Nekromanti Såga hål i mekaniken

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En grundmekanik som tar chans att lyckas (CL) och ger resultat i någon av de fem kategorierna Fummel, Miss, Lyckat, Särkilt och Perfekt.

Slå 2T10 under eller lika med CL för att lyckas. Om man lyckas och en av tärningarna är under eller lika med antalet påbörjade tiotal i CL (0-9: 1; 10-19: 2: 20-29: 3) är handlingen Särskilt lyckad. Är _båda_ tärningarna så låga så är det Perfekt. Fummel inträffar när slagets summa är mer än 10 över CL.

Dubbelnolla är ett speciellt resultat som innebär slå om och addera, innan värdet jämförs med cl. Då bryr man sig inte om tärningarnas enskilda värde utan det bästa man kan uppnå är Lyckat.

Ex:
Frank vill kasta en snöboll på Lisa och har för detta CL 16. Han slår två T10 och får [color:red]2 & 7</font>. En särskild träff eftersom 9 är mindre än 16 och den ena tärningen är 2 eller mindre.

Lisa blir sur på detta och kramar kvickt en hämnande snöboll. Som svensk mästare i snöboll på medeldistans har hon CL 27. Hon slår [color:red]3 & 1</font> vilket är perfekt.

Hon följer upp med en ny boll och slår [color:red]0 & 0</font>. Hon slår igen och får [color:red]3 & 9</font> vilket ger en total summa av 32. Miss men inte fummel (fummel hade krävt att hon översteg 37).

Så, hitta fel och såga stora hål! Vad är jobbigt och knäppt? Vilka statistiska konstigheter innebär det? Hur många spel använder det redan? O.s.v... Tänk negativt. :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Såga såga såga...

Slå 2T10 under eller lika med CL för att lyckas. Om man lyckas och en av tärningarna är under eller lika med antalet påbörjade tiotal i CL (0-9: 1; 10-19: 2: 20-29: 3) är handlingen Särskilt lyckad.
Det innebär att det är väldigt lätt att få ett särskilt lyckat resultat. (Om man har 12 i CL är det 36% chans, medan det är 36% risk att misslyckas och bara 28% chans att lyckas utan att lyckas särskilt eller perfekt) Men du kanske vill ha det så.

Annars låter det vettigt.

/tobias
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Om vi tittar på lite statistik...bara för de lyckade bitarna
(lättast att räkna i huvudet så här, hoppas det är rätt också)

CL_____ 05 10 15 20 25 30
________________________________________________
Perfekt_ 01 04 04 09 09 16
Särskild 03 13 14 19 20 24
Lyckad_ 03 15 28 36 39 43

Detta är procentsatser för de olika resultaten. (lite avrundade siffror i huvudet, men i stort sätt ska de stämma)

Vad kan vi klaga på? Om man har 20 istället för 19 ökar chansen för perfekt med mer än det dubbla. Är det önskvärt?
Vid de låga CL-värdena blir skalan konstig, med lika stora chanser för att lyckas som särskilda reultat.
Chansen att lyckas överhuvudtaget ökar dramatiskt för varje steg i början, men när man når de riktigt höga värdena ger det inte så mycket längre.
Vad ska ett normalt värde på en färdighet vara? Om 27 är elit antar jag att 15 är ganska vanligt. En person med 15 får totalt 46% chans att lyckas. Finns det modifikationer?

Omdöme:
Skalan är oregelbunden, ger inte ett jämnt o fint resultat. Ett färdighetssystem ska (helst) kunna spegla alla nivåer utan att det hackar. Om jag ska tycka om det här får du utveckla det en smula.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Beräkningar

Jag hävdar att sannolikhetsfördelningen ser ut såhär:
<table border=1><tr><td>CL</td><td>5</td><td>10</td><td>15</td><td>20</td><td>25</td></tr><tr><td>Perfekt</td><td>1</td><td>4</td><td>4</td><td>9</td><td>9</td></tr><tr><td>Särskilt</td><td>6</td><td>26</td><td>32</td><td>41</td><td>41</td></tr><tr><td>Lyckat</td><td>3</td><td>15</td><td>49</td><td>49</td><td>>49</td></tr><tr><td>Miss</td><td>90</td><td>55</td><td>15</td><td>1</td><td><1</td></tr></table>

Vid låga CL är det alltså större chans att slå särskilt eller perfekt än det är att slå vanligt lyckat. Vid CL mellan 10 och 19 är det bara chansen att slå lyckat som ökar, inte chansen att slå särskilt eller perfekt.
Principen med 2T10 är sund, det är bara systemet för särskilda slag som måste ses över.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är ett rätt mysigt system, fort och fint. Det anmärkningsvärda (som man kan tycka är bra eller dåligt, det beror ju på vilken spelstämning man eftersträvar) med det är:

- Man fumlar extremt ofta om man har låg CL.
- Man fumlar extremt sällan om man har hög CL.
(det här tycker jag var riktigt bra, faktiskt)

- Chansen till perfekt resultat är däremot väldigt stabil.

- Det finns tydliga nivåskillnader mellan 9-10 och 19-20 osv. Det är mer eller mindre att betrakta som levels. Man går från att vara Novis på Bågskytte till att vara Utövare och Legend, mer eller mindre. Från 9 till 10 så fyrdubblas chansen till perfekt resultat, chansen att få särskilt lyckat resultat nästan dubbleras. Alltså; hur man lyckas påverkas markant, medan själva chansen att lyckas inte har ökat mer än vanligt.
(jag tycker det låter bra, även om steget kanske är lite väl stort)

...

Kort sagt; det har en del features som jag finner väldigt realistiska, och om man inte stör sig så mycket på det branta steget mellan 9-10, 19-20 osv, så får man ett mycket trevligt och levande spelsystem.

/Rising
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Beräkningar

"Jag hävdar att sannolikhetsfördelningen ser ut såhär:"

eh? Nåt måste ha blivit fel här. Om vi tittar på din fördelning för 20 i CL har du satt "miss" till 1 procent. Chansen för att slå 2 10:or är ju 1 procent, chansen att bara misslyckas borde alltså vara en bra bit större än 1 procent...
Om du slår 1 10:a (19% av gångerna) så får du ju ett värde mellan 11 o 19 +1T10....chansen att misslyckas verkar onekligen större än 1 procent...
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Oh....tittat på lite siffror i mitt inlägg också, nu när jag har sovit o så...

De lyckade resultaten verkar ha blivit felräknade. De borde se ut så här:

CL 15 20 25 30
% 43 40 45 48

Särskilda borde mycket riktigt vara mycket högre.
Som 41% vid CL 20...., 30% vid Cl 15....
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Re: Beräkningar

eh? Nåt måste ha blivit fel här. Om vi tittar på din fördelning för 20 i CL har du satt "miss" till 1 procent. Chansen för att slå 2 10:or är ju 1 procent, chansen att bara misslyckas borde alltså vara en bra bit större än 1 procent...
Om du slår 1 10:a (19% av gångerna) så får du ju ett värde mellan 11 o 19 +1T10....chansen att misslyckas verkar onekligen större än 1 procent...
Enligt hans beskrivning så är det bara vid dubbelnolla som tärningen är obegränsad. En ensam nolla är just bara en tia. För att få över 20 måste man alltså slå två nollor och risken för det är bara 1%.

/tobias
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Tack för alla svar!

Jag hade stirrat mig blind på dess positiva egenskaper så att jag missade nakdelarna. Tack till alla insiktsfulla forumister som hjälpte mig med detta!
 
Top