Scensättarsätt

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Så oftast när vi sätter scener i rollspel går det till ungefär likadant. Vi beskriver platsen, vilka som är där, vad som håller på att hända, vem som spelar eventuella biroller, etc. Men det finns massor av roliga sätt att sätta och spela ut scener. Låt oss prata om dem! Vad för typ av specialscener har ni stött på i ert spelande, antingen genom spelreglerna eller för att ni velat experimentera? Vad för sorts scener har ni funderat på att sätta men inte fått chansen att prova? Vad för sorts scener kommer ni på nu när ni läser den här tråden och funderar lite på roliga scener man skulle kunna sätta? Här är några exempel på scener jag har spelat ut på sistone. I den här scenen är vi väldigt generösa med vad som tolkas som "scensättning"; allt som påverkar hur scenen börjar eller hur den spelas ut är godkänt!

Frågescen
Enkel variant. Istället för att jag gör allt jobb med att beskriva scenen ställer jag frågor till de andra spelarna. Vi är på en marknad. Vad finns det för stånd, vad säljer torghandlarna?

Gå runt bordet
Istället för att spela ut en scen som vanligt, med dialog och enskilda personer som spelar olika roller, så turas vi om runt bordet att ge små beskrivningar. I Lovecraftesque används detta i Journey Into Darkness-scenen, och vi har gjort det ett par gånger i Hantverksklubben. Det kan ge sköna stämningsfulla scener där inte så mycket händer, utan att det blir monolog av det.

Dagen efter-scen
Den här tekniken tror jag att @GnomviD uppfann i Hantverksklubben för att spela en krigare dagen efter att han vunnit en kamp med hjälp av magisk doping. Jag snodde sedan tekniken när jag spelade en kvinna som vaknade upp i säng med en snubbe dagen efter att hon druckit. Scenen funkar så att jag beskriver vad min rollperson gör (tar sig upp ur snge, går till köket och tar ett glas vatten, etc.) och de andra spelarna bryter in med brottstycken av vad som hände kvällen innan. Skitbra teknik!

Stumfilm
Det här är en väldigt specifik teknik, som jag tyckte var helt briljant, och som @Rickard uppfann när vi spelade Lovecraftesque. Rollpersonen var en avdankad stumfilmsskådis och scenen var en drömsekvens där hon befann sig i en svartvit film. Vi spelade över nätet och istället för att spela ut rollpersonens dialog gav Rickard den i textform i chatten. Det var skitballt, och jag önskar att scenen hade haft mer dialog så vi hade kunnat leka mer med tekniken. Det får mig att vilja spela i stumfilmseran bara så att jag kan använda tekniken igen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
"Jag undrar"-scen
Den här varianten används i Durance, av Jason Morningstar. Istället för att den vars tur det är sätter scenen, så undrar hen över något. Typ "Jag undrar vad som skulle hända om …" eller "Jag undrar vad X tänker om. Y" och liknande. Sedan är det upp till resten av gruppen att sätta en scen som besvarar den frågan. Kul teknik!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Scen på beställning
Inför en scen i Annalise ber man någon annan spelare vara "scene guide" och kanske ger en liten fingervisning om vad ens rollperson vill göra. Typ: "Jag tror det är dags för Esme att ta ett snack med hamnmästaren. Skulle du kunna tänka dig att sätta den scenen, Johan?" Ändrar inte själva scensättningen egentligen, men dynamiken runt den på ett sätt som jag tycker gör det värt att nämna. I många spelledarlösa spel så förväntas man både sätta scenen och spela sin huvudroll, vilket såklart kan krocka lite. I den här varianten tyckte jag det blev det gav en känsla av ägande (jag väljer vem som sätter scenen, och kan styra sammanhanget lite) men blir ändå serverad något som inte är precis vad jag själv hade hittat på och därför ger lite nerv åt det hela.

Gå runt bordet
Istället för att spela ut en scen som vanligt, med dialog och enskilda personer som spelar olika roller, så turas vi om runt bordet att ge små beskrivningar. I Lovecraftesque används detta i Journey Into Darkness-scenen, och vi har gjort det ett par gånger i Hantverksklubben. Det kan ge sköna stämningsfulla scener där inte så mycket händer, utan att det blir monolog av det.
Det här lyckades jag och ett gäng @Rickard hade med sig halka in i under en omgång av Bläck på ett GothCon. Det blev jäkligt bra. Perfekt (= mycket kort) längd på varje bidrag.

