Skapa rollpersoner med draft

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
entomophobiac startade nyss en tråd om gruppskapande i rollspel, och det gav mig en idé. Jag vet inte om idén började i mitt huvud, eller om den kom dit från någon recension eller liknande jag läst om ett rollspel som fungerar såhär.

Så fråga 1: Finns det ett rollspel där man skapar rollpersoner på det sätt jag beskriver nedan?

När man skapar sina rollpersoner så gör man det gemensamt, och man gör det genom att drafta egenskaper, färdigheter och tillgångar.

(Och med drafta menar jag en valprocess som i NHL, där lagen turas om att välja bland de nya spelarna. Varje spelare kan bara väljas en gång, för annars skulle det bli svårt för spelaren att hinna med.)

Egenskaperna, Färdigheterna och Tillgångarna finns i en lista eller på kort, och precis som hockeyspelare försvinner de ur potten när de blir valda. Spelarna går ett visst antal varv runt och gör sina val.

Det här är inte så intressant om man spelar äventyrare som ska lösa uppdrag tillsammans, utan är nog bäst i ett spel med någon form av antagonism mellan rollpersonerna. Om de till exempel är adelsmän som intrigerar mot varandra, eller gladiatorer kom tävlar på arenan. Då kan man tänka sig att man redan under draftandet lägger grunden till konflikter: "Så Martin har tagit 'Skicklig bagare' och 'Ymniga sädesfält' -- då tar jag 'Väderkvarnen', så måste han betala en massa pengar till mig."

Fråga 2: Skulle det kunna vara intressant?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Svar 2: Det tror jag. Systemet skulle i alla fall, korrekt implementerat, kunna 1) skapa bra nischskydd och 2) förse alla rollpersoner med tydliga krokar/flaggor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Det här är inte så intressant om man spelar äventyrare som ska lösa uppdrag tillsammans, utan är nog bäst i ett spel med någon form av antagonism mellan rollpersonerna. Om de till exempel är adelsmän som intrigerar mot varandra, eller gladiatorer kom tävlar på arenan. Då kan man tänka sig att man redan under draftandet lägger grunden till konflikter: "Så Martin har tagit 'Skicklig bagare' och 'Ymniga sädesfält' -- då tar jag 'Väderkvarnen', så måste han betala en massa pengar till mig."

Fråga 2: Skulle det kunna vara intressant?
Jag associerar lite till Traveller, där jag har för mig – det var några år sedan jag läste det – att man väljer olika paket av färdigheter beroende på vilken roll man ska ha i besättningen. Och om man har färre spelare än roller så kommer vissa karaktärer att få fylla flera roller. Jag tror inte att det går att ha flera exemplar av samma roll? Jag minns inte. Borde nog läsa det igen. Kanske har jag bara drömt alltihop. (EDIT: Snabb koll i Traveller 1st ed, som är den enda jag har i PDF-format, visar inget sånt. Kanske specifikt för mongoose-varianten, som jag har i fysiskt format men inte PDF? Fan vet.)

Alltså ja, jag tror det skulle kunna vara intressant. Jag tror däremot att det skulle kunna fylla ett syfte även i utredningsfokuserat spel…

I Kutulu (eller Gumshoe) finns det ju definitivt en poäng i att alla i gruppen inte har alla expertiser / undersökande färdigheter. Hur ska man då kunna briljera? Så någon form av draft-system där skulle jag absolut kunna tänka mig.
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Ett problem är ju att det antagligen sätter begränsingar i gruppstorlek. Men med en bra implementation kan det fungera, och det måste finnas meningsfulla val för alla att göra.

Kanske ha lite utav mekaniken för roller i brädspelet Puerto Rico? Dvs att vissa möjliga val som inte väljs under en runda får någon form av meta-currency eller liknande som gör den mer attraktiv.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
entomophobiac startade nyss en tråd om gruppskapande i rollspel, och det gav mig en idé. Jag vet inte om idén började i mitt huvud, eller om den kom dit från någon recension eller liknande jag läst om ett rollspel som fungerar såhär.

