Nekromanti Skattletarlicens

tommislav

Veteran
Joined
8 Jul 2018
Messages
2
Jag har en fråga jag inte riktigt lyckas komma på ett bra svar på själv, så postar till er här:

När behöver man skattletarlicens? Alltid då man är på resa i Davokar? Om man är barbar då, de bor ju i Davokar...? Om man ska resa till Karvosti?

I mitt äventyr ska jag just skicka ut min relativt nya spelgrupp till en utbrytarby (som fortfarande tjänar de gamla gudarna) som ligger en liten bit in i Davokar. De ska dit på ett mer eller mindre frivilligt uppdrag av solkyrkan, och de är nära utfattiga. Och skattletarlicensen är bra dyr.

mvh
Ny spelledare i enorm, mörk, fantastisk värld
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag har tolkat det som att det gäller alla ambrier utom de som är direkt underställda drottningen. Sedan kan man ju tänka sig att grupper som Solkyrkan och Ordo Magica har en gräddfil, både byråkratiskt och ekonomiskt, för sina agenter.

Barbarer är givetvis undantagna så länge de inte ingår i en ambrisk grupp. Licensen är ju trots allt ett sätt att begränsa ambriernas inbrytningar.

Men det uppstår alltid gränsfall. Bara att låta förnuftet styra.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Ge dem en annan typ av licens. Som inte låter dem ta med sig skatter från skogen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Man behöver inte egentligen licensen. Man behöver bara fatta att man är brottslingar. Vad man gör är att smyger, mutar, hotar, utpressar, förför och (om allting går åt helvetet) mördar sig förbi bylingen. Seriöst. Du är en äventyrare, FUCK THE POLICE! Licensen är där som en ursäkt att visa att det finns rika jävlar som också gör det här och de ser ner på er och försöker suga ut en. För staten och kapitalet vet du.
 

tommislav

Veteran
Joined
8 Jul 2018
Messages
2
Haha, God45:s "fuck the police"-svar fick mig att både skratta högt och gnugga händerna. Att tvinga ut dem i skogen utan möjlighet att införskaffa skattletarlicens först - så de måste oroa sig för både styggelser, monster, alver OCH jägarkåren - kommer kommer fortsätta bygga på den tryckta, osäkra, obehagliga stämningen som råder i min spelgrupp just nu (och som är lite den stämning jag vill åt i ett mörkt fantasyäventyr).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
tommislav;n300877 said:
Haha, God45:s "fuck the police"-svar fick mig att både skratta högt och gnugga händerna. Att tvinga ut dem i skogen utan möjlighet att införskaffa skattletarlicens först - så de måste oroa sig för både styggelser, monster, alver OCH jägarkåren - kommer kommer fortsätta bygga på den tryckta, osäkra, obehagliga stämningen som råder i min spelgrupp just nu (och som är lite den stämning jag vill åt i ett mörkt fantasyäventyr).
Awesome :D
 
Top