varför :p

Sen är jag på senare tid lite dålig på vissa beskrivningar då jag blir stressad av att inte få spela så ofta, blir istället gärna lite ruschat för att komma vidare. Det är dåligt. Som spelare slipper jag det som tur är och nu är jag ju äntligen i en grupp så nu får jag ju spela ;)

En liten DO som jag skulle vilja pusha lite fördock är förskapade karaktärer. Man sparar inte bara tid, man kan skräddarsy skit efter dem på ett helt annat sätt.

Och rollspelande blir nog inte mer rollspelande än när man faktiskt får en roll att spela! ;)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Som tillägg till min sista do grej där så kan man ju, speciellt om man kör med samma grupp, både utmana dem men även ge dem vad de vill ha.

Vet man att någon gillar krigare, ge dem något som passar in men som ändå inte är standard. Gillar de adeln, ge dem en adling med förpliktelser och nackdelar också. Gillar de magiker, ge dem en häxa som måste dölja magin mycket osv.

Man behöver inte ens balans mellan karaktärerna eftersom man vet vad de klarar och redan har kunnat ge utmaningar på olika områden efter detta!

Det är grovt underskattat, närmast tabu verkar det som, men det är så sjukt bra egentligen :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
*Play to find out. Planera gärna möten och händelser men inte vad dessa får för följder.
*Fråga spelarna vad som fungerar eller ej och _gör_stora_ingrepp_direkt_där_något_ej_är_glasklar t_ . Att som spelare bli tillfrågad efter varje spelmöte och förväntas ge ett "Ja, det var bra" så att inget måste ändras är dumt.
*Är det inte kul så spela inte ut det.
*Vet vi redan hur scenen kommer att sluta så spela inte ut scenen.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Kom förberedd.
Var entusiastisk.
Fördela ordet.
Var tillmötesgående (smussla inte med info, låt planen lyckas eller låt dem slå).

...eller be någon annan spelleda den här veckan.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
942
Location
Uppsala
Som alltid så är sådant här troligen mest personligt, men lite saker som jag kommer på just nu.

DO: Kolla innan ni börjar spela hur alla vill spela, vilken typ av äventyr/kampanj. Kolla vilka rollpersoner de vill spela, hur bör det funka för dem att vara med varandra.

DO: Förbered karaktärer med namn bakgrund och relationer till andra, behöver inte vara detaljerar om det inte är viktigt karaktärer. Men vilka som verkligen blir viktiga kommer fram under spelet så håll dem öppna och flexibla. Om man inte är bra på att improvisera detta så kan det lätt bli samma typ av karaktär men dåligt/tråkiga namn.

DO: Förbered ungefär vad du tror ska hända, men låt spelet gå sin egen väg. Ha nedskrivit viktiga händelser men inte nödvändigt vis när de kommer inträffa.

DO: Ge alla spelare lika mycket tid men tvinga inte fram något, alla spelar på olika sätt.

DO: Låt det gå bra för rollpersonerna, som spelledare så ska du inte vinna eller besegra dem. De ska utmanas och ni ska ha roligt.

DO: Basera så mycket som möjligt utifrån konsekvenserna av spelarnas beslut, förplanerat eller improviserat.

DO: Var inte rätt att ändra och ibland även helt ta bort saker som du planerat, sådant kan alltid användas senare eller i andra äventyr.

DONT: Begränsa inte allt för mycket vad de kan eller vill göra, kom istället på konsekvenser nya situationer som naturligt borde uppstå.

DONT: Gör det inte mer komplicerat än vad det borde vara för saken skull, mycket av de detaljer och annat som du kommit på kommer troligen inte att uppfattas eller användas.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
DO: Ha större händer än spelarna, så att när tennsoldaterna flyttas en handsbredd så är monstren snabbare än rollpersonerna.