Så fråga 1: Finns det ett rollspel där man skapar rollpersoner på det sätt jag beskriver nedan?

När man skapar sina rollpersoner så gör man det gemensamt, och man gör det genom att drafta egenskaper, färdigheter och tillgångar.

(Och med drafta menar jag en valprocess som i NHL, där lagen turas om att välja bland de nya spelarna. Varje spelare kan bara väljas en gång, för annars skulle det bli svårt för spelaren att hinna med.)

Egenskaperna, Färdigheterna och Tillgångarna finns i en lista eller på kort, och precis som hockeyspelare försvinner de ur potten när de blir valda. Spelarna går ett visst antal varv runt och gör sina val.

Det här är inte så intressant om man spelar äventyrare som ska lösa uppdrag tillsammans, utan är nog bäst i ett spel med någon form av antagonism mellan rollpersonerna. Om de till exempel är adelsmän som intrigerar mot varandra, eller gladiatorer kom tävlar på arenan. Då kan man tänka sig att man redan under draftandet lägger grunden till konflikter: "Så Martin har tagit 'Skicklig bagare' och 'Ymniga sädesfält' -- då tar jag 'Väderkvarnen', så måste han betala en massa pengar till mig."

Fråga 2: Skulle det kunna vara intressant?
Påminner om hur man skapar klanen i Järn och sedan väljer relationer mellan olika SLPs och rollpersonerna. Man går enligt angiven ordning, och när någon har använt egenskapen / relationen så kan ingen annan välja den.

Jag tycker det låter som en intressant idé att utöka det till färdigheter och resurser och sånt också. Jag tror att det skulle kunna fungera bra också när man samarbetar. En fördel är väl att om jag väljer stark så kan ingen annan göra det, utan då vet jag att det är min unika egenskap. Det vore kul att utforma det lite som de egenskaper som är kvar blir gruppens svagheter, och kan på samma sätt användas som starka egenskaper för motståndet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
Tror det här:
Då kan man tänka sig att man redan under draftandet lägger grunden till konflikter: "Så Martin har tagit 'Skicklig bagare' och 'Ymniga sädesfält' -- då tar jag 'Väderkvarnen', så måste han betala en massa pengar till mig."
Vore coolt om premissen var någon sorts bosättning med konflikter runt begränsade resurser. Så en idyllisk bondeby där RP är olika markägare eller hantverkare som tävlar om begränsade resurser, eller en Ark mitt ute i zonen.

Det hade varit riktigt coolt att bygga en ark till M0 på det viset. Spelarna spelar arkens bossar... En får vattenpumpen och en annan får tomatodlingarna...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Faktum är att Fate Core har en draft-variant, där skills draftas. Du lägger fram skill-kort på bordet och sen skapas en spridning i gruppen genom att ni plockar de skills ni vill ha. Kan även göras under spel, helt enkelt genom att korten får ligga kvar framme och du under spel kan säga typ, "när jag bodde på barndomshemmet så lärde jag mig också lite suspekta saker", och sen plocka Burglary.

Förklaras lite tydligare på DTRPG-sidan för korten:

FOR CHOOSING SKILLS AS A GROUP
  • First, each player claims a different skill card for their top-tier skill (the peak of the pyramid).
  • Next, each player takes an unclaimed card for a second-tier skill.
  • Finally, choose any skill you don't have yet for your other second-tier skill (including any someone else already picked).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,549
I mitt Blod & bly, som ska dyka upp som print on demand inom en inte alltför avlägsen framtid, drar spelarna kort som ger rollpersonen olika talanger och utrustningspaket (dra två och välj en av varje). Det funkar fint för att skilja rollpersonerna i gruppen från varandra, och för att ge inspiration till bakgrund och personlighet.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Det påminner en del om ett inlägg från Troberg 2002:

Troberg said:
Här har jag använt en lite annorlunda metod.

