RECENSION Sex and Sorcery

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Varför inte ge sig på Supplement 3 med en gång?

Preface
Förklarar medelst en metafor om en swimming pool hur supplementet är upplagt och nämner att mycket av materialet är tolkat ur Edwards uppväxt. Du ombeds, om du tar anstöt av någonting, att tänka tillbaka på preface-beskrivningen.

Chapter One: Real People, Real Play
"A demon is a dysfunctional relationship". Det är vad de representerar, på en hög nivå. Och en central del av relationer är sex. Det här kapitlet tar upp Lines och Veils, som är en teknik för att kunna ta med insinuationer utan grafisk beskrivning, exempelvis. Du kan dra en linje för vad det är okej att beskriva--exempelvis explicit sex--men ändå tillåta att det insinueras genom att ha en mer generös slöja. Som det beskrivs känns det som ett rättså användbart verktyg, men även något spelgrupper (enligt mina erfarenheter) gör lite utan att tänka på det. Kapitlet har även med ett intressant diagram där det finns tre extremer--död, galenskap, och sex--samt vägar mellan dessa som kan leda till mer eller mindre makabert material. Rätt intressant kapitel, måste sägas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag hade glömt bort att linjer och slöjor kom från ett Sorcerer-supplement. Jag tror att det är en sådan där sak som jag visste, och jag tror att jag har läst Sex and Sorcery, men jag hade i alla fall glömt det. Idag är det ju ett väldigt vanligt verktyg som används och inkluderas i en massa olika produkter, artiklar och spelsessioner, även om det kanske numera har ersatts av (det i mitt tycke sämre) X-kortet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Chapter Two: Gender and Stories
Det här kapitlet tar upp en distinktion mellan Male Story och Female Story. Den första handlar om community och kontroll; den andra handlar om reproduktion. Idén är att kön är en aspekt som har stor betydelse, men kapitlet försöker framförallt etablera de här två typerna av berättelser inför resten av supplementet. Läser lite som en uppsats, och jag är försiktigt skeptisk till dess riktning.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Chapter Three: In Utero
Det här kapitlet är ett konventsscenario som exemplifierar en "Female Story", enligt beskrivningen i kapitel två. Det är ett litet intimt triangeldrama med lite demoniska Sorcerer-grejer för att göra det lite mer intressant. En av rollpersonerna är ett foster och scenariot handlar väldigt mycket om en av karaktärernas graviditet, för att knyta det till "Female Story"-konceptet från kapitel två. Här finns även en del praktiska sexuellt kopplade Lore och Will-descriptors som dock föreslås som saker som inte bör användas i scenariot. Så i sedvanlig ordning blandar Edwards ganska friskt.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Utveckla!
Om det här blir en diskussion hör det väl hemma i en egen tråd, så vill du eller någon annan svara på detta, starta en sådan. Men jag tycker att den sociala tröskeln för att använda ett X-kort är väldigt hög. Det är att rakt av ge sig in och avbryta spelet och tala om för alla "Jag kan inte hantera detta!". Det är ju väldigt skämmigt och många sitter nog hellre och mår dåligt. Jag har spelat med linjer och slöjor och jag har sett folk använda dem. Jag har spelat med X-kort men jag har aldrig sett någon använda dem för det de är till för.

Mer diskussioner finns i den här tråden, för den som är nyfiken.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Chapter Four: Paragon
Tänkt att illustrera en "Male Story", och gör det med en novell, regler för kampsport, och en setting inspirerad av Tibet och Korea. Ett rätt märkligt kapitel som absolut kan ge lite inspiration för om du vill spela lite wuxia-inspirerat Sorcerer, men jag är lite osäker på hur det faktiskt kopplar till temat, trots att temat tas upp i kapitlets diskussion kring Humanity. Förvirrande kapitel, men rättså inspirerande.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Chapter Five: Azk'Arn, och Chapter Six: Way Past the Edge
De här två kapitlen är på sätt och vis ett kapitel. Azk'Arn tar upp en setting med insekter och barbarer, som anspelar på saker som Edwards skrivit i Supplement 1 och Supplement 2. Framförallt Supplement 1. Här bakas även "Male Story" och "Female Story" in, enligt de verktyg supplementet definierat, för att på sätt och vis skapa något som blir en Sorcerer all-star.

