Skrivare för att skriva ut i spelkortsformat?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Jag håller på och donar med ett spel som kräver kort. Min plan är att ta lite grövre papper och skära ut kort ur det med laserskäraren, och sedan skriva ut dem på en laserskrivare.

Problemet är att jag inte vet vilka skrivare som klarar att skriva ut så små format (66x91 mm). Inga skrivare verkar ha det som fördefinierat format, och det är svårt att hitta specar på vilka som låter mig definiera egna format.

Utöver förmågan att skriva ut i det formatet så vill jag dessutom ha dubbelsidig utskrift. Saker som är plus, men inte krav: nätverksanslutning, färg, multifunktionsskrivare. Ju billigare desto bättre.

Eftersom det finns en hel del proffs och kunniga amatörer här, så kanske någon vet?

Jag behöver inte allmänna råd om vad som är bra skrivare eller "den här borde klara det...". Jag behöver veta "Den här klarar det, jag vet det säkert.", jag kan inte köpa en på en chansning baserad på "den klarar nog det".
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Kul tanke! Känns som en mkt tillfredställande sak att skriva ut.
Dock tror jag att det mesta i kortväg trycks och stansas? Men det kanske finns något :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Jag pratar inte om stor skala, jag pratar om att göra ett exemplar av mitt spel för eget bruk, kanske 500 kort.

Jag kan lätt skära ut korten, lasern skär dem med ungefär 500 mm/s, och jag kan lägga i stora pappersark (1000x600 mm).

Jag skulle kunna skriva ut först och sedan skära, men det gör det krångligt att positionera exakt (skrivare är notoriskt dåliga på att matcha framsida och baksida, något jag tror är lättare på ett mindre kort). Lasern har air assist, dvs blåser luft på skärpunkten, och det gör att papper kan flytta på sig och komma i vägen när ett annat kort skärs. Jag ser hellre det hända tidigt i processen, när det bara är ett blankt papper, än att jag ska behöva jaga upp vilken sida jag har det kortet på och skriva ut det igen för att skära ut det igen. Gör alltid de felbenägna momenten först...

Det sagt, lasern skär snabbt, precist (1/50 mm) och ger fina kanter, så det borde inte vara problematiskt att mata dem i en skrivare.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Budget? Kolla skrivarna Zebra ZXP1 eller 3 , för dubbelsidigt Zebra ZXP 7 eller 8.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
En bra bit över min budget, och den verkar bara skriva ut i ID-kortsstorlek. Dessutom, det är bra om jag kan använda den som vanlig printer också.

Min budget ligger nog på, typ, 5000 kr, om det är en multifunktionsskrivare. Lägre pris är dock ett plus, det är inte som om pappersutskrifter är en stor grej längre. Jag slängde ett billass (Chevrolet Suburban...) med gamla skrivare när jag flyttade...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Kanske, men jag skulle vilja kunna lägga till kort efterhand som jag kommer på idéer, och det blir krångligt med en onlinetjänst. Så, funkar som Plan B.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Att skära ut korten är inget problem, jag har en stor CNC-laserskärare. Skär allt från papper till 12 mm plywood, definitivt bättre än de maskinerna.

Det jag behöver är en maskin som kan skriva ut på små kort efter att jag skurit ut dem. Jag tror att ganska många skrivare klarar det, men det går inte att läsa ut ur specarna, därav min fråga.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Tror du lättare kan hitta en skrivare att skriva ut dem på med bra synk mellan fram och baksida och sen får du skära dem efteråt, så ser ju all annan produktion av kort ut.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Det beror på att andra stansar eller skär med egg. Jag skär med laser och tryckluft. Jag har ingen lust att skaffa en ny skärmasking också.
 
Top