Sagan om ringen var public domain i USA när DnD skrevs?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Så jag fick precis veta något jag aldrig hört talas om förut men som jag fann väldigt intressant i den här videon om Bakshis film:

Tydligen så hamnade sagan om ringen i public domain i USA för att förlagen inte levde upp till kraven om inhemsk produktion. Lite googling hittade den här sidan som hävdar samma sak:

"In other words, The Lord of the Rings, authored by a UK author, first published in the UK in May 1954, published in the US five months later, still under copyright in the UK, and in the public domain in the US due to failure to comply with the manufacturing requirements, was restored to copyright in the United States on January 1, 1996"

Så, om detta stämmer (och det låter jättekonstigt för mig, men copyright har väl kanske ändrats mellan 1954 och det att jag föddes =D) så förklarar det varför Gygax så gladeligen stoppade in allt möjligt från Sagan om ringen när han fiffade ihop DnD. Det förklarar väl inte riktigt varför många referenser sen plockades bort, men det kanske hade att göra med försäljning i europa?

Hur som, jag tyckte det här var sjukt spännande och ville mest höra vad ni tror om det och om nån av er redan hade hört om talas om det här. För själv har jag mest hört folk vara förvånade att Gygax hade mage att sno så mycket från tolkien.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Gygax var bara fräck nog att använda saker från Tolkien i Chainmail och ODnD. År 1977 fick han ett cease-and-desist från innehavarna av Tolkiens icke-litterära IP. Hobbit blev hafling, ent blev treant, balrog blev balor, etc, och snabbt gick det. TSR var livrädda.

Men detta gällde då tydligen rättigheterna till något annat än Tolkiens texter.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det där är en välkänd historia, men året 1996 låter högst tveksamt.

Amerikansk copyright-lagstiftning har alltid varit lite konstig, och var det ännu mer förr.
Så på grund av ett antal (krångliga) omständigheter så föll LOTR ur copyright i USA, och ett förlag där (Ace) utnyttjade detta och gav ut en icke-auktoriserad pocket-utgåva av trilogin år 1965. Den var mycket billigare än den officiella inbundna versionen, så pocket-utgåvan sålde rätt bra. (Och bidrog starkt till att göra Lord of the Rings populär i USA.)

Tolkien och hans förlag var naturligtvis inte alls glada över detta så de ordnade snabbt fram en lätt reviderad pocketutgåva som gavs ut enligt alla konstens regler i USA i slutet av 1965, och som inkluderade en liten notis:
"This paperback edition, and no other, has been published with my consent and co-operation.
Those who approve of courtesy (at least) to living authors will purchase it and no other.
J.R.R. Tolkien”

Det blev en rejäl backlash mot piratutgåvan som snart försvann från hyllorna, och därefter var det ingen som försökte ge ut någon ny sådan, trots att copyright-statusen på trilogin var lite oklar då och ett antal år framöver.
Det dröjde tills 1992 innan frågan kom till domstol som slog fast att jodå, Lord of the Rings var skyddad av copyright även i USA. (Och hade varit det hela tiden, sådetså.)

( https://brookesoa.blog/2019/04/08/the-day-copyright-affected-the-real-world/ )
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Gygax var bara fräck nog att använda saker från Tolkien i Chainmail och ODnD. År 1977 fick han ett cease-and-desist från innehavarna av Tolkiens icke-litterära IP. Hobbit blev hafling, ent blev treant, balrog blev balor, etc, och snabbt gick det. TSR var livrädda.

Men detta gällde då tydligen rättigheterna till något annat än Tolkiens texter.
IIRC så var det de som gav rättigheter till Bakshi, men tekniskt sett så ägde de inte dem.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,898
Ryssland har väl också haft en speciell historia vad gäller rättigheter, eller brist på sådana, vad gäller Sagan om Ringen? Har läst att det släpptes en uppsjö av fanfiction i Tolkiens värld när Sovjet föll. Bland annat Alvklingan av Nick Perumov,som finns på svenska och faktiskt inte är så dålig.
 
Top