Nekromanti SD och retoriken kring invandrare som tär

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Och ditt resonemang kan lika gott tillämpas på vår situation. Vi "vet" att sd-människor "egentligen" bara befinner sig i en marginaliserad sociopolitisk situation och reagerar ryggradsrasistiskt på upplevda problem och att de i själva verket är offer för ett dysfunktionellt system och yada yada, men vad vi upplever är folk som skriver nonsens i stil med "islam är en våldsideologi förklädd till religion". Vad förväntas vi göra?
 

PatrikL

Veteran
Joined
3 Oct 2010
Messages
55
Location
Stockholm
För det första måste jag säga att det var tråkigt att Mekanurgs försök till att debattera vad samhället borde vara rann ut i sanden. Ett lovvärt försök som jag hoppas vi kan hitta tillbaka till.

Anon, alla resonerar givetvis utifrån sin horisont och sina erfarenheter. Tror du att du är representativ? Att du misshandlats så många gånger är oerghört tragiskt men du tror väl inte att det hör till vanligheterna. Där är du nog snarare en försvinnande liten minoritet.

Inte heller SD:s väljare är representativa. De vill gärna framställa sig som det breda folklagret men det verkar snarare (enligt SOMs undersökningar) som om motståndet mot invandring succesivt minskar. Snarare är det väl så att den hårda kärnan blir kvar och blir mer radikal.

Jag skulle säga att i mitt Sverige så får man klä sig hur man vill. Vill Mona ta på sig sjal så ska hon få göra det. Vill hon inte så ska hon skita i det. För tillbaka till det gamla Sverige där kvinnorna behövde täcka sitt hår vill jag inte. Ingår det i programmet när man säger sig värna svenska traditioner?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Svenska_folkdräkter,_del1,_Nordisk_familjebok.jpg

Vänligen,

PatrikL
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Åh, skippa passive-agressive-köret va! Jag är ju i alla fall beredd att erkänna din poäng, till skillnad från de andra som svarat dig. Jag förstår bara inte vad vi förväntas göra med den.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Dnalor said:
Åh, skippa passive-agressive-köret va! Jag är ju i alla fall beredd att erkänna din poäng, till skillnad från de andra som svarat dig. Jag förstår bara inte vad vi förväntas göra med den.
Skippa din mästrande ton. Anon har beskrivit vad han själv har upplevt, en berättelse ur mångfaldens verklighet.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag har en massa personliga erfarenheter av samspel med andra kulturer. Det verkar som om personliga erfarenheter bara räknas om de är negativa.

Det här med att det skulle finnas nån slags intellektuell elit på forumet eller annorstädes som skrämmer och alienerar "vanligt folk" (kanske världens mest slitna och missvisande retoriska grepp, själv är man ju aldrig "vanligt folk") tror jag inte ett smack på. På Internet vinner aldrig den intellektuelle, där vinner den som skriker högst och förolämpar mest (något som SD förmodligen är väldigt tacksamma för). Din retorik placerar försåtligt motståndaren i en lose-lose-situation, försöker man bemöta ditt påstående om "intellektualism" är man intellektuell och bara ute efter att förlöjliga dig och vinna debatten.

Jag skiter ärligt talat i om jag är representativ eller ej. Det är inte SD-väljarna heller, som PatrikL redan har påpekat. Som om man skulle behöva vara nån slags riksgenomsnitt i alla variabler för att få ha en åsikt.

hälsar
Henrik
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Örnie said:
Jag har en massa personliga erfarenheter av samspel med andra kulturer. Det verkar som om personliga erfarenheter bara räknas om de är negativa.

Det här med att det skulle finnas nån slags intellektuell elit på forumet eller annorstädes som skrämmer och alienerar "vanligt folk" (kanske världens mest slitna och missvisande retoriska grepp, själv är man ju aldrig "vanligt folk") tror jag inte ett smack på. På Internet vinner aldrig den intellektuelle, där vinner den som skriker högst och förolämpar mest (något som SD förmodligen är väldigt tacksamma för). Din retorik placerar försåtligt motståndaren i en lose-lose-situation, försöker man bemöta ditt påstående om "intellektualism" är man intellektuell och bara ute efter att förlöjliga dig och vinna debatten.

