Nekromanti Samberättarkampanjspel?

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Så förutom att det är trevligt med långa ord så är min undran helt enkelt, vad finns det för bra samberättarspel (sl-lösa eller sl-fulla beroende på hur en vill se det) som är skrivna för kampanjformatet? Min känsla är att de allra flesta är skrivna för one-shots och jag kan på rak arm bara nämna archipelago där kampanjen är det tänkta formatet. Men med tanke på hur många spel det finns idag så lär det ju finnas en hel del till så nu vill jag gärna bli upplyst :)
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag tänkte också på archipelago. Jag ska speltesta mitt nya projekt Anno Daemonum på CalCon nu i slutet av februari. Det kvalar in som sl-löst kampanjspel. Det är som en blandning av don't rest your head, trollbabe och hillfolk, med några inslag f från nemesis och Apocalypse world.

Kan göra klart en enkel PDF för genomläsning om du är intresserad!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Hero's Banner - Spela generation efter generation av samma linje. En generation per spelmöte typ. Men dock, kampanj.
OKULT - Gränsen mellan kampanj och äventyr är kanske lite flytande, men du vill nog ha 10-12 timmar för att spela en "vanlig" omgång.
Höstdimma - Tradspel med samberättarinslag.
Fall of Magic - Inte spelat, men jag har fått intrycket att det tar längre tid än ett vanligt spelmöte att spela, så kanske i samma fack som OKULT.
Mouse Guard - Spela möss i skogen, ha svärd, slåss mot vesslorna, akta dig för ormen. Rätt lätt på samberättarfronten, men dock.
Burning Empires - Spela människor i rymden, ha strålpistol, slåss mot den onda infiltrerande hjärnmaskparasiten. Som Mouse Guard.

Om Apocalypse World och Monsterhearts är "samberättarspel" kan förmodligen diskuteras, men de är tänkta för kampanjspel båda två.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Svart av Kval, Vit av Lust
Polaris och, gissar jag, Thou Art But a Warrior
Lite beroende på definitionen av "kampanj" skulle ju The Academy lätt kunna passa in.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Svart av kval, vit av lust har vi kört kampanjer i.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Solar system (har förvisso ensam spelledare), Primetime adventures, Den yttersta domen.

I allmänhet känns det som att det framförallt är lite äldre spel närmare Forge-tiden som är skrivna för mer än oneshots. Spelstilen var kanske mer åt det hållet då och har nu förädlats till att bli mer oneshotfokuserat. Kanske har PbtA-spelen tagit över kampanjspelandet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
wilper;n273673 said:
Hero's Banner - Spela generation efter generation av samma linje. En generation per spelmöte typ. Men dock, kampanj.
OKULT - Gränsen mellan kampanj och äventyr är kanske lite flytande, men du vill nog ha 10-12 timmar för att spela en "vanlig" omgång.
Höstdimma - Tradspel med samberättarinslag.
Fall of Magic - Inte spelat, men jag har fått intrycket att det tar längre tid än ett vanligt spelmöte att spela, så kanske i samma fack som OKULT.
Mouse Guard - Spela möss i skogen, ha svärd, slåss mot vesslorna, akta dig för ormen. Rätt lätt på samberättarfronten, men dock.
Burning Empires - Spela människor i rymden, ha strålpistol, slåss mot den onda infiltrerande hjärnmaskparasiten. Som Mouse Guard.

Om Apocalypse World och Monsterhearts är "samberättarspel" kan förmodligen diskuteras, men de är tänkta för kampanjspel båda två.
Oh, jättebra svar! Okult har jag ju till och med köpt, och Fall of Magic har jag spelat men glömt bort. Men som du säger så är det väl kanske till och med i min definition på gränsen till kampanj då båda känns ungefär som 3 spelmöten.

Jag hade fått för mig att Mouse Guard och Burning Empire hade spelledare dock?

RasmusL said:
Svart av Kval, Vit av Lust
Polaris och, gissar jag, Thou Art But a Warrior
Lite beroende på definitionen av "kampanj" skulle ju The Academy lätt kunna passa in.
Just ja, SaKVaL passar ju absolut in, och Polaris och Thou Art har jag ingen koll på alls så det är ju toppentips att kolla in. Och ja The Academy kanske får hamna i samma kategori som Okult och Fall of Magic eftersom det nog också gör sig bäst på ca 3 spelmöten.

kloptok said:
Solar system (har förvisso ensam spelledare), Primetime adventures, Den yttersta domen.

