Nekromanti Sexuella relationer och könsroller i Symbaroum

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Sitter här och skissar på ett äventyrslandskap i Davokar med massa smaskiga moraliska problem och olycklig kärlek när jag upptäcker att på Eon forumet har det dragit igång en rejäl diskussion om det. Så jag är lite nyfiken hur könsroller och relationer fungerar I Symbaroum. I äventyrslandskapet så är i alla fall det lite kärleksdraman, triangeldraman och opassande sexualiteter I görningen. Bland annat en barbarprinsessa med stort libido, en ockuperade ambrisk kapten som antingen asexuell eller homosexuell och lite annat.

Personligen ser jag det som att Ambrierna har en ganska traditionell syn på detta, med två kön och heterosexualitet som norm. Sedan utbredningen av homofobi och sexism är väl en annan fråga, jag skulle nog inte säga att det är så allvarligt så det inte blir så stora problem att spela såna roller. Barbarerna ser jag som lite annorlunda med kanske lite mer hbtq vänligt och kanske även olika sorters polygami.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Jag tänker nog dra mig för att introducera sexism och homofobi i en värld jag kan bestämma själv över. Inte heller kommer SLPs reagera på att RPs är annat är hetro. För mig känns det olustigt, eftersom det hela läggs i mina händer.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
(Mitt och min spelgrupps) Symbaroum är betydligt mer tolerant än vår verkliga värld och ingen lyfter på ögonbrynen om en RP eller SLP är homo, bi, trans eller annat icke-hetero. Det förekommer hbt-personer i publicerat material utan att någon sak görs av deras läggning och jag tycker generellt att sexism och homofobi inte hör hemma i en spelvärld som inte har som uttryckligt mål att utforska och diskutera de problemen. Symbaroum handlar i mångt och mycket om att leta skatter och sanningar i Davokars ruiner, det går att göra oavsett sexuell orientering eller könstillhörighet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Ydram;n67792 said:
Personligen ser jag det som att Ambrierna har en ganska traditionell syn på detta, med två kön och heterosexualitet som norm.
Det här tycker jag är lite spännande, se fetmarkerat. Såtillvida det nu inte står att Symbaroums värld är en direkt copy-paste av europeisk senmedeltid så kan man ju fundera kring vilka och vems traditioner som kan kallas "traditionellt"?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
RasmusL;n67839 said:
Det här tycker jag är lite spännande, se fetmarkerat. Såtillvida det nu inte står att Symbaroums värld är en direkt copy-paste av europeisk senmedeltid så kan man ju fundera kring vilka och vems traditioner som kan kallas "traditionellt"?

Jag förutsätter att Ydram menar vad som i vår värld betraktas som "traditionellt" .
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
I mitt Symbaroum verkar kön inte vara så viktigt, arbetsdelning verkar inte vara fokuserat på kön(som det i mångt och mycket var på senmedeltiden) och därför så tänker jag att sexualitet inte heller är så viktigt. Det finns helt enkelt ingen arbetsdelning som hotas av normbrytande beteende. Dock så ser folk till att försöka skaffa barn ändå eftersom barn är viktigt. Både som pension för bönderna och för arvsrätten för adlen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
gorillotaur;n67843 said:
Jag förutsätter att Ydram menar vad som i vår värld betraktas som "traditionellt" .

Jo,jag gissar kanske också det och det är ju inte en helt ovanlig syn på det hela men det är samtidigt helt otroligt ologiskt att saxa in element som växt fram historiskt från en värld till en annan när olikheterna är så massiva. Missförstå mig rätt, "ologiskt" kan vara cool (det är ju fantasy för bövelen) men att normalisera det med ord som "traditionellt" är IMHO lite missvisande :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det känns som att det här är en intressant, förhatligt "akademisk" WRNU-diskussion, Rasmus. Jag tänker att allt språk alltid reproducerar den historiska situation det används i, och att det är omöjligt att _inte_ saxa in element från "vår värld" i den fiktiva om vi ska kunna prata om den.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Håller med Vimes. Om vi inte relaterar till vår värld så är frågan vad vi skall hänga upp det på. Man kan då i princip hänga upp det på exakt det som står i officiellt material då det är det enda som är sant eller säga att vi skiter i allt och kör som vi vill och då blir diskussionen nära nog ointressant.

