Nekromanti Säljsnackets ångest

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,667
Location
Värnhem, Malmö
Jag måste erkänna en sak. Jag får världens jävla vånda av att sälja in mitt spel. Varje gång jag snackar om det i vana spelköparkretsar känner jag ett omedelbart behov av att kondensera det på ett sätt som egentligen inte matchar vad jag strävar efter. Men det ska ju vara hisspitchar! Det ska vara snabba svar på "vad gör man"! Det ska vara ett så oerhört marknadsanpassat snack, i denna bransch där de flesta av oss skapare kan förvänta oss samma ekonomiska utdelning som om vi i stället sysslat med lyrik. Jag känner ärligt talat att sättet på vilket vi snackar om spel gör mig mindre pepp på mitt eget. Någon annan som känner likadant?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Det är sant att säljs snacket och fokuset på att sälja är fruktansvärt demoraliserande. Jag vill tala om de konstnärliga värdena eller smarta spelgrejerna i saker!

Jag är ett fan av 30 sekunders pitchen. Men det kan ju inte få vara hela grejen! Men det är för att en bra pitch får mig att vilja läsa, inte för att den får mig att vilja köpa grejer.

Prata om vad du är passionerad om. Ingen av oss kommer tjäna pengar. Och fuck att vi är så skadade att vi tror det är så man mäter värde, i pengar. Vi gör det här för att vi älskar det. Låt det synas :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Håller med God45! Gör det på ditt sätt!! Men, du behöver ju bara en pitch, och det är sannolikbaksidestexten. I övrigt ska du snacka om ditt spel hur/var/när du vill!!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
God45;n311752 said:
Prata om vad du är passionerad om. [...) Vi gör det här för att vi älskar det. Låt det synas :)
+1 på den. Tänk också på att prata om vad ditt spel är och gör, inte be om ursäkt för vad det inte är och inte gör.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag förstår absolut frustrationen och ångesten. Men jag har två tankar, som åtminstone hjälper mig.

För det första upplever jag att säljpitchen ofta hjälper mig att göra ett bättre spel i slutändan. Genom att koka ned tankarna så extremt får jag en bättre bild av spelets kärna – vad det egentligen är för spel. Det tydliggör om det är spretigt, om något saknas eller om något inte alls hör hemma i spelet.

Fördel andra: säljpitcheb behöver inte nödvändigtvis vara formelstyrd. Allt som behövs är att du väcker intresse effektivt. Så länge du gör det kan pitchen vara utformad precis hur som helst. (Sen behöver du ju fortfarande kunna förmedla spelet mer konkret också. Men det behöver inte vara riktigt lika snärtigt – intresset finns ju redan.)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,667
Location
Värnhem, Malmö
Kanske ligger en filosofisk misstro mot samtidens takt till grund för mitt tänkande: jag ogillar det kondenserade, det snärtiga, det som känns gjort för att passas in i ett välplanerat livspussel. Det jag tycker är bra med mitt spel är sådant jag hellre diskuterar i längre samtal: varför är mindre strömlinjeformade regler ibland att föredra? Hur etablerar man en spelvärld baserad på kulturer de flesta spelare aldrig hört om? Hur är det rimligt att dessa kulturer hade utvecklats om de inte utsatts för kolonialism och erövring? Jag är en vän av det långsamma, det eftertänksamma, det alls icke publikfriande, och ibland känns det som om diskussionen kring spel försöker driva undan detta så långt det bara går.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Svarte Faraonen;n311810 said:
Kanske ligger en filosofisk misstro mot samtidens takt till grund för mitt tänkande: jag ogillar det kondenserade, det snärtiga, det som känns gjort för att passas in i ett välplanerat livspussel. Det jag tycker är bra med mitt spel är sådant jag hellre diskuterar i längre samtal: varför är mindre strömlinjeformade regler ibland att föredra? Hur etablerar man en spelvärld baserad på kulturer de flesta spelare aldrig hört om? Hur är det rimligt att dessa kulturer hade utvecklats om de inte utsatts för kolonialism och erövring? Jag är en vän av det långsamma, det eftertänksamma, det alls icke publikfriande, och ibland känns det som om diskussionen kring spel försöker driva undan detta så långt det bara går.
Det är alltid ok att gå utanför den nuvarande fåran som folk rör sig i. Just nu är det i ne att vara snabb, konstog och snärtig. Men det var inte grejen alltid och kommer inte vara det alltid. Och om du gör det du gillar kommer du redan ligga före när det blir inne igen. Men det kanske händer efter att du dör. Då får du bli en Lovecraft som inte blir riktigt uppskattad förrän 50 år efter att du dör.

