Nekromanti Ska vi recensera Svärdets Sång lite?

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Många har väl hunnit läsa? Jag är nyfiken på vad ni tycker, dela med er. Vad är bäst? Vad suger? Vad tycker ni!
 

Drelis

Veteran
Joined
26 Jul 2017
Messages
45
Jag gillar att FL behållit de i grunden enkla stridsreglerna från tidigare spel med samma regelmotor, men att de fördjupat dem lite för den som vill ha lite mer alternativ!

Att slumpa fram värdshus, byar och monster har varit fantastiskt roligt!!! I podden Sweden rolls som jag spelleder så gjorde jag detta vid flera tillfällen och det funkade skitbra!

Jag älskar vad Erik G gjort med alver, dvärgar, orcher, och framförallt goblins/halflings (ursäkta om jag ibland använder engelska uttryck, jag har hittills bara läst spelet på engelska).

Kartan är ju skitsnygg! Och kartan som placerar ut alla folken i GM's guide var en stor hjälp.

Jag gillar att de nya illustrationerna verkligen följer i samma stil som Nisses gamla - stilen blir konsekvent då.

Talangerna är riktigt grymma!

Kampanjen (Ravens purge(Korpens klagan) är ju vansinnigt bra, man förväntar sig inget mindre från Erik :) (Även om vi i podden inte kör kampanjen av spoilerskäl)

Det enda negativa vi märkte var en liten detalj - om man spelar halvalv så är ens kin talent ibland oanvändbar om man väljer vissa yrken och talent paths. Det var lite synd men lätt att husregla så det blir bättre :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Har hunnit igenom halva spelarboken så det är lite tidigt än. Men det är snyggt och framstår som väldigt genomtänkt och välbalanserat, men jag har ju inte hunnit fram till hur siffrorna faktiskt ska användas så det är väl egentligen för tidigt att säga.

Möjliga negativa jag kan säga är att introduktionskapitlen inte självklart berättar för mig hur jag ska tolka settingen som spelare. Hela grejen med blodsdimman känns lite krystad... Jag förstår att det är för att landet ska vara outforskat, men samtidigt finns det handel, folkslag som lever i vildmarken etc. Hur har de ens överlevt? Spontant känns det som det kan leda fram till situationer som framstår som helt orimliga in-game. Jag vet att många struntar i sådant men för mig är det något av det mer stämningsdödande som kan hända. Men kanske blir det tydligare i SL-boken?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Själv har jag bara läst spelarens handbok hitintills -gillar det skarpt! En spontan känsla som dök upp, som kanske ni som testspelat kan shed some light on: Det känns som att kraftpoäng är närmast lite överflödiga för icke-magiska karaktärer. Om ordet överflödig känns som att gå för långt så kanske "mindre viktiga" åtminstone.

Magiker/drider använder ju kraftpoäng för sina besvärjelser. Men övriga. Det verkar inte som att de behöver kraftpoäng för att använda sina talanger. Hur är känslan när man spelar? Känslan när jag läser är att det för icke-magiker är lite skitsamma, men att magiker/druider å andra sidan är kraftigt begränsade av detta.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Platon;n299795 said:
Själv har jag bara läst spelarens handbok hitintills -gillar det skarpt! En spontan känsla som dök upp, som kanske ni som testspelat kan shed some light on: Det känns som att kraftpoäng är närmast lite överflödiga för icke-magiska karaktärer. Om ordet överflödig känns som att gå för långt så kanske "mindre viktiga" åtminstone.

Magiker/drider använder ju kraftpoäng för sina besvärjelser. Men övriga. Det verkar inte som att de behöver kraftpoäng för att använda sina talanger. Hur är känslan när man spelar? Känslan när jag läser är att det för icke-magiker är lite skitsamma, men att magiker/druider å andra sidan är kraftigt begränsade av detta.
Det låter precis som klassiska Drakar och demoner. Där var Kraftpoängen nästan helt oväsentliga om du inte var magiker.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Gurgeh;n299797 said:
Det låter precis som klassiska Drakar och demoner. Där var Kraftpoängen nästan helt oväsentliga om du inte var magiker.
Nja. "Alla" släktes- och yrkestalanger kräver kraftpoäng på någon nivå.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Bifur;n299801 said:
Nja. "Alla" släktes- och yrkestalanger kräver kraftpoäng på någon nivå.
Okej , nu har jag inte boken framför mig. Du har nog rätt i att det krävs på någon nivå, men min känsla var att en, säg, dvärgkrigare otroligt mycket mer sällan kommer att behöva använda detta. Kanske till och med inte alls om han inte har yrkestalangen på just den nivån?

Medan en magiker behöver dem exakt hela tiden.

Blir inte det här lite konstigt i spel?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Platon;n299808 said:
Okej , nu har jag inte boken framför mig. Du har nog rätt i att det krävs på någon nivå, men min känsla var att en, säg, dvärgkrigare otroligt mycket mer sällan kommer att behöva använda detta. Kanske till och med inte alls om han inte har yrkestalangen på just den nivån?
Så kan det nog vara. Hur det blir i spel vågar jag inte säga.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Alla typer av karaktärer använder kraftpoäng ganska ofta. Visst det finns vissa släkte-yrkes kombinationer som gör att man inte använder så många i början men med tiden då man lär sig sina andra yrkestalanger så kommer kraftpoängen att åka jojo mellan noll och tio oavsett släkte och oavsett yrke. Åtminstone så har det varit så för oss (10 alfa/beta-spelmöten och 2 "riktiga" spelmöten) och då har vi bara haft en magi-kunnig karaktär under denna tid).