Jag gjorde lappar med färdighetsvärden, grundegenskapsmodifikationer, fördelar, nackdelar och så vidare. Dessa blandades (bra och dåliga för sig) och delades ut till spelarna. Spelarna fick sedan byta sinsemellan.

Några av lapparna var öppnare, i stil med 'Valfri färdighet +3'. Grundegenskaperna var baserade på 3D6 och jag använde lappar med 'säker sexa' och 'säker etta'. Dessa lappar byttes då ut mot en av tärningarna. Man fick max ha två säkra tärningar.

På detta sätt fick spelarna skaplig kontroll över vad de skulle spela, samtidigt som jag som spelledare visste att de färdigheter och egenskaper jag ville ha med i kampanjen var representerade i gruppen.

En nackdel är ju att alla måste göra karaktärer samtidigt, men bortsett från det så är det rätt så bra.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Låter ju lite som Amber, fast där är det en auktion istället. Kan nog vara kul.
Det måste vara det jag tänkte på. Inte riktigt samma sak, men samma tanke genom att rollpersonerna tävlar om begränsade resurser under skapelseprocessen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
I Ten Candles skriver du dina färdigheter på lappar, och skickar sedan åt höger och vänster vid karaktärsskapande. Inte direkt det du beskriver, men det är lite släkt med systemet, kan man säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Hah! Jag mindes bara delvis fel. Såhär står det i Mongoose Traveller 1st ed:

Skill Packages
As a group, select one of the following skill packages, which are collections of basic skills you will use while adventuring and travelling. Taking a skill package ensures that your group will at least have basic competency in the situations that will come up in the game. When you have collectively decided which skill package is most suitable for the campaign you want to play, each player takes it in turns to select an item from the package. Keep going until all skills have been selected.
Och så kombineras det med paket t.ex:

Traveller Skill Package: This is an all-round skill package, good for a campaign where the characters are trading one week and blowing
things up the next.
Pilot (any) 1, Sensors 1, Comms 1, Gunner (any) 1, Gun Combat (any) 1, Persuade 1, Stealth 1, Medic 1.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag associerar lite till Traveller, där jag har för mig – det var några år sedan jag läste det – att man väljer olika paket av färdigheter beroende på vilken roll man ska ha i besättningen. Och om man har färre spelare än roller så kommer vissa karaktärer att få fylla flera roller.
Ashen Stars har också roller där alla ska delas ut. Tyvärr blir inte alla utredningsfärdigheter representerade ändå av bara rollerna, och det suger ju, för det ska de vara i Gumshoe-spel överlag.

Överhuvudtaget skulle Gumshoe-spel må bra av nån draftning av utredningsfärdigheterna. Det går inte till så i de jag har läst iallafall.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Överhuvudtaget skulle Gumshoe-spel må bra av nån draftning av utredningsfärdigheterna. Det går inte till så i de jag har läst iallafall.
Sträcker sig sällan längre än en uppmaning att sprida ut färdigheterna över gruppen. Men jag har för mig att Bubblegumshoe flyttar ut en del expertis till kontakter som rollpersonerna kan använda sig av. Så utredningsfärdigheter som sätt att bygga upp nätverket kring rollpersonerna. Dataläraren kan söka fram information, exempelvis. Men jag minns inte ur huvudet exakt hur det funkar.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,721
Location
Eskilstuna
Fisco har ju lite av ett sånt upplägg, där man slår ett gäng tärningar och får turas om att välja valörer för att generera rollpersoner och sånt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Paranoia har något åt det hållet tror jag (i alla fall senaste utgåvan), där man växlar mellan att fylla i sitt eget rollformulär och någon annans. Syftet där är lite att sabotera för varandra och skapa motsättningar inom gruppen redan från start (förhoppningsvis i all välmening).

Det spelet är ju lite gjort för att jäklas med varandra.

//EDIT: nu när jag tänker efter är det ju inte alls i enlighet med vad du frågar efter. Måste fått kortslutning i hjärnan på grund av för lite glass.
 
Last edited:
Top