Secret Hitler Online

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Eftersom jag som mer eller mindre ständig SL i vår spelgrupp inte har haft ork att förbereda något spel så bestämde vi oss igår för att (utifrån rådande pandemi) prova Secret Hitler online. Vi spelade några vändor av den fysiska varianten för några år sedan så de flesta visste ungefär vad spelet gick ut på.

Tycker Online-varianten fungerande väldigt bra, även om det är svårslaget att sitta i samma rum. Att man kan välja att redovisa historiken från tidigare rundor gjorde att det var ganska lätt att hålla ordning på vilka som tidigare röstat igenom fascistiska resp. liberala policys och på så vis få en hint om vem som troligen var fascist. Varje spelomgång gick väldigt snabbt (på sin höjd 5-10 minuter) och det är nästan så det blev lite för snabbt.

Här nedan är länken till Online-versionen som dessutom är kostnadsfri. Det fungerar även att spela på smartphone om man klickar på smartphone-läget (uppe i högra hörnet). Kanske något som skulle kunna gå att spela bland frivilliga på WRNU (minst 5 spelare, men vi provade både med 5 och 6 igår och det var klart roligare med fler spelare)

Vill slutligen lyfta problematisering kring temat. Vet att det finns de som tycker idén att spela fascister (och dessutom Hitler) är smaklöst. Jag är på sätt och vis beredd att hålla med, samtidigt som spelets mål (för de flesta spelarna) faktiskt är att hitta fascisterna och oskadliggöra dem. För dem som ändå tycker illa om temat så finns det två ytterligare online-versioner att välja på (Werewolf samt Harry Potter-tema).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Kanske något som skulle kunna gå att spela bland frivilliga på WRNU (minst 5 spelare, men vi provade både med 5 och 6 igår och det var klart roligare med fler spelare)
Cool! Jag är på.

Övriga i varulvsspelscommunityt, det här borde vi testa!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Skulle det funka om man alla satt i samma rum och körde på sin smartphone? Jag har hört bra saker om Secret Hitler, men 5-10 minuter per omgång känns verkligen alldeles för kort för ett förrädarspel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,673
Location
Stockholm
Skulle det funka om man alla satt i samma rum och körde på sin smartphone? Jag har hört bra saker om Secret Hitler, men 5-10 minuter per omgång känns verkligen alldeles för kort för ett förrädarspel.
One Night Ultimate Werewolf tar ju typ 3-4 min och är svinkul!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Skulle det funka om man alla satt i samma rum och körde på sin smartphone? Jag har hört bra saker om Secret Hitler, men 5-10 minuter per omgång känns verkligen alldeles för kort för ett förrädarspel.
Det där är givetvis upp till spelarna hur snabbt varje runda ska gå. Det finns ju egentligen inget som säger att man måste vara klar med sitt "drag" på en viss tid. Det är väl mest att övriga blir lite rastlösa när det inte händer något.
 
Top