Nekromanti Serier på fantasy-tema

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag är inte så serieexpertig av mig, men en fantasyserie som man bara inte får missa är ju Elfquest.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Från bokhyllan:

Elfquest
Sandman
Books of Magic
Roxanna/Jakten på Tidsfågeln
Schninkelns stora makt
Bone
Usagi Yojimbo
Mercenario
Laiyna
Thorgal
Prins Valiant
Asterix
Dimmornas Skog/Turkosstaden/Sirenens Sång
Valhall
Bilbo

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Stardust, av Neil Gaiman (Författare till bla Sandman) är väldigt trevlig. Mer saga än fantasy dock.

/Jon - när katten själv får välja
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
jag har ju läst nästan alla av de där serierna...
men tack ändå :)
elfquest har jag alrig riktigt tyckt om av någon konstig anledning, för tråkigt ritad kanske??
Asterix är faktiskt en väldigt bra serie, min pappa samlar, men fantasy?? Det har jag aldrig tänkt på. är inte asterix mer en skröna?

MVH/Sol
Mer serier på:
www.angelfire.com/art/heartcomics
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
en tråkig grej med Mercenario/Mercenary är att det nog tog grymt lång tid att färdigställa ett album (de är ju målade), men att det sen för läsaren bara tar en kvart att läsa.
visserligen får han skylla sig själv eftersom det är så lite text i serien.

MVH/Sol
Mer serier på:
www.angelfire.com/art/heartcomics
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Druider och trolldrycker. Klart det måste vara fantasy ;-)

Sedan har vi ju också Johan och Pellevin. Albumet Gudarnas källa, med en sångglad jätte, mirakeldryck osv. :) Men annars utspelar sig ju hela serien i en medeltida miljö.

Fantasy och fantasy, men för inte så länge sedan (någongång förra året) kom Röde orm som album.

-Hans
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Lite mer svår fantasy hittar man i Cerebus (politik, kyrka, kvinnoroller osv, första samlingen är dock mest sword and sorcery parodi), animeinspirerad i BattleChasers, A Wizard's Tale verkar intressant men jag har den inte.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Några favoriter.

Först & främst så vill jag framhäva Tolkien, om du inte redan har läst honmom förståss.
Sen så har vi Eddings, lite mer lättläst fantasy. Helt ok.
Sen så har vi paksenarion-serien. Tror att det är Elizabeth Moon som är författaren.
Terry Prachet, läs hans serier !!!
Sthpehen Donaldson, tror att han stavas så, är åxå läsvärd.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Några favoriter.

om du hade läst tidigare inlägg i denna tråd hade du förstått att det var tecknade serier tråden handlar om.

Visserligen tror jag att Sagan om ringen finns i serietidningsform, har för mig jag såg den i butikerna för länge sedan.

Sedan finns ju också klassikern Conan. Tror även att Michael Moorcocks Elric skall finnas som serietidning.



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: Några favoriter.

Visserligen tror jag att Sagan om ringen finns i serietidningsform, har för mig jag såg den i butikerna för länge sedan.


Fast om jag inte minns helt fel kom det bara ut tre delar, vilket var ungefär till hälften av trilogin.

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Re: Några favoriter.

Ja den tecknade serien följde den tecknade filmen och då blir det så.
Andra franchiseserier inkluderar Dragonlance (både efter böckerna och egen serie), Forgotten Realms, Advanced Dungeons & Dragons och Spelljammer.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
* Bra serier på fantasy tema. Hm, det var lurigt. Det finns en miniserie om fyra delar som gavs ut i USA för några år sen, som handlar om drottning Gweniwere efter kung Arthurs död. Snyggt tecknad och klart läsvärd, även om omslagen inte hade så mycket med innehållet att göra... de verkade mest vara något inspirerat av Images lättklädda superhjältedamer med de mest abnorma kroppsbyggnader.

* Sen finns ju Bilbo som tecknad serie, i en riktigt snygg tappning. Sagan om ringen albumen däremot är inte att rekommendera, de minst sagt suger.

* Elflore hette en serie på engelska, som var svartvit och kom ut i ett för mig okänt antal nummer. Rätt hyfsade teckningar som kan inspirera till rollpersoner eller varför inte SLP?

* Johan och Pellevin - en belgisk allåldersserie som nog ingen har missat. Magiska flöjter, drakar och små smurfer, elaka baroner och stora riddarborgar, häxor och trollkarlar. Rekommenderas!

