Skaffa katt

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Funderar på att skaffa en katt igen (kanske två så de kan hålla varandra sällskap). Vad borde jag tänka på?

På rak arm tänker jag:
  • Katt: Behöver inte vara kattunge men helst inte gammal, har förstått att det finns katthem i Malmö så tittat runt lite.
  • Matskål/mat och vatten: Förra katten åt vanligt torrfoder, men det var inte så bra för honom, så får ha bättre koll på maten den här gången. Hade en automatisk matskål, vilket nog inte funkar bra med våtfoder. Har en vattenfontän, funkade hyfsat.
  • Sandlåda: Slängde den gamla då den blev sunkig. Tittat på automatiska lite men de känns som en dålig idé i lägenhetens badrum.
Känner att jag har nog med leksaker. Har nog lite för många kattleksaker och klösträd om jag ska vara ärlig.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
När det gäller mat, så behöver katter våtfoder eftersom de inte känner törst på samma sätt som vi. Vattenfontän är bättre än vattenskål, eftersom deras instinkt säger att rinnande vatten är bra vatten.
Jag har också tittat på automatiska kattlådor, men den gamla hederliga metoden att rensa för hand, är ändå det jag kör med.

Jag bor ju själv i Göteborg, men dottern bodde många år i Malmö och var fodervärd åt katter där. Det slutade med att alla tre katterna stannade hos henne. :love:
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Två katter = en extra matplats på två olika platser i hemmet. Minst två, ännu hellre tre, kattlådor. Gärna på olika platser i hemmet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Två katter är väl vettigt, särskilt om innekatt. Vårt lokala katthem tillåter inte att skaffa ensamkatter från dem, finns säkert en bra anledning.
 

Trockel

Veteran
Joined
24 Sep 2019
Messages
47
ok, det är sent så det blev lite blabber
Matskål och vattenskål på samma plats är inte alltid en sån bra idé. Mamma hade vattenbyttan i sitt sovrum, och en vattenkanna i vardagsrumet, och en till på altanen. Katterna hade fått för sig att vattnet var godare om det fanns i en vattenkanna. Vi hade en inomhusfontän med en vattensprutande groda som vi ställde ut på somrarna, den var populär, både för katter och skator och småfåglar. Huset var inte så stort så det räckte med en låda inomhus. De kissade ändå bara i den (ifall de var utomhus sprang de in och kissade), bajsade gjorde de under altanen.
Ang. fler än en katt.... Katter är solitära djur, det är inte säkert att de kommer överens med den andra katten även ifall det verkar så när husse/matte är hemma. Vidare hade vi ett syskonpar en gång som funkade jättebra ända till vi tog med dem till sommarstugan för att vi inte hade kattvakt. Då bröt hus i helvete ( ny miljö/revir, antagligen) och vi var tvungen att skänka bort den ena. Har man en stor katt kan det funka bättre om man skaffar en kattunge, kan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tänk på att katter är väldigt rensliga djur och om du inte håller lådan tipptopp så kommer dom att göra sin business på annat ställe.

Hankatter som är okastrerade skvätter vilket inte är en angenäm doft att få på skor och kläder och möbler , det är inte så roligt att gå till jobbet med skor som stinker som vinäger (kattpiss) .

Katter klöser på saker så om du inte vill ha sönderklöst soffa så köp ett klösträd och vänj dom på att klösa på det.

Många katter tycker om och känner sig trygga på höjd där som kan övervaka sin omgivning så att skaffa en katträd där dom kan klättra och befinna sig över marknivå kan vara bra .

Katter behöver motiveras genom lek och stimulans , uttråkade katter klöser på saker och blir destruktiva så roliga och stimulerande leksaker är bra.
 
Top