Nekromanti skriva i vissa forum bara

Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Det verkar finnas ett intresse att diskutera huruvida man måste vara aktiv i vissa forum för att få delta som intressent av ämnet rollspel.
Så hur är det? måste man skriva på rollspels forumen för att få vara här?
Eller räcker det med att man läser?
Sådär ny tråd som tar upp ämnet som kommit upp 2 gånger.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Enligt min enkla mening finns det ett par olika anledningar till att man hänger på rollspel.nu
- Att man spelar rollspel
- Att man är intresserad av rollspel

Om man då skulle bli blockad på något sätt för att man inte skriver på rollspelsforum missar ju liksom sin funktion. Intresset man har behöver ju inte nödvändigtvis göra att man är verbal utöver i den enskilda spelgruppen/hemmet.

För min del räcker det alltså med Intresset av rollspel och om man då bara nöjer sig med att läsa de inlägg som faller en på smaken och sedan Aldrig skriver på ett enda forum så förstår jag inte varför man skulle irritera en enda människa här på forumen!?

Men, jag kanske har missförstått. Det var kanske inte det som var frågan?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Du är en jefligt aktiv skribent. Du har skrivit 401 inlägg under de senaste 12 månaderna, 402 om man räknar in ett som slängdes bort (jag kollade). Det råder ingen som helst tvekan om att du är en aktiv debattör och att du kan skriva.

Hade du riktat din energi på att skriva om rollspel istället för de 369 inlägg som garanterat inte hade med rollspel att göra och de 8 som nästan hade med rollspel att göra (det finns 24 kvar, som faktiskt hade med rollspel att göra), så hade du dels inte gjort folk lika förbannade, och dels bidragit till webbplatsen som helhet. Till och med om du inte hade skrivit de där 369 inläggen alls så hade det varit ett lyft.

Trots allt, webbplatsen heter rollspel.nu, inte klimatkamp.nu, minskamoderatormakten.nu eller demokrati.nu. Webbplatsen handlar om rollspel. Faktiskt. Inte om allt det där andra som du är fäen så mycket piggare på att diskutera och som IMHO inte har här att göra.

Jag stör mig inte på att du bara skriver 24 rollspelsinlägg och 8 nästan-rollspelsinlägg. Jag stör mig på att du skriver 369 garanterat-inte-rollspelsinlägg på ett rollspelsforum.

Så, nu har jag sagt det.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,858
Location
Stockholm
lokomotiv said:
[…] måste man skriva på rollspels forumen för att få vara här?
Eller räcker det med att man läser?
Min hållning (som väl för närvarande får anses vara den officiella) är: nej respektive ja.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Du kan även försöka minska ner ditt icke-rollspelsbjäbbande. Det är framförallt det jag irriterar mig på. Eftersom det är det enda jag ser av dig så har jag fått uppfattningen att du bara hänger här för att basha moderatorer och forumregler och bjäbba demokrati.

Lurkare har jag dock inget emot. De märker jag inte av ändå. Moderatorbashande troll märker jag dock mycket mer, och det är det jag inte tycker om.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
måste man skriva på rollspels forumen för att få vara här?
Så tycker jag väl inte att man skall resonera, eller?
Det finns ju oftast olika avdelningar av ett forum, och så länge man då för diskussion någonstans så är det väl inte mer med det. Vi människor är ju dessutom olika, somliga läser hellre andras mening än att dela sig egen. Ofta kanske ens mening redan sagts av någon annan också för den delen. Medlem är väl medlem, och på så vis skall man väl vara accepterad, eller (så länge man sköter sig lag- och regelmässigt)?

Om man nu måste säga sin mening i varenda del av forumet så funkar det nog inte så vidare bra. Vart skall man förresten dra linjen, och hur många håller då intressentmåtten?
Att man skall vara visst mycket aktiv för att accepteras har många baksidor. Man förlorar nog många medlemmar på det viset, tror ni inte?
Vissa kanske inte gör så många timmar vid datorn i veckan eller månaden. Säg t.ex. att datorn kraschar så att man inte kanske skriver X inlägg pga. det under en längre tid då man reparerar... Skall den medlemmen då få sota för det?

Dessutom får man väl då lov att förhindra all sorts gästaktivitet, eftersom dessa bara är läsare - för att då tvinga dem att ingå medlemsskap och därefter deltaga inom de ramar man sätter?

Kort och kort är min mening den att man inte skall ha några sådana bestämmelser. Det kan dessutom vara så att det inte kommit upp så många trådar under en period som man är intresserad av, hur skall man då behandla det?

Vi är väl fria människor, och därför, huruvida somliga läser oftare än de skriver, så är väl det bara som det är.
Skall man dömas och frysas ut eller klankas ned pga. det?

Man deltar väl i det man själv vill... Punkt slut?
Jag tycker väl att det enda kravet är att man gillar rollspel, mer tycker inte jag skall krävas. Är inte detta en gemenskapsplats för en grupp människor med samma hobby, eller skall vi dela upp det i klass-system utefter hur man stavar och utefter hur mycket man aktivt spelar rollspel, och hur många spel man äger också?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag stör mig inte på att du bara skriver 24 rollspelsinlägg och 8 nästan-rollspelsinlägg. Jag stör mig på att du skriver 369 garanterat-inte-rollspelsinlägg på ett rollspelsforum.
Gör man det under rätt forumskategorier så är det väl inga problem. Nu vet jag inte precis vilka trådar man syftar på, eller vart man lagt dem. Men om man nu postar en jävla massa icke-rollpels inlägg under Rollspel.nu, Off Topic, Kultur etc. så är det väl inget fel med det, så länge det är rätt placerat?
De kategorierna är väl till för trådar som just inte handlar om rollspel?
Om man däremot slänger in en massa orelavanta saker i fel forum så bör väl det följa de satta reglerna här på forumet (inom varje kategori), och så behöver man inte bråka mer om det?
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Det handlar om kvalitet

För min personliga del handlar det nästan uteslutande om vilken kvalitet de inlägg man skriver håller.

I ett annat inlägg i den här tråden påstår Krille att du gjort 401 inlägg de senaste året varav 369 varit icke-rollspelsrelaterade. Personligen har jag inget problem med detta rent siffermässigt.

Hellre en användare som skriver 200 jävligt nyskapande och konstruktiva inlägg på OT-forumet och inte ett enda på rollspelforumet än en som skriver 100 intetsägande struntinlägg på vardera.

Problemet som jag ser det (utan att på något sätt ha läst alla) är att det verkar som de flesta av de här omnämnda 369 inläggen är okonstruktivt strunt, ofta av nästan "chat"-karaktär.

De håller helt enkelt inte en speciellt hög kvalitet som jag ser det. Jag tror forumet skulle må bra om du (och även många andra användare) tog en trettiosekunders andningspaus och funderade över om inlägget de just skrivit hade något värde innan de tryckte på "continue".

Jag ämnar göra så nu...
/Bjorn
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
måste man skriva på rollspels forumen för att få vara här?
Eller räcker det med att man läser?
För min del så skulle jag säga att det räcker med att lurka här. Att "bara" läsa, om man nu finner det intressant. Sedan så får man själv välja graden av aktivitet för sitt srivande här.
Sedan så antar jag att man har valt att komma hit av en anledning & det är att just man är intreserad av rollspel, skapande av rollspel & sådant. Samt att man har ett intresse av att disskutera rolslpel.
 
Top