Nekromanti Skomakare, bliv vid din läst

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
(Jag känner jag behöver säga detta, men vill inte söla ner Ripperdocs tråd med negativ feedback)

Jag hade hoppats alla rollspelsförlag kunde lära av de otal försök slå sig in på mjukvarumarknaden och inse att - om idén inte är sant revolutionerande - det är dödfött att som rollspelsdesigner tjäna pengar på datorprogram.

Jag tar bara upp Riotminds utskrattade webbportal samt WotC's nyligen sänkta "Dungeonscapes" som två exempel som får tala för sig själva.

Det hade gått att säga mycket mer om detta (och listan på exempel kunde göras lång) men jag vill här och nu skippa direkt till slutklämmen:

: Helmgast, snälla, lägg ner alla drömmar om datorstött rollspelande (i alla dess former) och fokusera på det ni kan bäst, dvs rollspel, papper och pennor.

Tack för mig
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Riotminds sade sig ju tjäna bra med pengar på sin gamla webbportal. Subscriptions är tydligen en trygg inkomstkälla om man ska tro dem. Får se hur det går med den nya, har inte ens kollat om den kommit igång än, trots att det var en "bomb" när det presenterades.

Jag har inget emot datorstöd vid rollspelande, men det måste vara sjukt bra om det ska kosta mig pengar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Tjäna pengar kanske i princip är lönlöst, men som jag ser det så kan mjukvara definitivt underlätta kärnverksamheten. Se på D&D4's character builder; utan den hade jag fan inte pallat att skapa rollpersoner till det spelet. Det betyder att en betydande del av de fysiska böcker jag äger till D&D4/Essentials antagligen inte blivit köpta. Så de fick in pengar inte bara genom min subscription utan även genom att jag faktiskt fortsatte spela.

Lite samma sak med android-appen "DM Minion" som funkat som extremt bra stöd för D&D-strider för mig.

I övrigt letar jag ständigt efter nya bra appar för anteckningar, kalendrar och flödesscheman till rollspel. Jag använder dem både som SL och spelare; att spela icke-datorstött vore att skapa mig själv ett onödigt handikapp.

Det finns inget som säger att rollspelsmakare med nödvändighet är duktiga mjukvaruutvecklare men det finns heller inget som säger att de inte kan vara det.


Jag ser framtiden i digitala böcker (PDF:er är inte jättelätta att hitta i och är ofta sega på surfplatta, men att släpa med sig fysiska böcker finns inte på kartan längre), digital regelmekanik (så jag kan fokusera på det roliga), digitala anteckningsblock (så jag slipper tappa bort anteckningar), digitala rollformulär (så vi slipper tappa bort rollpersoner).

Givet Neogames-spels normala regeltyngd, som jag förstått inte är helt eliminerad, så tror jag att en schysst app är ungefär enda möjligheten att få mig att spela spelen. Jag ids inte krångla med komplexa regler. Datorer är mycket bättre än mig på slump, matte och att kolla saker i tabeller.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Ond bråd död;n50571 said:
Riotminds sade sig ju tjäna bra med pengar på sin gamla webbportal. Subscriptions är tydligen en trygg inkomstkälla om man ska tro dem. Får se hur det går med den nya, har inte ens kollat om den kommit igång än, trots att det var en "bomb" när det presenterades.
Om du verkligen tror det har jag en bro jag vill sälja till dig...
 
Top