Jag skiter ärligt talat i om jag är representativ eller ej. Det är inte SD-väljarna heller, som PatrikL redan har påpekat. Som om man skulle behöva vara nån slags riksgenomsnitt i alla variabler för att få ha en åsikt.

hälsar
Henrik
Du får gärna berätta om dina givande möten med det mångkulturella Sverige. Eller varför inte England? Tack på förhand.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Dnalor said:
men vad vi upplever är folk som skriver nonsens i stil med "islam är en våldsideologi förklädd till religion". Vad förväntas vi göra?
Du kan ju börja med att se hur det ser ut i verkligheten. Det är inte nonsens. Att du sedan har träffat någon sekulariserad "muslim" i Rosengård som har bakat din kebabpizza och pratat fotboll är en helt annan sak. Han har noll inflytande över andra muslimer.
 

PatrikL

Veteran
Joined
3 Oct 2010
Messages
55
Location
Stockholm
Positiva erfarenheter av mångkultur!? Den tar jag! Inte för att jag hajar vad du menar med mångkultur men en berättelse om ett Sverige präglat av invandring kan du få. I vilken mån min berättelse är representativ lämnar jag till läsaren att bedöma.

Jag är uppvuxen i en arbetarklassförort till Göteborg på 70-talet. Där var det horder av folk från olika länder, arbetskraftinvandringen var stor, och så hade vi en bunt latinamerikanska flyktingar från juntorna och en hel del iranier. Den ojämförligt största gruppen var finnarna, tätt följda av jugoslaverna och jag skulle tro att ungrarna låg på tredje plats. Många jobbade på Volvo såklart. Integrationen var det nog si och så med, framförallt bland finnarna. Det var så mycket finnar i stan då att man faktiskt inte behövde lära sig svenska för att sköta sitt arbete och livet i övrigt. Vi var väl vagt medvetna om nationaliteter i skolan men det var inget som hade någon betydelse i den åldern. Jag gissar att vi på min skola var ca tio-femton procent invandrare om man räknar ihop alla.

Det som blivit väldigt tydligt med åren var att även om föräldrarnas integration var skakig och språket var sisådär så är de andra generationens invandrare jag växte upp med lika svenska som jag är.

Sen blev jag äldre och började på högstadiet och började spela rollspel i en grupp som bestod till 50% av invandrare. Nu var det mitten av 80-talet och nynazismen var på kängbeskodd frammarsch. Det var mycket Bevara Sverige Svenskt (känns de igen!) och Frige Rudolf Hess (varför då??). En sak slår en i backspegeln, idag vrålar SD om utomeuropeiska invandrare och muslimer, på den tiden var det greker, jugoslaver och spanjorer som var främmande och osvenska. Vem gnäller på grekerna idag? Kommunister och katoliker istället för muslimer. Fördomarnas gränser flyttas visst längre och längre bort.

Gymnasiet genomleds utan några större funderingar på invandring. Jag gick på Hvitfeldtska i centrala stan och det var en rätt välbärgad miljö. Här kunde man känna sig utanför bara av att komma från fel sida älven som jag gjorde. Men det är Göteborg vi talar om så återigen ca tio procent invandrare, huvudsakligen finnar, jugoslaver och iranier. Konflikten stod snarare mellan syntare och hårdrockare än mellan etniska grupper.

Jag började på universitetet och gjorde ungefär samma erfarenheter där, samma mängd invandrare som tidigare på en höft, samma nationaliteter. Med ett undantag, iranierna. Flyktingarna från Iran, både från shahens tid och senare under Khomeini tillhörde ofta en välutbildad klass från de större städerna. De fick inte jobb motsvarande sin utbildning när de kom till Sverige, här fick de städa eller jobba i vården. Men de prioriterade utbildning och såg till att deras barn pluggade. Så jag träffade många iranier när jag studerade. De var oftast ungefär lika mycket muslimer som jag är kristen. Uppvuxen med religionen i bakgrunden, sekulariserad, besöker en kyrka eller moske vid bröllop och barnafödande.

Sen när jag doktorerade och började undervisa på universitet märkte jag att iranierna ofta var mina bästa studenter. Svenskarna kunde vara lata och läsa strökurser medans de kände sig för lite, invandrarungarna pluggade på allvar för att hårddra det. Det gjorde också svenska ungar från arbetarhem som försökte sig på en klassresa, de hade inte heller tid att tramsa. Min arbetsplats innehöll nu ca 25% invandrare, hälften av dessa utomeuropeiska färgade. Skillnaden märktes tydligast när vår tunisiska bjöd på julmiddag, smarrigt.

