Nekromanti Selg meg på Eon

Joined
10 Feb 2014
Messages
48
Location
Norge
Heisann

jeg har fått stor interesse for svenske rollespill, siden Coriolis. Og ser at svenske rollespill har stor produksjonskvalitet. Har også Mutant År Noll (som har blitt det beste rollespilkjøpet mitt på over ti år), tidligere versjon av den, Svavelvinter, Spelet om Morwhayle og har forhåndsbestilt Symbaroum.

Dette gir meg da allerede 3 fantasy spill på svensk, hvor jeg allerede har Runequest 6, Numenera, Shadow of Esteren, Fate og Savage World varianter av sjangeren + en del andre assorterte ting.

Jeg kjenner ingen ting til Eon 1-3 så systemet er meg ukjent.

Jeg liker settinger som er unike mot ting som allerede finnes og liker regelsystem som er blanding av klassiske og progressive (det mange kaller indie). F.eks, D&D/Pathfinder finner jeg kjedelig å lede og spille og blir for mye forberedelse arbeid

Med dette presentert, vil Eon 4 passe meg? Hvis så selg det til meg; hvorfor burde jeg investere i det?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vi vet inte hur eon 4 ser ut. Vi som beställt skulle haft pdfn för en vecka sedan men har ännu i te fått den. Men gå in på helmgasts-sida sär du få ett intryck av spelets själ.
kjetilkverndokken said:
Nja, ga meg ikke så mye - og heller ikke på indigogo - siden infoen om spillet var så lite så deltok jeg ikke der og avventet heller for å se når den ble ferdig.

Eneste jeg vet at det er fantasy med et helt nytt regelsystem enn forgjengerne og det er vel det. Fin artwork da.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Eon är ju Sveriges största rollspel de senaste tio-femton åren så det säger ju en del. Läs på deras crowdfunding så får du en uppfattning.
indiegogo.com/projects/eon-iv
kjetilkverndokken said:
Nevnte det til Minimoni - fikk egentlig ikke noe spesielt inntrykk av Eon uten om stretchgoals og artwork.

Skulle gjerne vist mer om setting og system.

Har bare hørt forbigående informasjon om Eon og egentlig hatt inntrykk av at Drakar och Demoner var den store fantasy kjempen i Sverige
WhiteWolf said:
Ja, innan Eon så höll DoD tronen på 80 och 90-talen.

EDIT: Det som heter Drakar och Demoner nu (Trudvang) har dock inget med gamla Drakar och Demoner att göra. De bara köpte namnet och satte det på sitt egna rollspel (scandinavian lore-fantasy typ) för att kunna sälja det lättare. Ganska fult gjort (in my opinion).
kjetilkverndokken said:
Utenom at DoD/Turdvang er BRP basert system vet jeg ikke mye om det. Men nok om at trudvang ble mer Nordisk mytologi og har fantastisk fin artwork. nok til at jeg vurdert flere ganger å kjøpe bøkene av siste utgave - men ikke tatt meg råd til det.
 

Anaraky

Veteran
Joined
30 May 2014
Messages
2
Kan som sagt inte ge någon bra info på fjärde upplagan, men settingen och känslan lär vara i stort samma även om de specifika reglerna är något annorlunda. Så jag kan gå in lite på det. Eon är, som du nog redan har förstått, ett medeltida rollspel som bedrivs i världen Mundana. Mundana är en värld där även hjältar blöder, infektioner och sjukdomar är en riktig fara och där det inte spelar någon roll hur många fiender man dräp: får man en dolk inkörd i ryggen är risken stor att man inte kommer upp igen. Magi och gudar existerar, men inte riktigt i samma stuk som i många andra rollspel. Magi kan vara en rätt komplicerad procedur men som ändå har en logik bakom sig, då allting bygger på insamlandet och transformationen av olika typer av energi. "Levlar" finns inte, utan man tränar upp sin skicklighet i diverse kategorier istället i ett mycket friare system. Kort sagt kan man säga att Eon är mycket mer av en gråzon än tex D&D, och har en mycket mer jordnära känsla. Detta kan störa somliga då vissa vill ha lite av mystiken eller glamouren kvar i sina spel, men personligen tycker jag detta ger världen en mycket mer relaterbar känsla samt en möjlighet till utmaning även till erfarna karaktärer utan att behöva slänga en hord drakar på dem. En person med svärd kommer alltid innebära en risk i Eon.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Eon är en standardfantasy-rollspel. En lapptäckes värld med civilisationer inspirerade av vår egen historia. Magi är rätt så kraftlöst och världen är rätt så grisodligt jordnära.

Reglerna är väldigt detaljistiska med mängder av färdigheter och detaljerade träffområden. De flesta tärningsslag görs med en bunt t6or där alla sexor ersätts av två nya t6or. Det blir en hel del tärningsrullande kan man säga, särskilt som det för saker som magi och skador har många olika moment.