I allmänhet känns det som att det framförallt är lite äldre spel närmare Forge-tiden som är skrivna för mer än oneshots. Spelstilen var kanske mer åt det hållet då och har nu förädlats till att bli mer oneshotfokuserat. Kanske har PbtA-spelen tagit över kampanjspelandet.
Tror det är lite begrepesförvirring här, för just nu menade jag 'samberättarspel' just för spel utan spelledare, och alla de du nämner har ju en ganska klassisk spelledarroll. Däremot kan jag absolut hålla med dig om att det är AW's fel, det passar bra in i min världsbild :)
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Björn den gode;n273703 said:
[...]Men som du säger så är det väl kanske till och med i min definition på gränsen till kampanj då båda känns ungefär som 3 spelmöten.
Ha! Det verkar som jag har en vidare definition av kampanj... Men jag tänkte påminna om fina Fall of Magic, som jag tror snarare tog fem möten när vi körde.

Annars är det väl de nämnda plus kanske ditt älskade Dream Askew (med min kampanjdefinition då'ra) jag kommer och tänka på.

Världens objektivt bästa rollspel och viktigaste kulturhändelse sedan Våroffer Apocalypse World spelas rätt lätt med ett demokratiserat spelledarskap (var kom Dream Askew från egentligen liksom?!). Men! då är vi såklart inne och pillar lite i hur det är skrivet även om det är aldrig så lite. Givet hur tydliga instruktionerna till SL är så ser jag det dock inte som mer pill än att sätt ändra MC (SL) från singular till plural.

Björn den gode;n273703 said:
Tror det är lite begrepesförvirring här, för just nu menade jag 'samberättarspel' just för spel utan spelledare[...]
(Inom parentesen här köper inte jag samberättande som motsats till spel-med-SL, men det är såklart en annan diskussion.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jepp, Thou art a warrior har samma tidsperspektiv som Polaris.

(Och jag stirrade mig blind på "samberättande" jag med, det finns mycket riktigt en spelledare i flera av spelen jag räknade upp.)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
wilper;n273710 said:
Jepp, Thou art a warrior har samma tidsperspektiv som Polaris.

(Och jag stirrade mig blind på "samberättande" jag med, det finns mycket riktigt en spelledare i flera av spelen jag räknade upp.)
Jag gjorde ju ändå ett förtydligande inom parentes, men känns som ett sidospår att ta den semantikdiskussionen här så för att förtydliga ytterligare så är jag alltså ute efter kampanjspel utan spelledare.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Om flera speltillfällen räcker för att det ska vara en kampanj så kvalar The Shab-al-Hiri Roach in.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Polaris är ju typ ett av de bästa spelen någonsin, enligt mig. Ska det dras igång en kampanj och du vill ha lirare så hakar jag på till 100 %!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Polaris är absolut mitt första tips också. Sedan körde vi ett konstigt spelledarlöst kampanj-hack till IAWA som var fullständigt strålande, men jag kan inte hitta något om det med mina klena google-skillz.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag skrev ett Polaris-hack som heter Staden som Gud glömde och som finns i nummer 6 2013 i Fenix. Vi har haft mycket kul med det.
Gudarnas krig finns i Fenix nr 6 2011.
Utpost
Finns nog en hel uppsjö, men kommer inte på fler just nu...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Nässe;n273758 said:
Jag skrev ett Polaris-hack som heter Staden som Gud glömde och som finns i något nummer av Fenix. Vi har haft mycket kul med det.
Utpost
Solar System
Både utpost och Solar System har väl spelledare?
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Jag inbillar mig att Polaris har SL. Fast delvis uppdelad och fullständigt roterande med rollperson.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
gustaf s;n273761 said:
Jag inbillar mig att Polaris har SL. Fast delvis uppdelad och fullständigt roterande med rollperson.
Det tycker jag nog gäller för i princip alla ”spelledarlösa” spel dock. Det kan vara mer uppstyrt och förklarat i spelet vem som gör vad i en scen (som i polaris) eller mindre tydligt. I det senare fallet är min erfarenhet att det är scensättaren i respektive scen som får en implicit spelledarroll.
 
Top