I övrigt vad gäller trådstarten så blir det nog mest intressant om man sätter upp ett förhållningssätt i spelet och väger olika sexuella aktiviteter mot det. Kulturkrockar generellt och kulturkrockar runt sexualitet, speciellt om det involverar ett mer traditionellt samhälle är alltid intressanta. :)
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
RasmusL;n67839 said:
Det här tycker jag är lite spännande, se fetmarkerat. Såtillvida det nu inte står att Symbaroums värld är en direkt copy-paste av europeisk senmedeltid så kan man ju fundera kring vilka och vems traditioner som kan kallas "traditionellt"?

Som många redan adresserat så menar jag vårt nutida västerländska heteronormativa synsätt. Jag skrev Traditionella mest för att göra det enkelt och även för att inte behöva definiera alla möjliga könstillhörigheter och sexualiteter i posten. Så skriver jag Traditionella så menar jag just det hädanefter :)

Men som Ram säger så varför jag startade tråden var just för att det skapar mycket intrigmöjligheter med kulturkrockar. Men även möjlighter för spelare att spela ut olika annorlunda relationer beroende på vad man väljer att spela. Sen kommer nog inte själva sexet vara så intressant i spelet, utan mer relationerna runtomkring det hela. Vad händer om en kvinlig RP förför prinsessam och vad skiljer detta sig om den manliga RP skulle göra detsamma? Eller kan båda göra det? Sånt kan jag tycka är intressant. Sedan vad RP och SLP gör i sängkammaren kunde jag inte bry mig mindre om.

Sedan Sexism och Homofobi och sånt i Symbaroum? Jag kan tycka det finns en viss roll i att det finns, för jag kan tänka mig själv vilja spela en karaktär som inte är så populär av olika anledningar. Det kan vara för att jag är Rese och får då Paria eller det kan vara en Ambrisk transsexuell kvinna som blivit riddare. Men sedan tycker jag absolut inte att det ska stänga några dörrar helt, utan bara göra det bökigare för vissa att öppna dessa. Mer utmaningar och spelmöjligheter för spelaren.

Som jag ser Ambrierna är att det är relativt Traditionellt, dvs heteronormativt, men med lite sexism och nästan ingen Homofobi. Detta helt enkelt för att jag kan tänka mig Ambrier som har äktenskap som en sorts diplomati. Där blodsband är viktiga och därför, tyvärr, kvinnorna blir lite av en handelsvara. Sedan kan jag absolut se att Äktenskap är för barn, blodsband och diplomati. Medans toleransen för båda partner skaffar sig romantiska relationer utanför äktenskapet är ganska hög. "Ja, självklart har jag en älskarinna i form av min kammarjungfru. Vad tror du min man gör ute i fält?"

Så jag absolut se tillfällen då det medför intressant spel. Men precis som Pappa sa att Symbaroum handlar om att äventyra i Davokar, och att därför sexualitet inte är lika intressant. Bara det finns möjlighet att spela dessa konflikter också utan att det stoppar någon helt. Både att det inte FINNS några konflikter och att dessa konflikter blir för stora så att det inte går alls.

Tänk typ "Frozen" och "Brave", ett stort steg i rätt riktning :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Vimes;n67853 said:
Det känns som att det här är en intressant, förhatligt "akademisk" WRNU-diskussion, Rasmus. Jag tänker att allt språk alltid reproducerar den historiska situation det används i, och att det är omöjligt att _inte_ saxa in element från "vår värld" i den fiktiva om vi ska kunna prata om den.
Jag tycker ändå att "bögar är onda, bör dödas och hamnar utan undantag i helvetet" är lite tröttsamt som "traditionellt" och att det är just detta man ska förvänta sig är normen i alla fantasyvärldar såtillvida det inte explicit uttrycks något annorlunda. Bögar är syndiga, svarta är dumma och våldsamma, alla som inte ser ut som Den Ariske Mannen (kvinnor existerar inte om det inte explicit står något annat) är antingen onda, snåla, mordiska eller underutvecklade, etc. Jag ser inte någon anledning över huvud taget att skriva in en massa sunk och förtryck i en spelvärld om det inte är för att belysa dess brister.