Sen flyttade jag till Schweiz och jobbade och forskade på universitet där. Zurich har precis som Göteborg en massa arbetskraftsinvandring plus att Schweiz har (eller hade,d et hjär var innan Schengen) en betydligt liberalare flyktingpolitik än Sverige. Lärde mig att subkultur är mycket viktigare för identifikation än nationalitet. Har jag något gemensamt med svenska bankirer, skattesmitare och rikemansbarn? Ganska lite. Är det kul att hänga med likasinnade forskare eller gamers från jordens alla hörn? Jomen! Lärde mig också hur jävla tufft det kan vara att vara invandrare, och då var jag ändå svensk och alltså sedd som en bra invandrare till skillnad från jugoslaver. Andel invandrare (icke-schweizare) på min arbetsplats; 80%. Antal nationaliteter: 12-14, j-vligt kul när det är fotbolls-VM. Antal etniska konflikter överstigande "de är inte kloka de där...." : 0. Min stadsdel motsvarade Sumpan innan det började bli fint. Knegare och invandrare.


Nån som orkar fortsätta läsa? Nu tillbaka i Sverige och arbetar på ett stort, multinationellt bolag. Min avdelning på ca 60 pers består till stor del av invandrare, ca 25-30%. Detta är både arbetskraftsinvandring och första och andra generationens flyktingar, från Europa ochjandra världsdelar. Vi har många invandrare i chefsposition, och man märker ingen större skillnad. Det finns både bnra och dåliga chefer bland såväl invandrade som svenskar. Vi har en etnisk konflikt, eller låt oss kalla det missförstånd. Och det är med våra engelska systerbolag. Svenskar (och då menar jag folk som vuxit upp i eller vant sig vid Sverige) kan aldrig förstå sig på engelsmännens statustänkande eller inställning till korridorpolitik. Amerikaner tex är mycket lättare att jobba ihop med.

Huset jag bor i är rätt osegregerat, det är en av de få kvarvarande hyresrätterna. Av femton lägenheter bor det invandrare i fem, både från europa och längre bort ifrån. Än så länge har ingen stulit min tvätttid. Vi har två alkisar i kåken, en av dem är svensk. De är harmlösa.

Med andra ord, Sverige är fullt av invandring. Gilla läget och gör det bästa av det för så är det och så kopmmer det att fortsätta. Även om vi, vilket jag inte hoppas, skulle dra ner på invandringen.

Vad kan vi lära oss av detta? Att så länge man kan få ett jobb, ha hopp och en chans i samhället så löser sig resten. Fixar man det så blir det inga integrationsproblem. Integrationsproblematiken idag bottnar i klassklyftor, segregation och utanförskap inte i etnicitet. Själv tror jag inte att SD har en enda lösning på dessa problem. Jag tror inte heller att de vill lösa dem.

Vänligen,

P
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Grisodlar'n said:
Du kan ju börja med att se hur det ser ut i verkligheten.
Hur kan du vara så säker på att det inte är vår verklighet som är den verkliga verkligheten? Går jag och de andra 93.4 procenten av svenska befolkningen runt i någon form av låtsasverklighet menar du? Är våra upplevelser mindre verkliga, för att vi inte håller med dig?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Grisodlar'n said:
Du kan ju börja med att se hur det ser ut i verkligheten. Det är inte nonsens. Att du sedan har träffat någon sekulariserad "muslim" i Rosengård som har bakat din kebabpizza och pratat fotboll är en helt annan sak. Han har noll inflytande över andra muslimer.
Vad har du själv för erfarenheter?

jag bor som sagt i en sk invandrarförort, ca 70 % är av invandrarbakgrund, kanske mer. Vi har allt här, syrier, libaneser, eritreaner, ryssar, palestinier, peruaner, chilenare, mongoler, afghaner, somalier, etiopier, gambianer, indier, och så vidare... och alla dessa är både olika kulturell och lika. De är folk helt enkelt. Som jobbar, pluggar och sköter sitt.

Känner jag mig hotad? Nix. Har min dotter utländska vänner? Ja. Är några av dem muslimer? Ja. Är deras föräldrar trevliga, bra grannar? Ja.

Jag känner massor med folk här, som inte är etniska svenskar. Grannar och vänner. Blir förbannad på att det sitter folk i stugorna som vill ha bort dem. Som tillskriver muslimer en ideologi, islamism, som kanske några hundratal i landet tycker är en bra idé.

Visst finns brottslighet även här ute, men den är lägre än i "helvita", rika innerstan.

SD känns mest gnälliga "det var bättre förr"-nissar. Som dessutom har dålig koll vilka invandrare egentligen är som personer.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Arfert said:
Visst finns brottslighet även här ute, men den är lägre än i "helvita", rika innerstan.

