Sannolikhet för "advantage"-slag

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Funderade på om jag skulle skriva ett inlägg om att jag inte är förvånad över att han är rollspelare, men jag bestämde mig för att inte skriva det inlägget.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Eftersom jag inte orkar titta på en halvtimmes video - vad är det han säger i videon? Sammanfattat alltså.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Eftersom jag inte orkar titta på en halvtimmes video - vad är det han säger i videon? Sammanfattat alltså.
Att medelvärdet för att rulla N tärningar och ta det högsta resultatet är N/(N+1) av maxresultatet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Sedan är det förstås särskilt intressant för chansen att slå 1 eller 20, vilket ofta är särskilt viktigt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Ja, det fanns också en uträkning av specifika chanser för varje siffra på en d20. Chansen för 1 går ned till 0,25% medan du har 9,75% att få 20.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eftersom jag inte orkar titta på en halvtimmes video - vad är det han säger i videon? Sammanfattat alltså.
Bolongo har redan svarat, men här är lite mer utförligt:

Om man slår X st Y-sidiga tärningar och väljer den bästa tärningen, vad kommer man slå i snitt?
(X/(X+1)) * Y

Ex 1:
I DnD5 finns regeln om advantage, slå 2 st 20-sidiga tärningar och välj den bästa. Vad kommer man slå i snitt?
(2/(2+1))*20 = (2/3)*20 = 13,33

Ex 2:
Man slår 3 st d100, och väljer bästa. Vad kommer man slå i snitt?
(3/(3+1))*100 = (3/4)*100 = 75
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Eftersom jag inte orkar titta på en halvtimmes video - vad är det han säger i videon? Sammanfattat alltså.
För den som tycker matematiska formler är rena grekiskan så kan det sammanfattas med att medelvärdet för ett tärningsslag med en bonustärning där man väljer den högsta är två tredjedelar av maxresultatet. Så om man använder T20 så hamnar medelvärdet på 13.3.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det som händer, mer på vanlig svenska, är att om man har Advantage så försvinner risken för "fummel" väsentligen helt, medan chansen till "crit" blir (nästan) dubbelt så hög. Tvärt-om med disadvantage.

Och man kan säga att
Advantage har stor effekt för den som redan har bra odds, och relativt liten effekt för den som har dåliga odds.
Disadvantage har liten effekt för den som har bra odds, och mycket större effekt för den med dåliga odds.

Jag tycker detta är lite oväntat / ointutivt / olyckligt.

Ett konkret problem är när en kompetent bågskytt försöker träffa någon som är gansk oskyddad och osmidig, så kanske det räcker att slå 4+ för att lyckas. Men så är det långt håll, stark vind, mörkt, målet rör sig... så får man Disadvantage, men det blir bara marginellt svårare att träffa.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,287
Location
Göteborg, Lindome
För den som tycker matematiska formler är rena grekiskan så kan det sammanfattas med att medelvärdet för ett tärningsslag med en bonustärning där man väljer den högsta är två tredjedelar av maxresultatet. Så om man använder T20 så hamnar medelvärdet på 13.3.
Nej, två tredjedelar av maxresultatet var för en tärning med oändligt många sidor. Om man använder t20 så hamnar medelvärdet på 13,825
 
Top