Nekromanti Skräckäventyr i fantasymiljö

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Hej.

Jag undrar om det sär någon som har ett bra skräckuppdrag som utspelar sig i fantasymiljö. Uppdraget behöver inte vara skrivet i minsta detalj, utan alla idéer skulle uppskattas.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Ideer, ha med vampyrer, varulvar eller liknande.

Ta en titt på det gamla scenariot Ravenloft till D&D (Dungeons & Dragons) och den kampanjvärld med samma namn som kom senare.

/Ulfgeir
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jo, precis. *ahem* Kanske skulle vidareutveckla det här lite...

Fantasyvärldar ska givetvis ha med sina ondingar, vad vore det annars? Men ondska är alltid något lite knepigt, vissa kör orcer som jätteonda (slagpåsar, helt enkelt), andra kör med att de faktiskt har ett fungerande samhälle och kan samverka med andra raser. Personligen föredrar jag ondska i den senare världen.

Lite glad-fantasy kan ändras drastiskt till skräckfantasy, det är inte vidare svårt heller. Onda magiker (cliché, men vänta) som springer omkring i staden på natten och mördar samt styckar sina offer, tar med sig vissa organ och sen lämnar kroppen. Demoner, som även om de är lite för mycket gladfantasy, kan man också använda. Speciellt om demonen ifråga har tagit en "mänsklig" skepnad och tja, kör sina demon-grejer.

Det hela beror lite på hur du vill ha din skräck, antar jag. Psykologisk skräck? Då skulle jag nog använda antingen demonen (sår split och misstankar i folks sinnen, folk reagerar konstigt/aggresivt), vampyren (_något_ händer med ungmön Tilda, men vad? Hon verkar blek och frånvarande?) eller en helt vanlig människa som utför sina "helt onormala" experiment på tiggare och liknande. Vad händer om ett av experimenten rymmer? Vad är hans _planer_ med dessa experiment?

Tja, jag yrar...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Var lite för trött för att skriva något vettigt innan. :tekopp: :tekopp:

Men du har helt rätt, det måste ju utvecklas mer. Mycket av skräcken kommer ju av att man inte vet vad det är för hemskt som lurar ute i natten. Och sedan beror det lite på vad det är för spel. Det är svårare att få skräck i spel där rollpersonerna är det tuffaste som vandrar i skogen och deras magiker är en levande fälthaubits och de har med en krigare som virvlar runt med sina svärd som om han vore hjälten i typisk Hong Kong-action* och gör tunna skivor av allt de möter..

Å andra sidan om miljön man spelar i är liter mer laid-back så kan det funka bra med splatter. Men det skulle inte funka lika bra i exemplet ovan då de själva troligtvis har orsakat mer splatter än vad det onda kan göra.

/Ulfgeir

*Inget ont om Hong Kong action eller Wuxia, det kan vara riktigt häftigt.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jo, precis. Att ta och helt vända på en sättning där allt är jättetrevligt och rosa och slänga in bestialiska mord, hemska monster och liknande KAN funka, men det är bra mycket svårare än "vanlig" skräck.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
För länge länge sedan då jag var ÄNNU mer oerfaren än nu spellede jag en friformad omgång i stereotyp fantasymiljö. De två rollpersonerna ombads följa med på en skattjakt (omg :gremshocked:). På vägen till platsen för skatten blev de jagade av vampyrer (uppdragsgivaren ihjälbiten). Äventyrarna hittade tornet vampyrerna bodde i (varför!?) och där skatten fanns. Inget av det här hade varit speciellt skrämmande, bara lite rollspelat adrenalin. Men inne i tornet fann de en fängelsehåla, mörk och stinkande blod. En inlåst varelse började samtala med dem. Under samtalet blev spelarna (inte RP) räddare och räddare just för att de inte såg vad de pratade med. Att rollpersonerna var helt hjälplösa i mörkret hjälpte också till.

Hmm, nu tappade jag nog bort mig lite. Rådet jag försökte ge kunde formulerats: Tänk över vilka situationer som är otäcka, inte vilka varelser. Hjälplöshet, ovisshet och olycksdådande varsel är det som är läskigt i verkligheten.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Håller helt med dig nu.

Det spelar ingen roll om man slänger in 15 vampyrer. Det bästa är ju när man inte har någon aning om vad det är man har att göra med.

När man upptäcker att man är mitt i något hemskt, utan att ha någon kontroll över vad som sker, vem som gör det eller varför.

Sen ska man ju helst få ner mängden blod, inälvor och kroppsmutilering till så låg som möjligt. Sånt är bara billiga tricks man tar till när man inser att man inte lyckas skrämmas på andra sätt.

chrull
 
Top