SD känns mest gnälliga "det var bättre förr"-nissar. Som dessutom har dålig koll vilka invandrare egentligen är som personer.
Skälet till att det sker fler brott i centrala delar är för att det är där ligistgängen föredrar att samlas. Och ja, det var bättre förr.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Grisodlar'n said:
Arfert said:
Visst finns brottslighet även här ute, men den är lägre än i "helvita", rika innerstan.

SD känns mest gnälliga "det var bättre förr"-nissar. Som dessutom har dålig koll vilka invandrare egentligen är som personer.
Skälet till att det sker fler brott i centrala delar är för att det är där ligistgängen föredrar att samlas. Och ja, det var bättre förr.
Tja, du har fel på båda punkterna. Invandrarkidsen står inte för brotten i stan i nån större utsträckning utan andra element (i Stockholm då), och det var fan inte bättre förr. Ska vara att bilarna och skivomslagen var snyggare då kanske. Nåt annat kommer jag inte på. :gremgrin:
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Det där med ligistgäng i innerstan var det dummaste jag hört. Klart det säkert finns. Men några som är sjuukt överrepresenterade i innerstans brottslighet är fulla killar omkring stureplan eller andra krog-miljöer. De är dessutom särskilt överrepresenterad vad gäller våldsbrott.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Arfert said:
Tja, du har fel på båda punkterna. Invandrarkidsen står inte för brotten i stan i nån större utsträckning utan andra element (i Stockholm då), och det var fan inte bättre förr. Ska vara att bilarna och skivomslagen var snyggare då kanske. Nåt annat kommer jag inte på. :gremgrin:
"Statistiken i Stockholmspolisens årsrapport visar på stora skillnader mellan olika delar av stan. Den farligaste platsen är området kring gamla Posten med Vasagatan och Klarabergsgatan. Här skedde 170 våldsbrott på allmän plats.

Andra hårt belastade områden är kvarteren kring Medborgarplatsen, S:t Eriksgatan och Norrlandsgatan."

http://www.dn.se/sthlm/farligaste-platserna-i-stockholms-innerstad-1.536269

Det är alltså svenska ungdomar som är ligisterna i centrala stadsdelar? Finns det någon statistik på det?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har bott många på på Medborgarplatsen. Inte många invandrare där, oavsett tid på dygnet. Utom fredagar på em då, moskén ligger ju där. Men då är det lugnt.

Att det är bråk där beror på att en massa krogar stänger samtidigt, och en massa överförfriskat folk hamnar i kön till korvkiosken vid Björns Trädgård och utanför Kvarnen. Då uppstår bråk med jämna mellanrum.

Samma sak på Vasagatan. Nära Tbanan. McDonalds där har nattöppet. Och krogarna har öppet sent, stänger samtidigt.

Har varit bråk på de ställena länge. Har inget med etnicitet att göra. Fylltrattar som slåss. Packade svennar mest.
 

Anon

Veteran
Joined
24 Aug 2010
Messages
61
Hej! (jag gillar att börja inlägg med "hej!" eftersom det tar bort lite av den aggressiva tonen som just nu råder i den här diskussionen)

Mitt syfte var aldrig att argumentera vare sig för eller emot Sd, och min mening var aldrig att förolämpa någon. Ändå verkar folk ha tagit väldigt illa vid sig av det jag skrev. Som sagt; det var inte meningen.

Jag försökte bara angripa "problemet" från ett annat håll och möjligtvis få folk att inse att diskussionen förs på andra plan än det som är rådande på rollspel.nu.

No harm, right?

/Anon

Edit: men varför måste jag skriva det här för att inte framstå som ett monster?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Grisodlar'n said:
Det är alltså svenska ungdomar som är ligisterna i centrala stadsdelar? Finns det någon statistik på det?
Stopp å belägg! Det är väl ändå inte de som anser att ligisters etnicitet ungefär överenstämmer med samhället i övrigt (eller åtmisntone med det området som de aktuella ligisterna kommer ifrån) som ska presentera bevis. Bevisbördan faller istället på dig som hävdar att den etniska sammansättningen i detta fallet faller utanför den vanliga normen.

Och det var fan inte bättre förr! Det finns forskning som stöder det. Sök på Hans Rosling på You Tube eller nåt.

/Anders (håller dock med om det där om skivomslagen)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Grisodlar'n said:
Skippa din mästrande ton. Anon har beskrivit vad han själv har upplevt, en berättelse ur mångfaldens verklighet.
Det intressanta är att du till stor del ignorerar de positiva utsagorna vi andra kommit med.

