Nekromanti Schysst tillskott la D-vitaminer?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mår pissigare än vanligt men har hört att det kan vara brist på D-vitamin som spökar. Kort sagt har jag inte koll på sådant och vill ha hjälp med att hitta rätt sorts tillskott – käkar ogärna mycket fisk. Med andra ord vill jag ha ett tillskott som är vad det utger sig för att vara utan att bli ruinerad. Sedan vore det finns via webshop eftersom jag bor på en liten ort med ett skralt apoteksutbud.

Tack på förhand!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
D-vitamin finns t.ex. i fisk, ägg och lättmjölk, men i väldigt små mängder. Tanken är att man ska få D-vitamin från solen (vilket kan vara lite svårt under den svenska vintern).

Att sola i (ett modernt) solarium en halvtimme i veckan under vintern ska räcka för d-vitaminbehovet. Det motsvarar att äta 2,5 kg fisk eller 250 ägg eller dricka 100 liter lättmjölk i veckan.

Alternativet är kosttillskott:
https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-d-vitamin-20-mikrogram-150-st-253488/
109 kr för 150 st 20µg tabletter. Dagsbehovet är 50µg så man behöver äta 3 tabletter/dag om man inte får i sig något d-vitamin alls.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Argh! Dagsbehovet är 10-20 µg/dag, så en tablett räcker mer än väl.

Jag vet inte var det var för hippie-siffror som jag fick tag på i första inlägget. Glöm dem
Dagsbehovet är som sagt 10-20 µg - och har du brist bör du stoppa i dig närmare 20 än 10.
15-30 minuters solarieum med UVB-rör täcker veckobehovet (och har man brist bör man nog sola 30 min. Det motsvarar c:a 700 g lax, 50 ägg eller 10 l mellanmjölk i veckan.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Förutom vad Anth sa så vill jag lägga till att du bör äta tillskotten i samband med mat eftersom d-vitamin är fettlösligt (det var vad min läkare sa, i alla fall). Om du planerat att äta sallad till lunch och pizza till kvällsmat så tar du företrädelsevis tillskottet i samband med kvällsmaten.

Om du har tid och inte är luspank så kan det dessutom vara värt att ta blodprov på närmsta vårdcentral så du vet exakt hur det ligger till. Jag har för mig det bara är att ringa så ordnas det. Säg att du tror att du har d-vitaminbrist så ska det inte vara några problem.

Übereil
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Vitamin D är eg inte bara ett ämne, utan flera. (D[SUB]1[/SUB], D[SUB]2[/SUB], D[SUB]3[/SUB] osv.) Precis som flera andra vitaminer. Det är två av varianterna som är viktigast, närmare bestämt D[SUB]2 [/SUB]och D[SUB]3[/SUB]. Dessa kan mycket riktigt fås via bla kosttillskott. (Men effekterna av det, utom att höja den mätbara mängden i blodet något, är omtvistade...*)

Men de måste också omvandlas till ett annat ämne, Calcitriol, som fungerar mer som ett hormon än ett vitamin, och som bland annat reglerar bentillväxt (vilket är anledningen till att brist på vitamin D, är en orsak till "engelska sjukan", en form av benskörhet) och immunförsvaret.

Så det _behöver_ inte vara brist på vare sig vitamin D, eller solljus, som är orsaken - det kan även vara andra brister som gör att de enzym som ska omvandla D-vitamin till Calcitriol (i levern) inte fungerar som de ska.

Übereils råd är därför bra - innan du börjar knapra dyra - och i värsta fall värdelösa - piller.

Om jag ska bre ut mig ännu lite till, så är "råvaran" i D-vitamin kolesterol. (Så anledningen till att den är "fettlöslig" är att den _är_ fett...) Och det innebär att vissa former av dieter och vissa mediciner faktiskt kan påverka mängden D-vitamin som kroppen tar upp alternativt "bereder".


*) Det finns flera sjukdomstillstånd där låg halt av d-vitaminerna D[SUB]2 [/SUB]och D[SUB]3 [/SUB]kan konstateras i blodet. Samtidigt finns mycket litet stöd för att personernas hälsa blir bättre av att tillföra det, tex som kosttillskott. Personligen tror jag att en del av tveksamheterna kring den exakta verkan av D-vitamin-tillskott kopplat till immunförsvaret, beror på att det framför allt är något som har långsiktig verkan.