Eon 4 vet jag inte mycket mer om än att de ska förenkla reglerna lite grand i alla fall. Spelvärlden lär förbli densamma, men man ska fixa lite galna befolkningssiffror och fokusera mer på landet Jargien (en sorts imperium som påminner om ett fundamentalistiskt Romarriket eller liknande).
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
48
Location
Norge
Så Eon har vært litt som en blanding av Runequest og Harnmaster kanskje, slik og forstå.

Setting er litt standarisert vestlig Fantasy, ok, men er det noen ting som er spesielt unike med Eon. Virkelig spesielle religioner, byer, land, skapninger etc?
WhiteWolf said:
Man kan kalla Eon för "litt standarisert vestlig Fantasy" dock tycker jag detta ger helt fel bild. Det är nämligen så enormt genomtänkt och... ja, fantastiska gjort så man behöver i princip inget annat fantasyrollspel i resten av sitt liv om man spelar Eon då möjligheterna med det är oändliga. För mig som är SL är det ovärdeligt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
kjetilkverndokken;n27686 said:
Så Eon har vært litt som en blanding av Runequest og Harnmaster kanskje, slik og forstå.

Setting er litt standarisert vestlig Fantasy, ok, men er det noen ting som er spesielt unike med Eon. Virkelig spesielle religioner, byer, land, skapninger etc?

Egentligen är det väl inget som är särskilt unikt alls. Möjligen att magin är rätt så "vetenskapligt" förklarad. Tirakerna är spelets motsvarighet till orcher, men de är betydligt mer civiliserade och lever ofta sida vid sida med människor. Men det är väl kanske inte särskilt unikt egentligen.
Ond bråd död said:
Blev en rätt kort och konstig text det där. Men forumet började jävlas med mig. Jag kunde inte gå tillbaka och ändra saker i texten. :(
kjetilkverndokken said:
Hm, da er det ikke helt sikkert at den er noe for meg :) Streamline fantasy har jeg hatt så mange dusinvis av rollespill på og romaner - så er mettet på dem. Håper på at det blir laget en introduksjons hefte med et lite eventyr for å teste det ut i fremtiden da.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,190
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ond bråd död;n27691 said:
Egentligen är det väl inget som är särskilt unikt alls.
Det är det visst det, massor och åter massor. Några exempel:

- Eons spelvärld har massor av högstående kulturer med svarta människor. Detta är ovanligt i standardfantasy. De svarta snubbarna åker till och med och missionerar i de vitas länder.
- Alverna har en unik tappning i det att odödligheten ses som en förbannelse, och i synnerhet léaram-stammen av alver har ett mycket unikt koncept.
- Drakarna är unika i det att de är inspirerade av Vorlons och Shadows i Babylon 5, och är en slags halvgudar med uppgift att balansera världen utifrån kaos och ordning.
- Demoner i Eon är andliga varelser som hör hemma i andevärlden; inte onda fysiska varelser från en annan dimension.
- Andevärlden i Eon är icke-fysisk, dvs, man går inte omkring i den i nån slags astralkropp, utan kan bara förnimma den med ett särskilt sjätte sinne.
- Ont och gott är subjektivt i Eon, det finns inga onda raser.
- Eons orcher är framstående handelsmän, pirater och smeder, och följer en matriarkal tradition och religion.
- Eons magi har en utvecklad vetenskaplig teori bakom sig i spelvärlden.
- Eons spelvärld är inte alls något lapptäcke, utan en extremt simulationistisk dockskåpsvärld där en seriös ansträngning gjorts att få kulturerna att höra ihop och påverka varandra. Spelvärlden har vidare väldigt få kulturer som är tydliga rårippar på befintliga jordiska kulturer, de flesta är snarare en mix av väldigt många influenser. Det finns alltså ingen omedelbar motsvarighet till 'fantasy-romare', 'fantasy-araber', etc; ibland kan det verka så vid en första anblick, men skenet bedrar snart.
- Eons spelvärld har tolkienistiska nivåer av backståry och metaberättelser, och är lätt den mest omfattande fiktiva värld som någonsin skapats på svenska.
- Vandöda i Eon kan inte skapas ögonblickligen genom magi, utan måste konstrueras över lång tid via alkemiska processer.

Eon är helt enkelt en fruktansvärt välgjord och fascinerande setting, som jag starkt rekommenderar.
kjetilkverndokken said:
Dette hørtes da mye mer spennende ut - og liker velgjorte settinger. Kanskje Eon kan sammenlignes med et nordisk produsert Hârn?

Ymir, er du en av utviklerne? Kan du gi noen indikasjon på hva slags type regelsystem det er?
Lett med dybde, intrikat etc etc.
% basert, terningsum mot målnummer eller antall suksesser. Er kamper raske eller korte. Slike ting. Store detaljer trengs nødvendigvis ikke.
Ymir said:
Jag jobbar med Eon ja, men jag skriver mest material till världen, inte så mycket regler.

