Sagan om när God45 inte min/maxade

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Så jag min/maxar ofta, mycket och gärna. Detta betyder inte alls att jag är jättebra på det men det betyder att jag kommer läsa igenom alla forumtrådarna och guiderna på nätet innan jag gör min karaktär. Det här är sällan ett problem av två anledningar: 1: Jag spelar mest spel där man inte kan min/maxa eller där det är av begränsad utilitet som Vampire och OSR D&D. 2: Jag spelar mest support karaktärer som får andra spelares karaktärer att kännas coolare. 3: Att karaktärerna är kompetenta är nästan alltid en fördel! Men jag har ett rykte om att min/maxa eftersom jag för det mesta min/maxar.

Så vi skulle spela Star Wars, spelledaren hade skrivit sitt eget system som inte var speltestat ännu och spelledaren tog mig åt sidan och var ”Snälla min/maxa inte, systemet är inte färdigt”. Så jag min/maxade inte alls! Jag spelade den absolut svagaste och minst effektiva karaktären i gruppen. Det fick oss alla dödade.

Kampanjen utspelade sig mellan episode 3 och 4. Så vem var karaktärerna i gruppen? Jag går igenom de andra först och så tar vi min sist. Så vi hade:


Maxina Klo: En alien medlem av en obskyr (skapad av spelaren och spelledaren för kampanjen) och grå kraft tradition. Maxinas sekt har utrotats av kejsardömet, hon flydde och satte ihop motståndscellen som bestod av spelarkaraktärerna. Maxina gav no shits över att få dark side markeringar och hade en arsenal av shady krafter. Orsaka smärta, paralysering, teleportering med mera. Hennes mest använd taktik var dock att starta thermal detonators och kasta tre-fyr av dem rakt in i folk med kraften. Hon hade inte någon ljussabel utan investerade de poängen i sprängämnen. Jag är oklar på hur hon var en alien men jag tror hon var typ rosa och hade spetsiga öron. Oavsett så hade hon en bodycount som hade fått de flesta supervapen att rodna.


Tila Ilrek: Var en trandoshan, Teräs Käsi mästare och cyborg. Jag vet att det var en hög ord där men för att översätta: Trandoshan = Ödlemonster stort som en wookie. Teräs Käsi = magisk rymdkarate skapad för att döda Jediriddare. Cyborg = Hon hade mer metal än en lastbil i sin kropp. Hon var stor och elak nog att döda en rankor med sina bara händer. Inte teoretiskt eller så, hon dödade en fucking rankor som en ödlemaffiaboss hade i en grop under session 2! Hon var också gruppens mekaniker och ägare av gruppens mobila bas/skepp ”the Onyx Raptor” som var ett ombyggt fraktskepp beväpnat med en blixtkanon. En mäktig men ostabil blixtkanon som vi köpte för att den var billigast av de mest mäktiga vapnen.


Slide: Gruppens enda människa var en rymd-cowboy men istället för att vara som Han Solo eller Captain Mal där de är charmiga rymdsmugglare så var Slide en del Lucky Luke och tre delar Kurt Russell som Wyat Earp i Tombstone. En övernaturligt skicklig och snabb revolverman som mest vill vara ifred. Men det jävla rymdimperiet låter honom inte vara ifred så det slutar alltid med att han skjuter folk i ansiktet. Det här var den mest maxade karaktären i gruppen. Slide kunde skjuta folk och om folket hade den dåliga smaken att hålla i ljussablar kunde han skjuta dem med en granatkastare. Han dyrkade också the celestials som är creepy uråldriga aliens i Star Wars.


Laz: Så min karaktär, enligt mig, var den lovande Jedi Padawanen Laz Aruz som blev mördad när Order 66 inträffade men som genom en hemlig kraftmeditationsteknik lyckades lämna sin kropp. Eftersom hans ande inte hade någon kropp landade den i en nyligen avstängd B1-serie battle droid (alltså en av de där ”Roger, Roger” robotarna från episod 1). Fångad i icke-levande metal så hade inte Laz tillgång till sina krafter men försökte hitta ett sätt att återigen bli ett med kraften. Det är alltså en B1-battle droid klädd som Obi Wan Kenobi i episode 4 beväpnad med ett lasersvärd och vapen som härmar force powers (push är ett hagelgevär, lightning är en eldkastare). Enligt de lögnaktiga andra karaktärerna i gruppen var Laz en olagligt modifierad B1-battle droid som någon idiot försökt smuggla stulna filer från Jedi biblioteket i men som buggat ut och nu tror att den är en jedi. Oavsett vilket hade jag alla kunskapsskillsen från en jedi men absolut inga krafter klistrade på statlinen för den värsta droiden spelledaren skrivit regler för. Oh, och jag var också gruppens pilot. Man ska aldrig vara piloten, det är bara en fälla som suger upp ens poäng. Spelledaren kommer inte skapa en utmaning värd namnet för något bara en spelare deltar i. Så jag var värdelös. Jag hade 2 tärningar i att svinga en ljussabel men 8 tärningar i att ta hand om växter med en koppling till kraften.


