Nekromanti Skillnader mellan versioner

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Hej,
Jag har försökt att leta efter detta ämne utan resultat. Finns det redan en sådan tråd får ni gärna hänvisa mig dit och stänga/slänga denna.

Jag tänkte köpa Fantasy! och ser att det finns flera versioner: 1.0, 2.0, 2.02, 3.0 och 3.1. Jag såg att Arfert skrev i en tråd att "1.0-2.02 känns aningen mer som amerikansk OSR, medan 3.0-3.1 känns mer svensk "old school"". Skulle någon kunna ge en lista över likheter och skillnader, särskilt mellan 2.x och 3.x (där det visst skedde ett "stort hopp")? Är versionerna bakåtkompatibla? På SagaGames hemsida finns version 2.x som pdf och reglerna ser väldigt spännande ut! Anser ni det bäst att köpa en gammal eller en ny version av spelet?

Tusen tack för hjälpen!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
1.0-2.2 är i princip identiska. Bara korrfel som åtgärdats, någon färdighet som lagts till och så. Till 3.0 blev det fem grundegenskaper istället för fyra (vilket jag inte är så förtjust i), ett annorlunda erfarenhetssystem (stabilare enligt min mening) och fylligare regler för magi. 3.1 är en kortversion av 3.0. Jag har dock inte koll på hur mycket som skalats bort eftersom jag fortsatt att spela min husreglade variant av 2.0.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Tack så mycket! Det låter nästan som att man borde fixa båda och jämföra då... Jag ska först se om jag kan få tag i en lånekopia av tredje utgåvan för att undersöka saken närmre.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
3.1 är pocket-versionen av 3.0. Jag tror enda skillnaden är att pocketversionen är avskalad; den har grundregler, spelledartips och några monster. I grundboken finns extraregler, andra raser som rollpersoner, färdiga äventyr och ett par kampanjer.

Pocketen står outnyttjad i min bokhylla. PMa mig din adress så kan du få den av mig, om du vill.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Va? På riktigt? :eek: Tack så hemskt mycket, Björn! Jag PM:ar dig genast! :)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Jag har 3.0 samt 1.0... och 2.0...
Inte spelat 3.0 men en femte egenskap känns som det kommer lösa en del problem. Magisystmet verkar bra också. Samt erfarenhet är myyycket bättre.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Pocketen 3.1 rättar även till några små irriterande fel som smög sig in i 3.0. Inget avgörande, men irriterande likväl. De skarpsynte kan säkert se dessa. Annars är 3.0 ett mycket bra köp.
 
Top