En variant på det är halvt kodifierad i första versionen av Panty Explosion:

Godai
Varje scen byggs utifrån de fem elementen (godai):
  • Jord: platsen, var är vi?
  • Luft: människorna, vilka är där?
  • Vatten: stämningen, hur är den?
  • Eld: handling, vad pågår?
  • Intet: det övernaturliga, är det närvarande?
Med fördel så lägger alla dit en pusselbit var när vi bygger scenen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Kör en dialog
Sätt ett mål eller hoppas på att ni kommer på något längsmed vägen när rollerna snackar med varandra - kanske har dem redan ett mål eller karaktärsdrag som ska komma ut. Börja trevande och kom ihåg att väva in saker i det ni beskriver, som lukter, möbler, ljud eller betraktelser, för att måla upp en bild av var ni är någonstans.

Begränsa till enskilda intryck
Det kan vara att bara få säga substantiv eller bara beskriva personers känslor. Jag har länge velat spela My Daughter - The Queen of France, där Shakespear låter sina skådespelare spela ut scener men där han fokuserar på att läsa kroppsspråk, få ta del av rollernas inre bilder och så vidare. Man ska också i det spelet...

Spela om scener
Det kan vara en scen som gått dåligt, men också spela ut scenerna från helt nya perspektiv, antingen genom att ny information har tillkommit eller genom att det är helt andra personer, men i samma scen.

En åskådarens perspektiv
Jag minns ett speltillfälle i Archepalago, där en hel scen handlade om hur världen förändrades kring ekorren Nötsnaske. Den karaktären hade ingenting med våra huvudhistorier att göra och återkom aldrig, men jag minns den lilla krabaten än idag.

Beskriv utifrån en annan tidpunkt
Det här kan bli drömskt, men beskriv en scen utifrån att någon annan senare besöker brottsplatsen eller beskriv en miljö i hur den såg ut för tvåhundra år sedan innan Glömskan svepte genom världen. Rollerna är där just nu, men de får bara sinnesintryck från en annan tid.

Beskriv enbart från en rolls perspektiv
Låt se hur det blir om man beskriver utifrån ett barn i sällskap med vuxna eller hur någon med kraftig baksmälla upplever världen.

Låt temat påverka beskrivningen
Det här brukar jag använda rätt ofta. Jag har stämningar eller känslor som jag försöker sätta i ord genom hur jag vinklar miljön. Jag kan också ha förskrivna ord som jag ständigt försöker blanda in i beskrivningar och på så sätt undermedvetet påverkar hur scenen blir beskriven.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
In medias res scenen börjar efter att ni alla tillsammans knivhuggit kungen eller mitt i att du plockat upp Doktorskans pudel och flyr på en ridstruts!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Bra skit, hörni! Väldigt intressanta tankar.

Låt temat påverka beskrivningen
Det här brukar jag använda rätt ofta. Jag har stämningar eller känslor som jag försöker sätta i ord genom hur jag vinklar miljön. Jag kan också ha förskrivna ord som jag ständigt försöker blanda in i beskrivningar och på så sätt undermedvetet påverkar hur scenen blir beskriven.
Det här påminner mig om något vi gjorde i senaste omgången Hantverksklubben. Jag satte en scen där en roll var påverkad av en … substans. Jag sade till Bunny "Beskriv allt erotiskt, som om skeppet vore hennes älskare" och till Kim "Beskriv som om det vore en obduktionsrapport". Jag spelade rollen ifråga och navigerade scenen. Det blev en riktigt intressant och knarkig känsla i den scenen. Man kan göra det här bara med en spelare som agerar "SL" i scenen med specifika instruktioner, eller som i mitt fall med flera, vilket funkade utmärkt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Beskriv utifrån en annan tidpunkt
Det här kan bli drömskt, men beskriv en scen utifrån att någon annan senare besöker brottsplatsen eller beskriv en miljö i hur den såg ut för tvåhundra år sedan innan Glömskan svepte genom världen. Rollerna är där just nu, men de får bara sinnesintryck från en annan tid.
Ja, det här vill jag prova. Jag har ju många gånger jobbat på och övergivit ett postapokalyptiskt spel, och där tänkte jag att man kan använda detta mycket, genom att beskriva hur platsen såg ut innan apokalypsen och sedan låta rollpersonerna gå runt i vad som finns kvar av den.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Första och tredje person
Det här är en sorts scensättning vi gjorde senaste Hantverklsklubbenmötet. Jag var "spelledare" och @Bunny spelade huvudpersonen. Medan han beskrev hur rollpersonen startade sin dag, gick ut och högg ved, etc. i första person, så hoppade jag in med beskrivningar i tredje person om vem rollpersonen var, vad hans bakgrund var, etc. Så Bunny sade saker som "Jag tittar upp mot den stekande morgonsolen och torkar svetten av pannan" så sade jag saker som "Juan har inte alltid varit den ensamme bonde han är idag. Förr var han känd som La mano vera, en bandido som satte skräck i mexikanska Californien." Det var rätt fräckt.