Oh, och det här är relevant för alla karaktärerna. De är beväpnade för att kunna döda folk med ljussablar. Detta var om vi ska säga så här bländande uppenbart. Spelledaren kommenterade på det och var typ ”Haha, det kommer antagligen inte ens vara någon fiende med en ljussabel… Andra vapen är bättre mot stormtroopers” och vi stirrade på honom som om han var dum i huvudet och sedan bytade vi inte ut våra eldkastare, granater och hagelgevär.

Vi hade varit på några äventyr tidigare där vi spöat upp en rymdödla slavhandlare, undersökt en spökplanet (det var energialiens) och stal förnödenheter åt rebellrörelsen. Vi var fyra eller fem sessioner in när den här sessionen ägde rum och avslutar kampanjen i en brutal TPK.


Så vi ska möta upp med en rebel kontakt på en exklusiv Hutt kontrollerad nattklubb för att få ett jobb. Vi bestämde oss för att dela upp oss i två grupper, något vi framgångsrikt gjort tidigare under kampanjen. Så de två socialt acceptabla karaktärerna (Maxina och Slide) kunde göra pratandet medan droiden och monstercyborgen kunde hålla sig i bakgrunden och rycka in ifall saker blev våldsamma. Dörrvakten på klubben kollade ifall team sociala färdigheter var på listan men Maxina viftade med handen, gjorde lite jedi magi, och de blev insläppta utan problem. När droiden och cyborgen kom fram (vi hade artigt ställt oss i kön) blev vakten dock rasistisk och var ”Inga droider!”. Så Laz placerad sin blaster under hakan på vakten med en hand, viftade som om han gjorde ett jedi mind trick med den andra och informerade vakten om att de var på listan och skulle bli insläppta. Här misslyckas hotningsrullningen så medan vi blir insläppta är backup på väg för att sparka ut oss.

Så Maxina och Slide pratar med vår rebel kontakt som är supernervös när en hög hantlangare kommer upp till oss viftandes med shockklubbor och ber oss gå. Så vi ignorerar dem.

Tila: Suck! Vi borde skaffat en comic relief robot som faktiskt var rolig istället om den ska ställa till problem.

Laz: Nah, vi borde anställt en Wookie om vi var tvungna att ha en alien. För de snackar inte en mass skit.

Hantlangare nummer 1: Hej! Ignorera inte oss! Vi hotar er!

Laz & Tila: Vi pratar här!

Laz öppnar eld med sin eldkastare på hantlangare 2 till och med 4a medan han skriker ”FORCE LIGHTNING ROGER ROGER!” och Tila klipper till hantlangare ett så hårt att han omedelbart dör.

Detta skapar en enorm strid i nattklubben mellan oss, gangsters, kejserliga poliser som kommer in genom dörren och random bounty hunters som var på klubben. Team ”prata med folk” behöver bli inblandade. Det är bad. Vår kontakt dör för att jag tar på mig att skydda honom med mitt lasersvärd som jag knappt kan använda och sumpar rullningen för att blocka ett laserskott.

Så vår kontakt är död, det enda vi vet om vårt uppdrag är att det är att vi ska göra något på en planet i de okända regionerna men vi vet inte vad. Så vi tänker ”Fuck it! Planeter i Star Wars är små. Vi åker dit och ser vad som pågår.” Så vi flyr till rymdhamnen, Maxina sliter av hjulåsen från Onyx Raptor med kraften och vi flyger iväg jagade av kejsardömets flotta.

Så spelledare skickar lite Tie Fighters efter oss. Jag behöver klara en normal svår rullning för att utmanövrera dem så att vi kan hoppa till hyperspace occcchhhh det går inte. För min karaktär suger. Spelledare hittar på ursäkter för att jag får rulla om med lättare svårighetsgrad occcchhh det går inte. Så de skjuter sönder vår motor och vi blir bordade! Ingen annan kan ha mekanisk input här (för de har inga pilot skills) och jag har fuckar upp det så nu sitter vi i skiten. Vi kan inte döda en Star destroyer. Jag blir nedröstad från min plan att dö heroiskt genom att överlasta blixtkanonen och spränga skeppet istället för att bli fångade.

Så dags för en klassisk Star Wars scen av att fly från skurkarnas klor! Här begår spelledaren misstaget att låta mig försöka få upprättelse. De andra blir satta i celler men min karaktär är en droid och får därför en restrainingbolt satt på sig bara och blir ställd i ett förråd. Men sådana fungerar inte på den illegalt moddade Laz! Kan Laz bryta ut de andra karaktärerna?! Nej, nej det kan han inte. Han kan inte smyga, prata, använda datorer eller göra någonting annat användbart i situationen. Laz lyckas plocka upp sina vapen, försöker snacka sig förbi den första Stormtroopern han ser, sumpar det och skjuter Stormtroopern i ansikten när den försöker tillkalla hjälp ”Boring conversation anyway.”.

