Eon Skapa kongelat

ShoujoOver9000

Veteran
Joined
8 Sep 2022
Messages
3
Jag har försökt kolla igenom alla böcker som vi har, men jag hittar ingen beskrivning för hur exakt kongelat skapas. Jag vet att det är en alkemisk process. Jag vet bland annat hur många nekrotropiska kongelat man kan få ut från en viss mängd biomassa och skillnaden mellan en levande individ/död individ/levande växter. Dock står det ingenstans vad exakt jag behöver använda för att skapa kongelatet, ifall ett labb är nödvändigt, eller vad jag ska rulla.

Någon som kan hjälpa mig med detta? Tror vi spelar eon 2 eller 3 om det gör någon skillnad.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Oj, det här ligger lagrat, långt in men otroligt hårt sittande.
I Eon 3 som vi spelade oändligt mycket i högstadiet och in i gymnasiet skapas kongelat med alkemi. Ja tror att det är ett magnitud 3 recept. Någon måste alstra filamenten i samband med processen sen blir det en liten magiklump.

Kongelat kan också ploppa upp spontant på typ högmagiska platser eller platser som är hårt associerade till aspekten. Så heliotropiska kongelat kan uppstå i ett Aurias och Pelias tempel eller geotropiska kongelat kan uppstå i någon häftig grotta.

Det står ju rätt tydligt i Magi boken, Mystik och Magi kanske den heter. Mitt ex ligger nostalgisparat i sommarstugan så jag kan inte riktigt kolla upp det.
 

ShoujoOver9000

Veteran
Joined
8 Sep 2022
Messages
3
Jo, det står i magiboken att man ska alstra filament först för att skapa kongelat. T.ex. för nekrotropi så behöver man x-Kg levande biomassa eller levande växter. Kan alstra filament från döda djur/människor också, men då blir det sämre/krävs mer biomassa. Jag tror även att skapa ett kongelat var en magnitud 3 förmåga...? Problemet är att det inte står vilka alkemiska ingredienser som behövs eller vilka alkemiska rull man ska göra. Krävs det inga ingredienser utan skapas kongelat med bara magiska filament? Behövs ens ett labb då? Många funderingar där som gör att vi i vår nuvarande grupp avstått ifrån det.
 

Thyliab

Guldlurker
Joined
7 Jun 2008
Messages
18
Är kanske lite sen på bollen men det står i Mystik och magi sida 67 att kongeleringsprocessen är det som används. Som TobiasEkwall skriver är det en magnitud 3 som gäller. Mitt i processen ska filament alstras som då tillförs processen. På sidan 64 framgår det att ett labb behövs. Vad gäller preparat så tolkar jag det som att man använder reglerna för alkemi i samma bok. Då behövs det tre ingredienser för att skapa ett kongelat om man inte ska få ökad svårighetsgrad. Vilka slås ju fram på en tabell, men jag skulle nog välja grejer som passar utifrån kongelatstypen.

Alkemi är för övrigt något jag saknar i Eon IV inser jag nu när jag läser igenom gamla magiboken. Det är coolt med gamla labb i källarvalv där rollpersonerna kan få fram allsköns underliga prylar som magiker.
 

ShoujoOver9000

Veteran
Joined
8 Sep 2022
Messages
3
Tack så mycket för ett detaljerat och tydligt svar! Det var främst biten med vilka preparat man skulle använda som jag inte kunde hitta någon info om. Att man ska ha 3 lämpliga ingredienser för alkemin känns då inte så orimligt.

Håller helt och hållet med! Har inte rollspelet allt för mycket, men känns roligt med att eon 3 har mycket som inte bara är combat fokuserat. Verkligen tyckt om det!
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Man kanske kan göra det till en utmaning där alstra "aspekt" & Alkemi (hantverk) är låsta. Den tredje kanske kan vara cermoni.

Svårighet = Magnitud x3
Då blir man tvungen att utföra det som ritualer i många fall.
Priset för att tillverka ett kongelat är halva kostnaden enligt listan för att köpa det i magiboken (sid 53). Om man inte letar upp/odlar/tillverkar alla ingredienser själv.
 

Thyliab

Guldlurker
Joined
7 Jun 2008
Messages
18
Man kanske kan göra det till en utmaning där alstra "aspekt" & Alkemi (hantverk) är låsta. Den tredje kanske kan vara cermoni.

Svårighet = Magnitud x3
Då blir man tvungen att utföra det som ritualer i många fall.
Priset för att tillverka ett kongelat är halva kostnaden enligt listan för att köpa det i magiboken (sid 53). Om man inte letar upp/odlar/tillverkar alla ingredienser själv.
Intressant idé som måste testas med spelgruppen vid tillfälle. (Rent generellt älskar jag utmaningskonceptet och använder det som en allt-i-alloregel då det ger bra känsla och meningsfullhet till alla skumma specialiceringar och färdigheter som aldrig används annars.)
 
Top