DON'T: Anamma inte okritiskt tips från slumpmässiga snubbar och snubbor på nätet. Fundera på vad de kommer från för spelstil, och hur väl råden passar i din egen grupp och stil.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
DO: Ha lite koll på hur spelarna behandlar varandra och om någon "storkäft" trampar på en tystare spelare. Försök ge dem lika mycket uppmärksamhet. Ge blyga spelare uppskattning när de vågar ta ut svängarna. Ge "storkäften" uppskattning när hen spelar utanför sin trygghetszon.

DON'T: ha inte med någon pryl som tar uppmärksamhet från spelet, och använd inte "stämningsskapande" saker som kräver ständigt trixande (t.ex. musik på separat device) eller som blir en "leksak" vid bordet.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Dazumal;n171914 said:
DO: Ha lite koll på hur spelarna behandlar varandra och om någon "storkäft" trampar på en tystare spelare. Försök ge dem lika mycket uppmärksamhet. Ge blyga spelare uppskattning när de vågar ta ut svängarna. Ge "storkäften" uppskattning när hen spelar utanför sin trygghetszon.

DON'T: ha inte med någon pryl som tar uppmärksamhet från spelet, och använd inte "stämningsskapande" saker som kräver ständigt trixande (t.ex. musik på separat device) eller som blir en "leksak" vid bordet.
Såsom spelares mobiltelefoner t.e.x. Synnerligen respektlöst att leka med den när man spelar.

Som SL uppmärksammade jag särskilt de två personer i gruppen som knappt sa ett öre. Tilltalade dem först, frågade "vad gör du?" osv. De andra tar ju mycket plats och får sitt ändå.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Gilla spelarnas karaktärer: Jätteviktig sak rollpersonerna är historiens huvudpersoner, bygg din spelsession så att rollpersonerna och spelarna får glänsa, ingen är intresserad av att höra diskussioner mellan olika SLP.

Gör alltid var preppen säger: Gör inte motståndare svårare för att spelarna slog för bra/överlistade dig, och tvärtom har de otur med slagen/är klantiga låt dem känna konsekvenserna.

Behandla alla lika.

Var redo att döda alla SLP de är ändå bara bifigurer.

Kom till spelmötet positiv, förberedd och försök vara pigg (Är du för trött blir alla lidande bättre att hoppa över en vecka och köra brädspel denna veckan istället)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
DO
× Var lyhörd för spelarna och hur de agerar. Förändra dig utifrån deras agerande.
× Involvera spelarna. Få dem att känna sig engagerade. Få dem att känna sig smarta.
× Pusha, uppmuntra, bygg på deras idéer. Belöna dem genom gensvar i spel.
× Se till att alla trivs. Skapa en gemensam och trygg stämning för att kunna spela.
× Lägg en lägstanivå efter den minst erfarna spelaren.
× Aktivera den som inte är med.
× Diskutera spelandet efteråt.
× Avbryt spelandet om det inte funkar.

× Läs Impro av Keith Johnstone eller Play Unsafe som ett sämre substitut.

DON'T
× Ignorera DO.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
DO --> Du är lika mycket spelledare mellan spelmötena. Prata med dina spelare om spelet, vad de vill göra och hur de tror det kommer utveckla sig. De behöver inte få rätt, men att få se sina idéer ta plats i spelet gör spelarna mycket mer engagerade.

DO --> Låt alla dina SLP (eller åtminstone de viktigaste) ha agens. Ge dem några drivkrafter eller till och med en tidplan. Om RP inte agerar gör de något. Om RP stör deras planer får de reagera på det istället. Det gör det lättare att improvisera och bygga saker för RP att själva reagera mot.

DO --> Prata igenom med spelarna innan ni drar igång och innan du själv planerat för mycket vad de har för förväntningar och vad de vill göra. Om någon vill spela mörka noirplotter med sunkiga deckare, någon vill ha klassiskt grottröj och någon vill spela politiska intriger i hovet är det svårt att göra alla nöjda, även om du i teorin skulle kunna få plats med allt i en DoD-kampanj.



DEN VIKTIGASTE DO --> Se till att alla (inklusive du själv) har roligt. Annars är det bättre att ni gör något annat.
 
Top