Angående blodsdimman så har är den en demonisk dimma som rör sig och kommer och går. Det har gått att gå ut i skog och mark även under blodsdimman men bara de mest erfarna stigfinnarna vågade det. Blodsdimman har varit borta i si så där fem år och byarna har börjat på den tiden att idka handel i liten skala. Det är upp till SL att bestämma hur mycket utav settingen som han skall berätta för spelarna. Idén är att bara ska veta om sin egen kultur, där de är födda. Resten (som då mest är myter och legender) får spelarna upptäcka när spelet har börjat.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Fenhorn;n299812 said:
Angående blodsdimman så har är den en demonisk dimma som rör sig och kommer och går. Det har gått att gå ut i skog och mark även under blodsdimman men bara de mest erfarna stigfinnarna vågade det. Blodsdimman har varit borta i si så där fem år och byarna har börjat på den tiden att idka handel i liten skala. Det är upp till SL att bestämma hur mycket utav settingen som han skall berätta för spelarna. Idén är att bara ska veta om sin egen kultur, där de är födda. Resten (som då mest är myter och legender) får spelarna upptäcka när spelet har börjat.
Uppfattat. Jag anar ju att det blir tydligare längre, men jag tycker nog fortfarande man kunde varit lite mer rakt på om settingen i Spelarbokens inledning.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Jag gnäller vidare lite grann: Nu när jag kommit in på stridskapitlet måste jag säga att jag blir lite trött av att detta är ännu ett rollspel som använder zoner i strid. Alltså jag förstår att det kan framstå som mekaniskt smidigt där man tydligt kan koppla förflyttning till regler och ge zoner egenskaper o.s.v. men jag har svårt att se mervärdet. Jag har nu hittills i år provat detta i Järn och Oktoberlandet och i inget av dem funkar det något vidare, samt läst någon liknande variant i The One Ring (som visserligen känns lite smartare än dessa). Jag kanske behöver gå i zonstridssskola hos någon? Alla dessa relativa avstånd mellan olika objekt att hålla reda och döma av. Och formlösa zoner som ingen riktigt vet var de börjar eller slutar. Enda vettiga lösningen är att ha kartor och markörer/figurer för att styra upp det, men tar man det steget kan man lika väl gå hela vägen och mäta upp förflyttningen i absoluta tal, det är knappast jobbigare och tar bort tveksamheter.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag har mest bläddrat igenom det, men fick bättre första intryck av reglerna vilka jag tycker passar bra med spelstilen, bättre än förväntat men har inte djupdykt i reglerna ännu. Som vanligt ligans spel är det snyggt, kanske det snyggaste hittills men jag har ju alltid varit en Gulliksson fan.

Ska ge mig på Korpens Klagan nu eftersom jag köpte spelet för att få en Granström kampanj, en kommer kanske mer av en recension.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Köpte PDF:en, då fick man inte med spelvärldskartan. Tanken var nog att försöka skramla ihop en grupp online när jag backade, men då skjuter jag det på framtiden.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Fast är inte alla regler (i alla spel) egentligen valbara? Jag tycker strid är en rätt trist bit av rollspel överlag och lägger därför inget krut på detta. Att zoner blir diffusa stör mig därför knappt alls.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
wilper;n299853 said:
Köpte PDF:en, då fick man inte med spelvärldskartan. Tanken var nog att försöka skramla ihop en grupp online när jag backade, men då skjuter jag det på framtiden.
Halloj! Kartan som PDF ingår för alla backers, finns att ladda ner i en update på Kickstartern. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
wilper;n299853 said:
Köpte PDF:en, då fick man inte med spelvärldskartan. Tanken var nog att försöka skramla ihop en grupp online när jag backade, men då skjuter jag det på framtiden.
Det låter tråkigt, i synnerhet som kartan finns upplagd för nedladdning av Fria Ligan själva.

Länk till tråden där Fria Ligan länkar till en PSD-fil av kartan (VARNING: stor fil, 1,4 gig

Anledningen var att folk ville pilla lite på den, och här är min favorit av de alternativa varianterna som togs fram (svartvit, utan platsnamn):

Svartvit, utan platsnamn
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Henke;n299855 said:
Fast är inte alla regler (i alla spel) egentligen valbara? Jag tycker strid är en rätt trist bit av rollspel överlag och lägger därför inget krut på detta. Att zoner blir diffusa stör mig därför knappt alls.
Medges. Fast då måste jag modda bort reglerna, och se till att de inte får effekter på regler jag kanske vill behålla. Jobbigt helt enkelt.

Sedan är det en annan sak att köra strider helt abstrakt och med mycket få moment. Det är ofta kul det med, men ett sådant spel är inte Svärdets sång, det är i så fall redan alldeles för komplext. Och ska det nu vara taktiska strider, som ju är en poäng i spelet och som i varje fall jag kan uppskatta ibland, vill jag gärna att de reglerna är mindre godtyckliga än vad jag upplever att användandet av zoner är.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Rymdhamster;n299861 said:
Det låter tråkigt, i synnerhet som kartan finns upplagd för nedladdning av Fria Ligan själva.

Länk till tråden där Fria Ligan länkar till en PSD-fil av kartan (VARNING: stor fil, 1,4 gig

Anledningen var att folk ville pilla lite på den, och här är min favorit av de alternativa varianterna som togs fram (svartvit, utan platsnamn):

Svartvit, utan platsnamn
Coolt. Det hade jag helt missat! Synd att den inte följde med spelet. Nu har jag ju gått runt och varit ledsen i månader i onödna.
 
Top