Way Past the Edge berättar om en spelsession, och går in på tekniker för att lyfta fram kön i spel. Det handlar framförallt om att blanda könen på spelarna för att ge rollpersoner regeltekniska fördelar under specifika omständigheter. Exempelvis att en kvinnlig spelares karaktär inte behöver slå Humanity-checks för Contacting om en manlig spelares rollperson hjälper till.

Kapitlet har även en genomgång av scentekniker (Bangs, Crosses, Weavings, Openings, och Bobs) som får ett par paragrafer vardera.

De här två kapitlen känns på sätt och vis som att de summerar allt Sorcerer handlar om. Det blir lite som att läsa en "hur du spelar"-guide, tolkat genom en väldigt specifik setting. Känner inte personligen att det lyckas jättebra med att förmedla hur du spelar, men det förmedlar absolut Edwards vision av vad Sorcerer är för någonting, och fungerar som ett effektivt crescendo för den här serien supplement.

Appendix
I det här supplementet är appendixet väldigt barsmakat. Inget predikande alls, utan lite listor med saker du kan läsa, samt en lista rollspel som fanns att köpa och var självständigt utgivna när supplementet publicerades.

Nu efter att ha tagit mig igenom alla huvudsupplementen till Sorcerer känner jag att rollspelet blivit en helhet. Det känns nästan som att alla de här fyra böckerna tillsammans utgör en helhet som du inte lika lätt får av att läsa bara grundboken. Det här är både bra och dåligt. Men mest av allt tror jag din personliga uppskattning för rollspelet Sorcerer står och faller med Edwards sätt att skriva det. Om hans ibland predikande stream of conscience blir som för mig--ett sätt att få en inblick i både tankegången och spelet på en gång--då kommer du gilla det.

Om du däremot känner som flera jag samtalat med, att det låter som en arg gubbe som hytter med näven åt alla som "spelar fel", så är det säkrast att hålla replängds avstånd!

Men OM du väl ger dig in i Sorcerer så tycker jag absolut att du även behöver läsa supplementen. Tillsammans blir de en helhet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Tack för de här recensionerna! Och tack för den slutsatsen. Jag borde verkligen ta och läsa om Sorcerer och spela det igen. Jag läste det för länge sedan och spelade en session. Jag minns inte mer av den än att jag kände att den var väldigt misslyckad. Nu har det gått många år sedan dess och jag känner att jag skulle vilja ta mig an det igen. Om jag gör det ska jag se till att läsa alla supplementen, också.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
För de som är taggade på Sorcerer men vill ha en annan ingång är regelboken så är Play Sorcerer typ bland det finaste som skrivits. Fantastisk bok som istället blev en blogg, med info om vad Sorcerer är och vad det fokuserar på, för vilka det fungerar (är absolut inte ett spel för alla) och hur en går tillväga för att faktiskt spela det och uppskatta det. Fantastiskt fin läsning som också ger otroligt mycket för den som är nyfiken på ex. story now och hur det som appliceras i praktiken i spel. https://playsorcerer.wordpress.com

Ser fram mot att läsa en spelrapport sen när det är dags att spela det (av dig eller @Genesis vem som nu hinner först)!

Och, som en bisak, men kanske det viktigaste, blir rätt taggad att faktiskt köra eller spela Sorcerer själv igen nu efter dina recensioner!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Och, som en bisak, men kanske det viktigaste, blir rätt taggad att faktiskt köra eller spela Sorcerer själv igen nu efter dina recensioner!
Det har jag också blivit! Men det känns som ett spel som behöver spelas “in the flesh”, faktiskt. Särskilt Risk-slaget (jämföra högst mot högst) känns som en grundmekanik som inte funkar alls via Roll20 och liknande.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Det har jag också blivit! Men det känns som ett spel som behöver spelas “in the flesh”, faktiskt. Särskilt Risk-slaget (jämföra högst mot högst) känns som en grundmekanik som inte funkar alls via Roll20 och liknande.
Nej tror mekaniken är en bit taktil faktiskt, att hålla i tärningarna, att ta tillbaka sin vinstmarginal och hålla som bonus inför nästa slag om det tillåts, osv. Helt klart. Men tror iofs det kan fungera online. Kan en inte slå och sortera tärningar från högst till lägst på roll20? Men lite som Dogs in the Vineyard går nog en del förlorad när en inte håller tärningarna i handen, kan skjuta runt dem, röra dem, gruppera osv.
 
Last edited:
Top