Nekromanti skada för ickehumanoider...

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Tänk på detta, en häst skulle knappast dö av en direkträff i hjärnan. Inte i EON i alla fall. Deras chockvärde är så förbannat högt att de tål hur mycket som helst. Sådana skador måste ändras för att göra dem mer realistiska. Någon som har mer ork än jag?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det ligger något i det. Det här behöver nog diskuteras lite.

En häst har visserligen mer kroppsvolym än en människa, men hjärnan och den chock den kan klara av är (det här är jag osäker på) ungefär samma storlek eller mindre (någon som vet?). Den borde alltså tåla ungefär lika mycket, eller mindre. Min följdfråga är då... finns det inte specifika regler för träff i hjärnan... hm, de gav ju inte mycket mer. Typ en träff i hjärnan ger extremt allvarliga biverkningar och du kan överleva även om chansen är liten.

Jag hörde/såg en liten detalj i något tvprogram (detta känns offtopic) om en man som vittnade om hur en annan man kört kniven i huvudet på honom.(he put a knife in my head) Han överlevde och utan några men. Hästen (varelsen) kan överleva, men med skador som påverkar hans övriga uppförande. Sedan säger det inte att den blir speciellt gammal på grund av infektioner och läkeförmågan.... Men har varelsen ruskig tur (som karln ovan) så överlever den och skadan läker väl.

Ulvtands kommentar; en "normal varelse" har 6 rutor i trauma, träff i hjärnan ger 24 trauma vilket innebär Ob3T6 på dödsslaget (inga övriga skador inräknade). På det kan du få ett värde på 3 och uppåt, har han då chockvärde 5 så överlever han ett slag på 3, slutsats vapnet kanske knappt nuddade hjärnhinnan. Jämför det med en stridshäst, 9 rutor och Ob2T6 på dödsslaget, chockvärde 34....

Min medspelare slog 17 på Ob1T6...

Med andra ord skulle hästen kunna dö av samma skada som den lilla varelsen överlever.

Resonemangsmässigt; Hur går skadan in, vad gör den för skada, vävnad tar inte alltid lika stor skada som man tror...

Ulvtand

och

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Man kanske skulle ändra Smärtakolumnerna (en häst borde tåla mer smärta) och Blodförlustkolumnerna, men inte Traumakolumnerna. Trauma ger nog mer eller mindre samma effekt för alla varelser, medan de andra två kan variera.


Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>
 
G

Guest

Guest
öh? vågar man fråga varför en häst tål mer smärta?

Mvh h[-å]
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Re: skada för ickehumanoider...OT

Men om hästen nu skulle få en direkt träff i hjärnan kan du ju bara låta den dö och skita i alla regler........
Typ
"Pilen genomborrar huvudet på hästen och går in till hjärnan hästen går ett par steg frammåt men faller sedan död ner....."
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Skadeintervall

Man skulle kunna köra med skadeintervall på kanske 20. Då behövs det 20 i skada per extraskada. Värt ett försök?

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 
G

Guest

Guest
håp. tycker iofs att det låter helt uppåt väggarna fel. :C) bara för att man är större klarar man väl inte av mer smärta? finns väl inget samband mellan storlek och smärta förutom att om man är större har man fler känselnerver...

Mvh h[-å]
 
Top