Nekromanti Serier för barn?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Lämplig skönlitteratur har jag bra koll på, men vilka serier, utöver typ Andréasson och Hergé, kan passa en sjuåring i lästräning?

Han tycker mycket om superhjältar, monster, pirater, robotar, jedi-riddare och dylikt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Theos ockulta mysterier av Ola Skogäng är rätt lattjo och passar barn i Tintin-ålder.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Jag gillade Franquin och speciellt Spirou eller Marsupilami. Överlag så tror jag på franska/belgiska äventyrsserier. Kan vara svåra att få tag på men å andra sidan har väl funktioner som att samla och kronologi inte fått fullt genomslag ännu.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Valhall - den samlade sagan som Apart ger ut är riktiga höjdare, de tidigare episoderna är mer barninriktade än de senare, men det är en allålders serie hela vägen.

Farbror Joakims Liv av Don Rosa finns samlad i flera olika utgåvor och är bland det bästa som gjorts i serieväg.

Lou är en serie om en liten (?) fransk tjej som alltid får toppbetyg när folk rescenserar den, jag har dock inte läst den själv.

Början av Bone finns utgiven på svenska, men den kom på 90-talet så den kan vara svår att hitta.

Spirou och Starke Staffan minns jag som höjdare, men har inte läst sen jag var liten.

Wanloos äventyrsserier alltså Manliga Äventyr med Örn Blammo 1-3 (?), De ävenytslystna karlakarlarna 1-5, Rock Manlyfist och såklart Världens tråkigaste man & revolten på Atlantis är ju alla toppraffel på högsta nivå. Den mer tydligt barn-inriktade Kapten Klara gav jag till mina gudbarn när de var 2 och 5 år gammla och de gillade den båda två.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Jocke;n195572 said:
Valhall - den samlade sagan som Apart ger ut är riktiga höjdare, de tidigare episoderna är mer barninriktade än de senare, men det är en allålders serie hela vägen.
Ja! Valhall är ett avmina bästa läsminnen från när jag var liten, och har varit en vän som följt mig genom livet sedan dess!

Siprou var jättebra när jag var ung, men står sig inte fullt lika bra för vuxna (fortfarande helt okej).

Det samma gäller Marsupilami.

Smurfarna var superfantastiska när jag var liten!
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Rymdhamster;n195582 said:
Ja! Valhall är ett avmina bästa läsminnen från när jag var liten, och har varit en vän som följt mig genom livet sedan dess!

Siprou var jättebra när jag var ung, men står sig inte fullt lika bra för vuxna (fortfarande helt okej).

Det samma gäller Marsupilami.

Smurfarna var superfantastiska när jag var liten!
Smurfarna (om det kommit nya album kan jag inte säga nåt om dem) håller fint, Johan och Pellevin är en annan favorit.?
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Med risk att serien är för lite äldre uppskattade jag själv Prince Valiant väldigt mycket och den bidrog säkert till det kommande rollspelsintresset, dock kan den kanske vänta några år. Tipsen om Valhall och Don Rosa håller jag med om.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Rymdhamster;n195582 said:
Ja! Valhall är ett avmina bästa läsminnen från när jag var liten, och har varit en vän som följt mig genom livet sedan dess!
Det bästa med Valhall är egentligen att man får följa teamets utvecklaing från några glada danska ungdommar som vill rita lite lustiga figurer till några av världens främsta uttolakre av nordisk mytologi, de sista albumen med Baladen om Balder som sin största höjdpunkt är så förbannat skickliga både till själva hantverket och hur de gör helt fantastiska tolkningar av de orignaltexter att man häpnar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Khan;n195557 said:
Theos ockulta mysterier av Ola Skogäng är rätt lattjo och passar barn i Tintin-ålder.
Jag digger Theo stenhårt, den är fantastiskt bra, men jag är osäker på huruvida handlingen kan vara lite för meckig för en sjuåring.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag kan tänka mig att Marvel vet om att det här är en fantastisk marknad för att bygga upp lojalitet till nya kunder... Så varför inte kolla vad Marvels eller DCs "barnvänliga" sortiment kan sitta med?

Annars läste jag ju typ allting fransk/belgiskt när jag var liten. Finn och Fiffi, Tintin, Astereix&Obelix, etc.

EDIT: Även om jag kan tänka mig att det jag läste när jag var liten förmodligen inte åldrats alltför väl jämfört med hur vältecknat DC/Marvel har sina grejer.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Alverfolket? Wendy och Richard Pini. Jag älskade dem när jag var liten. Sen håller jag helt med om Valhall och de belgiska serierna. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Kanske en serie om en 7-årig pojke som gillar samma saker? Kalle & Hobbe. Den är ju strip-baserad, så man får payoff på läsningen redan efter fyra rutor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
wilper;n195749 said:
Kalle & Hobbe. Den är ju strip-baserad, så man får payoff på läsningen redan efter fyra rutor.
Riskerar bara att ge ungarna massa dumma idéer bara ;)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag skulle ge +1 till flera titlar som föreslagits i tråden, men närmast hjärtat ligger nog Spirou. Elfquest (eller "Alverfolket" som det hette på min tid) minns jag också som en höjdare.

Sedan skulle jag även vilja slå ett slag för Yoko Tsuno, som numera finns i nyutgåva. Rafflande jordbaserad sci-fi. :)
 
Top