* Slaine. Vet inte så mycket om dem.

* Thorgal - bågskyttarna, finns i albumform. Snygga teckningar i fyra album. Det går en serie som heter Thorgal i Fantomen, men jag tror inte att det är samma.

* Elfquest - ett mästerverk. De som inte har läst serien måste göra det bums.

* Bone - humoristisk fantasy med några uns Disney och några gram Tolkien. Gôr bra.

* Camelot 3000 - om den nu räknas som fantasy. Snygg serie som finns samlad i ett album.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Första serien är nog Lady pendragon och eftersom den gavs ut av imagegrundaren Rob Liefeld är det inte konstigt att den såg ut som Image.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Serielänkar?

Sen undrar jag om någon kan tipsa om riktigt bra serie-hemsidor på nätet?
Jag håller på att bygga upp en liten länksamling på min sida och skulle även vilja ha länkar till sf- och fantasysidor som är bra och som fortfarande är aktuella.
Vore kul med några tips!

MVH/Sol
Mer serier på:
www.angelfire.com/art/heartcomics
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Thorgal - The One and Only

Thorgal i Fantomen är samma som finns i albumform, såvitt jag vet den enda. Bågskyttarna har t ex publicerats. Mer har publicerats í Fantomen än som svenskspråkiga album.

Annars... ser mig ju som en serieintresserad person, men kommer skam till sägandes inte på så mycket som inte nämnts här... I en diskussion för längesen kom vi visst fram till att Mumintrollen var fantasy. De gamla svartvita muminserierna är klart läsvärda. Serietidningsserierna i färg går väl att haspla i sig om man, som jag, helt saknar smak. Roxanna, som Krille nämnde, finns det två till sammanhängande delar av. Rätt ok serie, läser ni en så läs gärna alla så ni får hela historien. Xena har jag bara läst ett smakprov på, men... ja, den finns ju. Verkar mer "seriös" än tv-serien. Rätt snyggt tecknad. Sagan om Ringen har diskuterats, tog någon upp Bilbo-serien? (Har inte läst den.) Har läst det som kommit ut på svenska av "Peter Pan", en nytolkning av den kända historien. Det var ett tag sen, jag har inga starka minnen. Kanske bäst att nöja sig med att säga att den har fått bra recensioner. Är Asterix fantasy tycker jag man lika gärna kan kalla svenska "Hjärteblod" fantasy, vacker serieroman om en copywriter som går i djävulens sold. Vad mer... Vissa DC- och Marvel-serier har ju mycket ockulta teman och så, typ dr Fate o dyl, har tyvärr inte läst dessa. Johan och Pellevin regerar! (framförallt Pellevin då förstås). Hmm... nä, nu kommer jag inte på så mycket mer...Jo, just det, vet alla att det har kommit ett nytt Sandman-album, "Sandman: The Dream Hunters"? Har någon läst det, är det bra? Och för övrigt, vågar man hoppas att det kommer böcker om fler Endless, som Gaiman till en början tänkte? Gaiman säger sig väl i någon mån ha tröttnat på serier?

Modesty Blaise produceras ej mer... sorgligt.
Vill pusha för serien Concrete, om ni hittar den, fast den inte är fantasy....

Hey, nu kom jag på vad som är Fantasy! Bachus, vingudens äventyr i den moderna världen. Theseus är storonding.

Finns Ronja Rövardotter, Mio min Mio, Bröderna Lejonhjärta, Den oändliga historien eller Narnia i serieform? Bra?

Nåväl, må bra
Pingvinen

Pingvinen jagar ensam.
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Gigant (ot)

Såg förresten ett nummer av Gigant i affären här om dagen. En nystart antar jag. Undra om de kommer att köra några av de gamla godingarna? Någon som läst?

-Hans
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Gigant (ot)

<I>Någon som läst?</I>

Hur gamla ska de vara för att räknas som gamla godingar?

Första numret innehöll iaf bara material som inte getts ut på svenska förut; ett par parårsgamla Marvel/DC-crossovers (Green Lantern/Silver Surfer och Batman/Daredevil).

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Några favoriter.

Och det frågar du mig som inte enns kan stava till det.../images/icons/smile.gif
Nädå, leta i närmsta bibliotek och fråga hur dte ska utalas, för jag har inte en aning.....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top