Min berättelse; det jag upplevt på sistone:

På jobbet finns det ett gäng invandrarkillar, som inte riktigt upplever sig uppskattade eller att deras särart får det utrymme andras särart får. Det gör dem rätt s frustrerade, och får dem att hävda sig lite extra. Detsamma gäller andra grupper på skolan i samma situation; till exempel en del av grabbarna som går hockeycollege på skolan, som kanske inte klarar sig så bra i många andra ämnen. Det gäller också el- och byggrabbarna, även om dessa får rätt bra uppskattning genom sitt skolarbete. HP-tjejerna är också lite sådana; de gillar att hävda sig, eftersom de helt enkelt inte funkar så bra i skolan. Det här är en trist utvecling, eftersom hävdandet och utagerandet ofta ställer sig ivägen för deras utveckling och utbildning.

Jag står dock på ganska god fot med flera av de här grupperna, även om jag inte tar ngon skit. Invandrargrabbarna tjoar och hejjar i korridoren, skriker "Yo Jack Black" för att de tycker att jag ser ut som Jack Black. Det tycker det är ganska roligt, och det gör jag också. Jag har haft konfrontationer med dem, bland annat om skolans regel att man ska gå 10 meter från utgången om man ska röka. Jag upplever dem inte som värre än några andra elever där.

I min kvartersbutik jobbar två kvinnor och tre invandrarmän i olika åldrar. Jag står inte på så nära social fot med dem att jag vet om de är släkt allihop, men jag vet att det åtminstone är en farsa och en son. Butiken har knappast kontorstider, utan betydligt större spann än så. Invandrarmännen jobbar minst lika hårt som de "svenska" vinnorna. De är alltid trevliga, sociala och ger mig bra service. En av de yngre männen, som kvinnorna kallar Aladdin och som heter något i stil med Ala ed'Din, avvärjde ett knivrån för några månader sedan, och rånaren stack därifrån tomhämt. Det är trevliga personer, ganska mycket som folk är mest.

I söndags morse blev jag utsatt för rån och våldtäktsförsök av en man med mörk hy och svart skägg. Han var lugn under hela proceduren, fram till dess att jag fick bort vapnet från halsen och ropade på hjälp, då han sprang Jag fick inga fysiska men, men blev av med plånbok, glasögon och mobiltelefon.


Nu till poängen: Jag vet att den sista händelsen inte är representativ. Jag vägrar låta en singulär upplevelse förstöra för mig, och få mig att tro att "islam är en vldsideologi" eller liknande.

Det jag känner inför din och Anons berättelser är frustration. Ni har valt att uppleva verkligheten på ett sätt som jag inte kan eller tänker köpa eller gå med på. Och som Anon så riktigt påpekat så spelar det ingen roll vad jag skriver, för alla former av argument kommer att kallas "elitistiska" eller "intellektuella". Men vad ska jag göra? Argument är allt jag har.

Jag ifrågasätter inte era upplevelser. De har säkert hänt, precis som ni beskriver dem. Frågan är om ni tror att era upplevelser är representativa?

Alltså; ni upplever i er närhet ett stort problem. Betyder det att det är ett stort samhällsproblem? Eller kan det vara så att det som är ett stort problem för er är ett statistiskt sett ganska litet problem för alla andra?

Jag tror inte att era upplevelser är representativa. Jag accepterar och respekterar att ni haft dåliga erfarenheter. Jag accepterar att ni upplever ett problem i er närmiljö.

Det jag ifrågasätter är:
1) att det är ett samhällsproblem, och
2) att lösningen är att ta in färre invandrare eller skicka hem de vi har.

Jag säger inte att det inte kan vara samhällsproblem, och jag ifrågasätter inte att lösningen kan vara att skicka hem invandrare - men du måste komma med bättre argument än "jag har det dåligt" om du är ute efter att övertyga mig. Det är så jag funkar - jag gillar det här med argument.

Det du uppnår genom att berätta om din egen situation är att jag känner sympati för dig, att du hamnat i en så tråkig situation. Det du inte uppnår är att jag på något sätt byter åsikt.


SD vill ha en öppen diskussion. I en öppen diskussion behöver man argument, inte bara personliga anekdoter. Kanske är det i själva verket inte alls öppen diskussion SD vill ha, utan att man rakt av ska köpa deras argument utan protester eller motargument?
 
Top