Nekromanti SL plus 2 spelare, vilket spel? Vilken kampanj?

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Finns det något spel som lämpar sig extra bra till bara 2 spelare, gärna med bra enkla regler.

Tänker alltså att tex d&d brukar vara gjort för 4+ spelare.

Våran kampanj verkar ha gått upp i rök innan vi ens börjat då våran SL försvunnit (inte bokstavligen) så funderar på att vi spelare går ihop å fixar något.

Tips på både bra kampanjer och regler som passar är välkommet
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Svärd å svartkonst borde väl funka egentligen? Jag va ju sugen på det tidigare, vet dock inte hur olika äventyr till det funkar då.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Vi spelar nästan alltid med en SL och två spelare. Vi har bland annat spelat Symbaroum, Eclipse Phase, MUA, DCC, Coriolis, LotFP, Kutulu och Svenska kulter. Allt har fungerat bra, ibland får vi dock ta hjälp av och använda oss extra mycket av SLPs som hjälpredor. Det som har varit smidigast har när det har varit mindre fokus på strid och mer mysterier och undersökande spel då är en duo mer naturlig. Framförallt Svenska kulter och Kutulu fungerade på det sättet för oss.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Regelmässigt så fungerar nog de flesta rollspel rätt bra. Inklusive DnD i sina olika inkarnationer.
Så här på rak arm kommer jag faktiskt inte på något regelsystem som fungerar extra bra eller extra dåligt med bara två spelare. Det finns säkert några, men inga som jag kommer på.

Problemet är nog äventyren som ofta behöver justeras en del. Det största problemet är strider där antalet motståndare vanligtvis är annpassat för fler än två rollpersoner, men även mängd skatter och liknande kan behöva justeras.

En annan sak att tänka på är att ju mindre grupp, desto större är sannolikheten att det inte finns någon i gruppen som har en given färdighet/förmåga.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag SL:ade Mos Mosel till gamla mutant för två spelare och det blev sjukt bra. Gillar utsattheten i att vara få och bara kunna förlita sig på den andre. Så blir det inte på samma sätt i större grupper.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Witch Quest! Ni är ju en helt perfekt grupp!

1 SL
1 Häxa
1 Katt
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
I vår grupp kör vi en Westernkampanj när vi bara är två spelare + SL. Perfekt eftersom det är lite mer komplexitet i reglerna jmf med Mutant År Noll som vi kör annars med full grupp. Då kan man liksom kosta pån sig de extra tiden att gå in på detaljer vid strider etc.. :)

(Ger man RP lite extra poäng att spendera på Snabbhet i Western så får de även fler handlingar i strid och två RP kan plötsligt freda sig rätt bra mot 4 SLP osv..)
 
Top