Kära vänner
Ett annat trick jag provade i samma session var att tilltala "publiken" direkt i mina beskrivningar. Saker som "När dammolnet närmar sig stugan börjar dess innevånare få syn på det. Låt oss ta en titt inuti stugan för att se vad de säger till varandra!" och "Nu undrar ni kanske … Jo, kära vänner, såhär ligger det till", och så vidare. Också ett kul grepp som gav lite skön stämning som kändes ganska "äventyrsroman från mitten av nittonhundratalet".
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
187
Location
Stockholm
Dagen efter-scen
Memento-variant: Alle scenar spelas så/i bakläns ordning.

Dagbok/brev-scene. Spelaren berättar vad rollpersonen skrivar i sin dagbok eller till en vän. Evt. som fast-forward. Sahara, 15 augusti 1939. Forfarande ingen spor efter Adelmann. Tänker jag blir nöt till att lämna flygplanet. 20 augusti 1939. Fyllt sista vatten på flaskan. Går ut efter Adelmann när solen gåt ner. ...

Sista ord. Scenen utspelas live. Varje spelare får en replik. När alla har sagt en replik, sluttar scenen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Dagbok/brev-scene. Spelaren berättar vad rollpersonen skrivar i sin dagbok eller till en vän. Evt. som fast-forward. Sahara, 15 augusti 1939. Forfarande ingen spor efter Adelmann. Tänker jag blir nöt till att lämna flygplanet. 20 augusti 1939. Fyllt sista vatten på flaskan. Går ut efter Adelmann när solen gåt ner. ..
Den här är ju skitbra! Fattar inte att jag inte gjort detta ännu (vad jag minns).
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Dagbok/brev-scene. Spelaren berättar vad rollpersonen skrivar i sin dagbok eller till en vän. Evt. som fast-forward. Sahara, 15 augusti 1939. Forfarande ingen spor efter Adelmann. Tänker jag blir nöt till att lämna flygplanet. 20 augusti 1939. Fyllt sista vatten på flaskan. Går ut efter Adelmann när solen gåt ner. ...
Brev-varianten tycker jag mycket om och har jag använt ett par gånger. Nu senast på senaste HemCon (LinCon-edition, så under Kristi Himmelsfärd) i ett pass Medan världen går under. Min karaktär hade skrivit ett brev till @Hellzon -s karaktär och scenen bestod i att jag reciterade det. Det blev en schysst teknik för att etablera karaktärsväxt (jag beskrev mina tvivel och mina mardrömmar), men även för foreshadowing (jag började prata om Helzons bror på ett sätt ämnat att ge onda aningar) - vilket du ju också spelar mycket på i dina exempel.

I en Artesia-kampanj jag körde för sisådär 12 år sedan hade karaktärerna slagit sig samman med ett gäng rövare. Främsta drivkraften var @Ymir -s karaktärs vendetta mot sin styvfar, baronen, vars följe de ämnade överfalla. Kvällen innan överfallet stoppar och plundrar de en postiljon som är på väg från baronens borg och ett av breven är kuriöst nog adresserat till Ymir själv. Spelmötet slutar några ödesmättade ögonblick innan överfallet, men mellan spelmöten så skickar jag Ymir brevet, som i fiktionen har lyckats gå åt sidan för att läsa det. Brevet är från hennes yngre bror och meddelar stolt att han ska få följa med i det följe som nu när som helst kommer gå i rövarnas bakhåll. Det tog skruv - att utsätta sin bror för risk är det minsta Ymir önskar, så när nästa spelmöte startar så försöker Ymir förtvivlat och förgäves sätta stopp för alla deras planer.
 
Top