Min egen erfarenhet av att vistas ute mycket sommartid, är att det verkligen ger en märkbar effekt på ffa små, låggradiga infektioner. Hösten och våren efter att jag började vara på dinosaurieutgrävningar, var jag fri från sådana. Men det är alltså effekt med ett halvårs fördröjning.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Från vad jag förstått så är det fortfarande välbelagt att tillskott hjälper om man har stor brist, vilket jag jag tror jag själv fått erfara. Innan jag började med tillskott för lite mer än ett år sen så blev jag förkyld 5-7 gånger om året (det var en av orsakerna till att jag sökte medicinsk hjälp), i fjol kan jag inte minnas en enda gång då jag blev förkyld. Jag hade när jag började drygt halva rekomenderade nivån.

En annan sak jag märkte var att jag plötsligt kunde börja koncentrera mig. Det hade jag inte kunnat göra på månader men dagen efter att jag började ta D-vitamin så gick det igen. Det kan mycket väl ha varit slump följt av placebo, men det skulle då har varit en rejäl slump.

Übereil
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Det viktiga med kosttillskott är att överdosera nå djävulskt. Du ska upp i minst 1000% av RDI. Sen tycker jag du ska passa på att köpa brustabletter med D-vit. det är sjukt gott med brustabletter!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Übereil;n146335 said:
Från vad jag förstått så är det fortfarande välbelagt att tillskott hjälper om man har stor brist, vilket jag jag tror jag själv fått erfara.
Både ja och nej. :)

Det jag har läst - och jag är varken läkare eller dietist, så det kan vara bristfälliga och slumpmässiga källor - tyder på att för många sjukdomar som har satts i samband med D-vitaminbrist, så hjälper tillskott inte alls.

Och mer och mer verkar tyda på att dessa kanske har D-vitaminbrist som ett symptom och en följd, snarare än att bristen orsakar sjukdomen.

Men i övrigt, för det allmänna välmåendet och immunförsvarsfunktionen, så verkar det ha positiv effekt - men på sikt. (Som jag skrev på slutet av förra inlägget, är det också min erfarenhet, precis som du gjort.)

Och med ett oklart läge - är solvebrings fall ett där D-vitaminbrist är orsaken eller ett symptom? - så tror jag det kloka är att hellre pröjsa 250 spänn för ett läkarbesök (eller vad patientavgiften nu är lokalt...) än 250 spänn på kosttillskott som kanske inte hjälper.

Nu är det givetvis svårt att bedöma utifrån beskrivningen "mår pissigare än vanligt", men det finns många saker som kan ge lite "blandade och allmänna" symptom som tex hängighet, trötthet, dåligt humör, små-infektioner mm. Tex järnbrist, tyroid-hormon-problem, andra brister i kosten, stress, sömnrubbningar (även tex saker som inte nödvändigtvis märks, tex sömnapné som för vissa kan vara helt okänt).
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
150 20-mikrogramstabletter (vilket motsvarar 200 % av dagligt intag) kostar 109 kr på apoteket. Vad ett läkarbesök kostar varierar mer kraftigt.

Übereil
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Vimes;n146397 said:
Det viktiga med kosttillskott är att överdosera nå djävulskt. Du ska upp i minst 1000% av RDI. Sen tycker jag du ska passa på att köpa brustabletter med D-vit. det är sjukt gott med brustabletter!

Njä, det kan vara ett mycket dåligt råd. Det _finns_ sådana saker som överdoser, även med det som till namnet låter nyttigt & bra.

RDI för D-vitamin är enl Livsmedelsverket 20 µg. Om du tar 20 000 µg (RDIx1000) - eller ens 2000 µg/dag under en tid - så hamnar du i riskområdet för det:

"...vitamin D toxicity usually occurs only if excessive doses (prescription or megavitamin) are taken. (...) In adults, taking 1250 ?g (50,000 IU)/day for several months can cause toxicity." (Merck Manual, Vitamin D Deficiency, Dependency and Toxicity)

Det tar ett tag alltså, men "mycket av en bra sak är inte alltid bättre"...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Intressant och bra tråd det här. Tack alla. Nå, jag har en burk D-vitamin som jag börjat knapra ur, men inom snar framtid ska jag väl också ta och göra en undersökning också för att se huruvida det egentligen handlar om någon ämnesbrist.

Åter en gång tack!
 
Top