Nekromanti Slött forum eller slö dator?

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Ofta när jag klickar på inläggen på forumet så går det förfärligt långsamt att få fram dem. Ibland bryts t.o.m. sökningen och jag får trycka på samma inlägg 5-6 gånger med kanske 5 sekunders intervall innan det kommer upp. Är det såhär för alla användare eller är det mina datorer (hemma och jobbet) som det är fel på? Jobbdatorn är förvisso gammal och slö, men datorn där hemma har 256 MB internminne och 866 Mhz processor och jag har fast uppkoppling.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Verkar som...

...modem problem tycker jag. D.v.s. det låter som det är hemma hos mig med ett vanligt 56k modem. Borde naturligtvis vara snabbare för dig med fast uppkoppling.

Sedan så kan det ju vara så att forumet är tungt belastat (mycket folk samtidigt) just när du är ute.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Verkar som...

Jag tror att belastning är helt klart inte att försumma....min uppkoppling rockar men jag har problem ändå ibland....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag har ADSL men det segar [nt]

...

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Onödigt? Näe! [ot]

Då kanske det inte är så nödvändigt med ADSL ändå då? Jag menar om inte forumet (som är det stället där jag hänger mest) inte blir snabbare så...

Men om man tar i beräkning att det inte är någon tidskostnad och att allt annat är rejält mycket snabbre så blir det riktigt nödvändigt. Synd bara att man bor ute på vischan och inte har tillgäng att få ADSL även om man skulle vilja.

*Trött så dessa slöa modem*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Onödigt? Näe! [ot]

Nu verkar Galilei vara riktigt seg.
Om man med en kraftsamlig sponsrar www.rollspel.nu så kanske vi (alla användare) kan skrapa ihop pengar till en värstingserver... Det hade varit något va?

/Seinet Wintermute - Kan tänka sig donera 100 kronor till ett gott syfte.

 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Svar på frågor om server

Jag tycker mig behöva svara på denna fråga ungefär varannan vecka eller så...

Det finns några anledningar till att det går slött, bland de finns följande:
<LI>Linan till servern är begränsad varför det vid hög trafik kan bli segt.
<LI>Servern har för lite minne, vilket är en stor anledning till att den inte orkar med
<LI>Det är en gammal server som inte är så snabb, men det är långt ifrån det viktigaste i det hela, det är inte så mkt det det beror på.
<LI>Databasen verkar vara konstigt konfigurerad så att den lägger av vid många samtidiga användare, verkar vara ett vanligt problem men jag har inte hittat någon som har en lösning.
<LI>Webbforumet körs inte kompilerat, vilket skulle öka hastigheten avsevärt (i de fall där det inte är något av de andra problemen som är orsaken)
<LI>Mycket av informationen ligger på en väldigt slö hårddisk vilket gör att lästider kan vara något dåliga.

Det finns vissa saker som man kan göra åt detta och som förhoppningsvis kommer bli gjort. Jag har mer minne som för tillfället sitter i min dator hemma som ska stoppas in i Galilei och jag har även en snabb hårddisk som väntas på att sättas in. När detta är gjort skulle jag kunna installera om hela servern för att få en lite vettigare installation och framförallt så att man kan köra kompilerad perl.

Att öka linan är tyvärr inget vi kan göra, om vi inte blir sponsrade av något snällt företag som har en fet lina där vi skulle kunna ställa servern.

Att skrapa ihop pengar för en ny server är nog svårt, tror inte många skulle betala så mycket faktiskt. Men det vore ju onekligen trevligt att åtminstone få tillbaka utgifterna jag lagt ut, vilket är en hel del.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Jag har modem och det går fint

Jag sitter med ett jävla 45K modem och en ny sida laddas på runt 3 sekunder ändå. Segar gör det nästan aldrig... men vissa typer av ADSL uppkoppling har ju mycket svårt för olika typer av protocol på nätet, och jag vet inte hur det förhåller sig till detta.

Mac
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Svar på frågor om server

Men det ska sägas att vi uppskattar att du lagt ut på den vi har. Tack vare dig och de andra som gör www.rollspel.nu möjligt så finns det någonstans för sveriges rollspelare att ta vägen....vilket är kul.


Caen/ Som uppskattar Gardener och de andra ansvariga för www.rollspel.nu varmt!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Det tackar vi för!

Det är alltid trevligt att höra att vi är uppskattade, det gör att vi får ännu mer energi att jobba vidare.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 
Top