...däremot kan det ju vara jättespännande att utforska förtryck genom spel och jag diggar fullständigt att låta sex vara med och styra fiktionens utveckling, intriger, etc. Jag skulle dock utgå från en så jämställd och osunkig värld jag kan förmå och sedan peta in förtryck där det skapar spel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Äh, alltså, jag sympatiserar ju med projektet att aktivt försöka undvika att omedvetet reproducera uppfattningar som man tycker är sunkiga. Det jag menade var att jag tyckte att ditt påpekande att "traditionellt" inte alls behöver innebära samma sak i en fiktiv värld som det gör för oss var riktigt och intressant. Idéen om något "traditionellt" känns som en typisk modern konstruktion. Mitt påpekande var mer av språkfilosofisk art: att det liksom inte finns något superspråk som transcenderar den historiska situation det används i.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vilket innebär att en fiktiv värld av nödvändighet måste beskrivas med ett språk som reproducerar vår egen historiska situation, alltså. Om språket vi använder inte säger något om vår egen värld är det ju obegripligt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
RasmusL;n67848 said:
Jo,jag gissar kanske också det och det är ju inte en helt ovanlig syn på det hela men det är samtidigt helt otroligt ologiskt att saxa in element som växt fram historiskt från en värld till en annan när olikheterna är så massiva.
Det beror helt på hur akademisk och simulationistisk man vill vara. Jag hade argumenterat för att kvinnors underordning i det äldre samhället har ganska påtagliga kopplingar till förindustriella samhällens strukturella, materiella, fysiologiska och ekonomiska förutsättningar, och att om Symbaroum är ett förindustriellt samhälle likt de i vår värld där människor har samma biologiska förutsättningar som i vår värld är det sannolikt att samhällena i Symbaroum hade utvecklats till patriarkat eftersom i princip alla samhällen öht i vår värld i varierande grad gjorde det, en trend som inte bröts förrän på 1900-talet. Detta faktum gör det dessvärre rimligt att förmoda att förindustriella mänskliga samhällen tenderar att vara heteronormativa patriarkat, och att förindustriella fantasyvärldar, om inga radikala särskiljande faktorer föreligger, därmed borde följa samma olyckliga trend.

Nu behöver man givetvis inte applicera så akademiska och simulationistiska perspektiv på Symbaroum, utan man kan låta den fiktiva världen utformas efter vilka ideal man vill förmedla eller vilka berättelser man vill berätta eller vilken stämning man vill sätta. Men det vore inte alls, som du påstår, ologiskt att göra det.
 

