Nekromanti Skjuta runt hörn?

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag och min sl körde nyligen ett par mock-strider för att friska upp minnetnär det kom till strider i neotech. Under striden skjuter namnlös skurk1 runt ett hörn utan att titta runt hörnet. Dvs han sticker ut vapnet och kör full automateld. Då det inte fanns några regler för hur det skulle fungera att för det första skjuta i blindo och för det andra i en minst sagt märklig skjutställning bedömde han det som en nivå svårare och så körde vi på det, men jag tänkte kolla ifall ni andra hade någon synpunkt på hur det skulle fungera. Kanske som att skjuta automatens med automatkarbin med en hand eller ngt? Alla förslag och idéer är välkomna.
Tack /Lao
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Hej

Området som beskjuts kallas eldområde och är en eller flera meter brett. Risken att bli träffad i området är antalet kulor delat på eldområdets omfång. Detta kallas eldintensitet (jfr s. 55 & 59). För den märkliga skytteställningen finns så vitt jag vet inga egentliga regler. Vi skulle kanske kunna likställa hörnskyttet med ett höftskott i detta scenario (+Ob1T6, jfr s. 53). Samtidigt är kanske inte precisionen det viktigaste ändå, vilket gör svårighetsökningen irrelevant (jfr Skjuta i Blindo, s. 59). Jag skulle nog använda den senare regeln, och istället bestämma att Eldområdet är (minst) flera meter brett.

Alltså: En AK-29 har EldH 12. Från sitt gömställe vill Szandor beskjuta en fiende som han tror befinner sig i en gränd. Gränden är fyra meter bred. Eldintensiteten beräknas till 3. Szandor slår för Automateld (beroende på avstånd) och lyckas. Spelaren slår 3 tärningar: 1, 4, 6. Ett skott träffar fienden. Spelaren slår för träffområde: höger ben (jag vet inte varför men man träffar alltid i benen). Oturligt nog står fienden gömd bakom en papperskorg som täcker höger ben. Spelledaren kliar sig i huvudet och börjar slå upp reglerna för pansar och tumlande kulor...
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Tjaba!
Om jag var SL, skulle jag nog säga att om du skjuter runt hörn, så kan du bara göra det som nedhållande eld, dock är reglen i grundreglerna anpassade för automatvapen, så med ett icke-automatiskt skulle jag använda reglen för slängskott... typ..=)
 
Top