Nekromanti Skräcktabeller: Bra? Dåligt? Hur?

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
I en hel del spel finns det som bekant skräcktabeller. Råkar man ut för något läskigt finns det risk att man t.ex. springer som fan, klappar ihop psykiskt eller blir skakis i största allmänhet. Detta kan ju förstås vara bra att ta till i situationer där spelaren inte kan eller vill sätta sig in i rollpersonens situation och låta den reagera som den ”borde göra”. Å andra sidan kan skräcktabellen ibland vara en grym skräckdödare; den där reaktionen som spontant kommer från spelaren förvandlas till ett tärningsslag som riskerar att ersätta skräckstämningen med sannolikhetsanalyser. Jag har alltså både positiva och negativa erfarenheter av skräcktabeller och vill gärna höra vad ni andra på forumet tycker. Bör de finnas eller inte? I vilka situationer ska man använda dem? Hur bör de vara utformade? Finns det något spel där man lyckats skapa särskilt bra regler för skräckreaktioner hos rollpersonen?

Ovanstående gäller absolut inte bara skräckspel utan i lika hög grad andra genrer.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Enkelt: använd tabellen och dess resultat som guide, och rollspela det hela. Det får absolut inte bli så här:

SL: Du överraskas av det slemmiga monstret. Slå en d100 mot ditt machovärde.
Spelaren: (rullar tärning) Torsk!
SL: (rullar tärning) Du skriker, tappar ditt vapen och flyr 1d6 rundor i (rullar tärning) nordvästlig riktning. Du förlorar 12 machopoäng.
Spelaren: Äsch...

Det är en stämningsdödare om något!

Rollspel och svärd på <A HREF="http://www.algonet.se/~enda/index.htm" target="_new">http://www.algonet.se/~enda/index.htm</A>
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Håller helt med... skräcktabellen har en förmåga att döda stämningen lika snabbt som en krypskytt dödar...nåt...
Om det är en bra spelare skall han lyckas agera skräckslagen... utan att slå på nån tabell...
Spelare som klarar av att spela paranoida av skräck tycker jag om ;)

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Men de kan vara bra att ha beroendde på spelare och SL.

SL: Ni ser ett superläskigt monster!!!

Spelare: (med all info han just fick av SL öppnar ögonen, blir stum och springer sen i panik ut ur rummet) AAAAHHHH!


Eller:

SL: Oljiga tentakler gör sin väg över din nakna bringa. I mörkret kan du ana att något rör sig mot dig. Du sitter fast med foten i springan. Och så börjar ett långsamt knakande ljud närma sig...

Spelare: Fan vad ofräsht! Jag skjuter.


ja typ...

Daniel "Warduke" Schenström
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Just det!

Fattade inte riktigt vad Daniel S sa, så jag hoppas att jag inte säger samma sak som honom nu /images/icons/wink.gif men..

Känslor bör ju rollspelas om dom kan det. Om man inte så är bra på det så kan det vara riktigt bra med ett hjälpmedel.
Se på EONs rollpersonsgenerering. Om man har en bild av den rollperson man vill skapa, och följer reglerna, så får man..
inte en sådan rollperson. /images/icons/wink.gif

Om man däremot har idetorka så kan ju SL slå på skräcktabellen och beskriva för spelaren utifrån det
-Ju grövre misslyckande ju läskigare verkar monstret.

Känslor kan vara viktiga i rollspel också, så det kan nog vara väldigt användbart med regelriktlinjer..
Så länge dom är i harmoni med rollspelandet. Så att säga.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
I CoC simuleras "skräckslaget" ganska bra iochmed det att man förlorar SAN om man springer på otäckingar. Vad jag menar är inte att skräckslaget simuleras av själva SAN-förlusten, utan av spelarna själva, eftersom de vet att blotta närvaron av vissa monster kan oskadligöra deras RP, vilket gör att de gör allt för att undvika dem. Jag har i min kampanj haft spelare som när jag sagt: "Ok, du går nerför grottgången. Du hör ett svagt klaffsande ljud framför dig och du tycker dig se en vag rörelse precis utanför ficklampans räckvidd. Vad gör du?", reagerat med: "Jag blundar samtidigt som jag tömmer min revolver i riktning mot ljudet. När puffran är tom vänder jag mig om och springer. Öppnar ögonen gör jag när jag kommer ut igen".

/Anders
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag gillar spelledare som lyckas göra spelarna paranoida av skräck i verkligheten!

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Personligen tycker jag om skräcktabeller, men inte huvudsakligen för skräckspel. Det kan låta konstigt men det finns en anledning :gremsmile:. I ett skräckrollspel är skräcken huvudsyftet. Spelarna är inställda på detta. SL anstränger sig för att bygga upp stämningen o.s.v. Om allt funkar som det skall bör skräck uppstå "naturligt" s.a.s.

Tittar man på t.ex. CoC så finns där ingen skräcktabell... Det finns en metrik för hur skakad man blir och riktlinger för när ens självkontroll brister mer eller mindre tillfälligt. Därutöver är det rätt mycket upp till SL och spelare att hantera.

Stället där jag tycker skräcktabeller kan ha sin största användning är spel där man kan tänka sig att ha med skräck-element men hufudfokus ligger någon annanstans. Fantasy är väl det mest uppenbara exemplet. Om folk är inställda på att spela hjältar och döda monster är det svårt att få dem att inse att just denna situation/varelse/grunka är särskilt skrämmande. Kan man slänga in ett skräcktabell-slag då så tydliggör man detta på ett sätt som är svårt att missförstå.

I vilka situationer ska man använda dem?

Som säkerhetsmekanism för att en spelare ur stämning inte skall kunna sabba för alla andra, Som backup om fantasin tryter.
I övrigt: När det är roligt. Jag kan tänka mig att ett gladfantasy-spel skulle kunna dra stor nytta av en rolig skräcktabell...

Finns det något spel där man lyckats skapa särskilt bra regler för skräckreaktioner hos rollpersonen?

CoC, även om det inte rör sig om en skräcltabell... Unknown Armies verkar rätt väl genomtänkt också, även om jag går på andrahandsuppgifter i det fallet :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Skräcktabeller bruakr jag använda men jag slår slagen <EM>innan</EM> spelmötet. Jag <EM>vet</EM> ju faktiskt redan innan vad mina spelares RP:er ska stöta på.

Sedan beskriver jag karaktärernas känslor utifrån tabellen.

/[color:green]Han</font color=green> som har så dålig koll på panikkänslor att han måste ha en tabell att titta på
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Re: Just det!

"Känslor kan vara viktiga i rollspel också, så det kan nog vara väldigt användbart med regelriktlinjer..
Så länge dom är i harmoni med rollspelandet. Så att säga."



- Är inte prefabricerade riktlinjer för känslor direkt oharmoniskt med rollspelande? Tanken är väl att man, utifrån rollpersonen, ska kunna reagera precis som man vill? Vore det inte bättre, i så fall, att skapa "riktlinjer" för SL - hur man bäst får spelarna att reagera å karaktärernas vägnar?

- [color:blue]§eraphim</font color=blue>
 
Top