Sir Alex

Veteran
Joined
7 Feb 2015
Messages
39
pappa;n67830 said:
(Mitt och min spelgrupps) Symbaroum är betydligt mer tolerant än vår verkliga värld och ingen lyfter på ögonbrynen om en RP eller SLP är homo, bi, trans eller annat icke-hetero. Det förekommer hbt-personer i publicerat material utan att någon sak görs av deras läggning och jag tycker generellt att sexism och homofobi inte hör hemma i en spelvärld som inte har som uttryckligt mål att utforska och diskutera de problemen. Symbaroum handlar i mångt och mycket om att leta skatter och sanningar i Davokars ruiner, det går att göra oavsett sexuell orientering eller könstillhörighet.
Själv har jag gärna med konflikter och spänningar såsom rasism, sexism och homofobi. Jag tycker det ger mer uppslag till intriger och handlingar där både lagen och det vanliga folket i världen kan påverka äventyret. Dessutom finns det möjligheter att normalisera det hela på vissa platser och verkligen kunna omvända en hel bys uppfattning när det visar sig att även den homosexuelle krigaren kan vara till nytta, även om det i Symbaroum som helhet inte ses med blida ögon på avarter av normalt samliv.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Ymir;n67963 said:
Det beror helt på hur akademisk och simulationistisk man vill vara. Jag hade argumenterat för att kvinnors underordning i det äldre samhället har ganska påtagliga kopplingar till förindustriella samhällens strukturella, materiella, fysiologiska och ekonomiska förutsättningar, och att om Symbaroum är ett förindustriellt samhälle likt de i vår värld där människor har samma biologiska förutsättningar som i vår värld är det sannolikt att samhällena i Symbaroum hade utvecklats till patriarkat eftersom i princip alla samhällen öht i vår värld i varierande grad gjorde det, en trend som inte bröts förrän på 1900-talet. Detta faktum gör det dessvärre rimligt att förmoda att förindustriella mänskliga samhällen tenderar att vara heteronormativa patriarkat, och att förindustriella fantasyvärldar, om inga radikala särskiljande faktorer föreligger, därmed borde följa samma olyckliga trend.

Nu behöver man givetvis inte applicera så akademiska och simulationistiska perspektiv på Symbaroum, utan man kan låta den fiktiva världen utformas efter vilka ideal man vill förmedla eller vilka berättelser man vill berätta eller vilken stämning man vill sätta. Men det vore inte alls, som du påstår, ologiskt att göra det.
Jag tycker att en sådan extrapolation känns helt irrelevant i sammanhanget när de grundläggande förutsättningarna i världen är så radikalt annorlunda. Bara magi som fenomen omkullkastar ju allt i vår utveckling som tänkande varelser.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Sir Alex;n68228 said:
Själv har jag gärna med konflikter och spänningar såsom rasism, sexism och homofobi. Jag tycker det ger mer uppslag till intriger och handlingar där både lagen och det vanliga folket i världen kan påverka äventyret. Dessutom finns det möjligheter att normalisera det hela på vissa platser och verkligen kunna omvända en hel bys uppfattning när det visar sig att även den homosexuelle krigaren kan vara till nytta, även om det i Symbaroum som helhet inte ses med blida ögon på avarter av normalt samliv.
Det är såklart upp till varje spelgrupp och jag har full respekt för ditt sätt att spela. Men jag tycker att rollspelsvärldar kan få vara utan de sunkiga normer och sociala stigman som vår egen tyngs av. Jag vill inte att mina spelare och deras rollpersoner ska behöva möta samma homofobi och sexism i Symbaroums spelvärld som de tampas med i det vardagliga livet utan där finns det andra typer av motsättningar, konflikter och prövningar istället. Och jag vill mena att Symbaroums värld har gott om intriger och uppslag för drama ändå, utan att den också behöver vara trångsynt på samma trista sätt som vår :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
RasmusL;n68242 said:
Jag tycker att en sådan extrapolation känns helt irrelevant i sammanhanget när de grundläggande förutsättningarna i världen är så radikalt annorlunda. Bara magi som fenomen omkullkastar ju allt i vår utveckling som tänkande varelser.
det håller jag inte alls med om, men den diskussionen har vi haft till döddagar på Eonforumet, så kan vi kanske agree to disagree?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Påtal om... allt det här.

[ SPOILERVARNING? ] Vilddjurets Märke

Vill ge cred till Järnringarna för att Flåmördarens kön faktiskt aldrig uppgavs (jag kunde åtminstone inte hitta något). Det slog mig när jag pratade med en annan SL som fått helt annan uppfattning av hen. Namnet avslöjar inte så mycket heller, eftersom det är ett helt nytt namn för oss. Av någon anledning gjorde det mig glad. Karaktärens kön är irrelevant och nämns därför inte. Det vill jag se mer av!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Ymir;n68308 said:
det håller jag inte alls med om, men den diskussionen har vi haft till döddagar på Eonforumet, så kan vi kanske agree to disagree?

Let's :)
 
Top