Så Laz försöker blint skjuta sig ner för korridorer som han inte ens kan navigera i hoppet att han hittar resten av gruppen. Laz stöter på dörrar som är låsta men svetsar sig genom dem med sitt lasersvärd. De andra spelarna sitter och har inget att göra. Jag vet inte vad som händer. Spelledaren har uppenbart ingen aning om hur han ska få ihop saker. Så plötsligt är jag vid cellerna och spelledaren går ”Cellerna ska vara på en annan våning. Jag bryr mig inte. Jag retconnar det nu.”. Laz bryter ut de andra! Nu är gruppen kompetent igen.

Eftersom folk i gruppen nu har rätt färdigheter för att navigera Star Destroyern tar vi oss till vårt skepp (det är tydligen lagat eftersom kejsardömet tänkte använda det för att infiltrera rebellrörelsen). Vi borde göra andra grejer när vi ändå är ombord på ett kejserligt skepp meeen jag har gjort för mycket liv så det är kört. Så vi hoppar in i skeppet och vi flyger iväg. Problemet är att det inte är ”vi” som flyger utan det är ”Laz” som ska flyga. Så Laz klarar inte rullningen. Igen. Spelledaren skakar på huvudet. ”Fuck it. Ni kommer undan. Nu är förföljda av något från random listan. Någon kan rulla en tärning.”. Jag rullar en tärning. Det är det VÄRSTA MÖJLIGA RESULTATET. Så en inkvisitor är efter oss nu.

Vi flyger ut i the unknown regions som är fyllda med bad, evil och Lovecraft bullshit. Där flyger vi till en planet som vi inte vet något om där vi ska göra något men vi vet inte vad. Vi vågar inte kontakta rebellerna eftersom kejsardömet uppenbart förföljer oss. Planeten är täckt av en fruktansvärd åskstorm och när Maxina ser ner på den känner hon den överväldigande styrkan hos den mörka sidan.

Maxina: Planeten äts hel av den mörka sidan. Det är som ett hål i kraften.

Laz (som ljuger): Jag känner det också.

Slide: I have a bad feeling about this.

(Fortsättning i nästa post)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Vi flyger ner och skeppet kraschar (för Laz flyger det). Vi vandrar runt på ytan och alla möts av visioner av sina mörkaste drömmar och fantasier. Utom Laz som är (fast i) en droid. Men vi kan inte lista ut vad fan vi ska göra. Liksom, där finns ett raserat tempel och en massa kraft grejer… Men Maxina kan inget teoretiskt om kraften och Laz kan inte känna den så om det har med kraften att göra kan vi inte lösa det. Vi tar oss tillbaka till skeppet för att laga det. Här konfronteras vi av inkvisitorn som är en dålig kraft snubbe med ett rött lasersvärd. Så vi skjuter honom till döds på en enda stridsrunda. Det är glorius. Han är atomer på ingen tid alls… Men han har ett skepp med sig och det är fullt med extra bra Stormtroopers och kan flyga och har laserkanoner. Medan vårt skepp är en rykande ruin.

Så följande händer:

Tila springer in i skeppet för att försöka laga det.

Maxina bestämmer sig för att försöka slåss mot rymdskeppet ”Jag är ett med kraften. Kraften är ett med mig. Folk har lyft rymdskepp med kraften förr, hur svårt kan det vara att krascha ett?”

Slide drar två pistoler och börjar meja ner extra bra Stormtroopers.

Och Laz springer in i skeppet för att avfyra blixtkanonen på skurkarna. Blixtkanonen som är ostabil, har minus när den avfyras i en atmosfär, befinner sig på ett trasigt skepp i en magisk åskstorm.

Så Laz rullar och blixtkanonen exploderar. Vilket exploderar skeppet. Vilket dödad Laz omedelbart och kastar ut den fruktansvärt skadade Tila utanför skeppet. Och skadar Maxina som är för nära explosionen. Och där är det typ slut. Tila blir skjuten och dör. Maxina blir skjuten och dör. Slide håller ut imponerande länge men action ekonomin är inte på hans sida. Han blir skjuten och dör.

Alla är döda i en helt meningslös TPK.

Slut på krönikan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Okej, så jag tänker göra den här grejen här. Jag har tre olika krönikor som kan vara nästa. Så vill ni helst läsa:

1: Realistiska tonåringar fungerar inte i YA Fantasy kampanjer.

2: Superskurkarna är för onda för spelledaren.

3: Gruppen knarkar sig till döds.
 
Top