Eon I-III är extremt simulationistiska regelsystem; deras primära syfte är att spegla hur allting funkar i settingen. Eon IVs system är en radikal förändring till mer 'neotrad', dvs simulationism med inslag av narrativism, vilket innebär att tonvikten ligger på drama/action snarare än realism, med ett visst mått av spelarinflytande, och många detaljer från tidigare versioner har strukits, på gott och ont.
Ymir said:
Eons regelkärna är ObT6, dvs sexsidiga tärningar där alla 6:or slås om plus att man lägger till en extra tärning. Detta leder till en extremt snygg normalfördelningskurva som är den centrala anledning att Eons regelsystem är så bra som det är; för att en rollperson ska bli bättre på någonting måste man till exempel slå över sitt nuvarande värde med Ob3T6, vilket gör att det blir svårare och svårare att bli bättre ju högre man har i en färdighet, och detta skapar en väldigt snygg balans.
kjetilkverndokken said:
Neotrad, artig navn på det. Og høres ut som den type system jeg investerer i :)
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Jag ser till viss del på Eon som ett svenskt svar på Harnmaster. Detaljistiska regler och en skitig, intressant värld. Eon har väl tagit vara lite mer på traditionen från Drakar och BRP som är stark i Sverige så att man i varje fall känner sig lite hemma. Jag kan hålla med om att världen vid första anblick känns väldigt ABC-fantasy, det är detaljerna som särskiljer Eon och det är där den blir intressant. Ymir tar upp några exempel, jag gillar att det finns en hel del intriger och 'hemligheter' som de ofta betecknas i böckerna som man antingen kan ta vara på eller förkasta. Shit is going down lite varstans och världen känns helt enkelt levande. Många av kulturerna är nästan rippar, och det där nästan är viktigt förty återigen så är det detaljerna som är det viktiga, de är rippar så när som på det där och det där och det där. Vilket gör det hela intressant.

Vad gäller system så gillar jag att det är väldigt skalbart, reglerna i dess fulla form är mycket komplicerade och tunga men man kan enkelt skala bort väldigt mycket och arbeta med den kärna som är Eon. Med det sagt vet vi ju inte hur fyran blir, men jag har stora förhoppningar inför den.

Eon III är ett hyfsat enkelt grundegenskaper+färdigheter skala 5-20 (ungefär) system. De flesta slag slås med ett antal obt6 för att slå under sitt färdighetsvärde och lyckas. Ob-systemet fungerar som så att alla sexor slås om med två tärningar och adderas till kastet varför resultatet är obegränsat uppåt. Eon IV kommer fungera annorlunda och färdigetsvärdet anges som ett antal tärningar och svårigheten som ett värde att slå över. Men om det vet jag inte mycket, så där antar jag att Ymir gör ett bättre jobb.

Med det sagt, om du verkligen verkligen är trött på standardfantasy och absolut letar efter något nytt och fräscht är nog inte Eon din grej. Eon är trots allt ganska standard men tillräckligt annorlunda för att inte bli tråkigt.
kjetilkverndokken said:
Hm, ja - muligens noe å ha i baktankende til senere en gang.
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
48
Location
Norge
Draug - Fabula og Itras By er jo de tre "store" kommeriselle. Fabula får en versjon 2 som jeg tror blir meget bra, spesielt når det gjelder metode og spillledingsdelen - Noe Tomas Mørkerid er rå på.
Fabula er litt tradd type fantasy, Draug er 1800 talls Norsk nasjonalromantisk folkeeventyrs rollespill. itras By er surrealistisk 1920 talls verden, indie regler med kort og veldig gøy.

Det er en del andre mindre spill:

The MEGA Roleplaying System (1987, Geir Isene og Bent Brakas) fantasi
Muu (1989, Tomas HV Mørkrid) poetisk fabel
T (1989, Johannes H Berg) action
Impro (1990, Jon Venbakken og Tomas HV Mørkrid) en serie med 5 eksperimentelle rollespill
Pervo (1992, Tomas HV Mørkrid) fantasi
Imperium 3000 (1993, Torbjørn Lien) rom-opera
Anarki (1994?, Jon Sagberg) cyberpunk
Ácin Dambágin (1999, Torbjørn Lien) fantasi
Nuron (2000?, Even Tømte og Magnus Jacobson) fantasi
Archipelago (2007, Matthijs Holter) fortellerspill
Lærelyst (2007, Rune Andersen og Matthijs Holter) fantasi-rollespill til bruk i barneskolene
Nørwegian Style (2009) antologi med flere moderne norske rollespill
Vandrerne som kan fåes gratis her (har skrevet en av områdene i det): http://vandrerne.nocturnia.be/

Sikkert noen jeg glemte.

Norge har aldri hatt et godt marked for norskproduserte rollespill, så selv de 3 store har aldri blitt solgt i svære mengder. Itras By ser ut til å gjøre det bedre i utlandet med oversettelser.
kjetilkverndokken said:
Glemte helt denne - http://insight-rpg.com/insight-rpg-system-core-rulebook-print/
Den kom som ut av intet - ikke annonsert og direkte til salg på Amazon, skrevet på engelsk. vet ingenting om det utenom at det skal være generisk og har en eksempelsetting med seg.
 
Top