Gör din grej, någon kommer hitta dig. Kanske inte bara direkt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,667
Location
Värnhem, Malmö
Ack ja! Min otakt med samtiden är uppenbar nog att min psykolog identifierade den som en potentiell källa till ångest under mitt första möte (hon hade rätt), så jag har inga större förhoppningar kring min förmåga att passa mittfåran.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,459
Location
Stockholm
Skillnaden mellan poesi och rollspel är att rollspel innebär en rejäl tidsinvestering att läsa och, inte minst, spela. Därför vill jag nog ändå veta att det finns något i spelet som jag går igång på. Veta vad jag get mig in på. Innan jag köper det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,667
Location
Värnhem, Malmö
gorillotaur;n311821 said:
Skillnaden mellan poesi och rollspel är att rollspel innebär en rejäl tidsinvestering att läsa och, inte minst, spela. Därför vill jag nog ändå veta att det finns något i spelet som jag går igång på. Veta vad jag get mig in på. Innan jag köper det.
Jag förstår helt och hållet det behovet! Det jag framför allt upplever som jobbigt är att det tycks lyftas fram så mycket att det genomsyrar snart sagt varje speldiskussion, och att jag ibland ryggar undan från att beskriva sådant jag är intresserad av av rädsla för att det ska låta för akademiskt och långdraget.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Svarte Faraonen;n311822 said:
Jag förstår helt och hållet det behovet! Det jag framför allt upplever som jobbigt är att det tycks lyftas fram så mycket att det genomsyrar snart sagt varje speldiskussion, och att jag ibland ryggar undan från att beskriva sådant jag är intresserad av av rädsla för att det ska låta för akademiskt och långdraget.
Jag kan inte tala för någon annan. Men jag gillar att läsa saker du skriver om rollspel och jag har inget emot att läsa längre texter :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n311823 said:
Jag kan inte tala för någon annan. Men jag gillar att läsa saker du skriver om rollspel och jag har inget emot att läsa längre texter :)
Men då har du reda passerat hisspitchstadiet.
Om du inte hört talas om Svarte Faraonen, vad skullen säga för att få dig intresserad och bara hade 30 sekunder att pitcha?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Svarte Faraonen;n311822 said:
Jag förstår helt och hållet det behovet! Det jag framför allt upplever som jobbigt är att det tycks lyftas fram så mycket att det genomsyrar snart sagt varje speldiskussion, och att jag ibland ryggar undan från att beskriva sådant jag är intresserad av av rädsla för att det ska låta för akademiskt och långdraget.
Om du tycker att ditt spel behöver en utförlig presentation för att komma till sin rätt kan det vara bra att börja presentationen med just den premissen tänker jag. Säg rakt ut att det är ett spel med situationsanpassade regler. Ett spel som djupdyker i och bygger vidare på kultur A och B. Ett spel måhända för den som vill investera mycket i spelvärlden och som gillar djup culture gaming. Då är det sedan upp till var och en om de vill läsa vidare.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Svarte Faraonen;n311745 said:
Jag måste erkänna en sak. Jag får världens jävla vånda av att sälja in mitt spel. Varje gång jag snackar om det i vana spelköparkretsar känner jag ett omedelbart behov av att kondensera det på ett sätt som egentligen inte matchar vad jag strävar efter. Men det ska ju vara hisspitchar! Det ska vara snabba svar på "vad gör man"! Det ska vara ett så oerhört marknadsanpassat snack, i denna bransch där de flesta av oss skapare kan förvänta oss samma ekonomiska utdelning som om vi i stället sysslat med lyrik. Jag känner ärligt talat att sättet på vilket vi snackar om spel gör mig mindre pepp på mitt eget. Någon annan som känner likadant?
Fast ibland kan det vara nyttigt att kondensera också. För ens egen del. Vad är egentligen essensen? Sedan kan man fläska på med detaljer om specifika regler eller detaljer om spelvärlden.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,459
Location
Stockholm
Svarte Faraonen;n311822 said:
Jag förstår helt och hållet det behovet! Det jag framför allt upplever som jobbigt är att det tycks lyftas fram så mycket att det genomsyrar snart sagt varje speldiskussion, och att jag ibland ryggar undan från att beskriva sådant jag är intresserad av av rädsla för att det ska låta för akademiskt och långdraget.

Roten till problemet tycker jag är att så otroligt många rollspel presenteras med en massa snömos. Alla nya fantasyspel beskrivs typ så här: ”spelet är perfekt för alla som vill ha filmisk action, stämningsfull magi och game of thrones-intriger. Passar lika bra för mäktiga episka kampanjer som för grisodling! Stridreglerna är snabba och enkla, med 100 sidor frivilliga tillägg. Reglerna är enkla och avancerade, och har ett unikt system med kroppspoäng, färdigheter och grundegenskaper. Världen är uråldrig och mystisk.”

Är man den typen av rollspelare som hänger här på wrnu så vet man att köpa ett sånt rollspel är att köpa grisen i säcken. Det har man redan gjort 100 gånger, så man vet också att grisen troligen varit död sedan 90-talet.

Så det stora mysteriet är inte varför rollspelare vill ha tydliga pitcher, utan varför så många kreatörer inte kan förklara vad det är de håller på att skapa.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
gorillotaur;n311850 said:
Så det stora mysterier är inte varför rollspelare vill ha tydliga pitcher, utan varför så många kreatörer inte kan förklara vad det är de håller på att skapa.
För att de skapar fantasy heartbreakers. ;)

(Åh nej! Jag har korsat trådarna!)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
gorillotaur;n311850 said:
Så det stora mysteriet är inte varför rollspelare vill ha tydliga pitcher, utan varför så många kreatörer inte kan förklara vad det är de håller på att skapa.
För att de inte vet, tror jag. För att målet med skapandet är att Skapa Ett Rollspel, inte att fylla ett behov hos andra rollspelare. Jag tror de flesta först bestämmer sig för att uppfylla sin dröm och sen längs vägen ska man "hitta på en hisspitch", när ordningen egentligen borde vara den omvända. Eller så här: antingen skapar man ett rollspel för att fylla ett behov hos sig själv, och då behövs ingen hisspitch, eller så ser man ett behov och skapar en produkt som fyller det tomrummet och då är det hisspitchen.

Menar inte att låta snorkig men denna princip gäller all form av produktutveckling: börja med behovet på "marknaden", skapa något du tror fyller behovet, testa, börja om från början igen.

Vill man låta mindre kapitalistisk tycker jag att man gott kan ersätta ordet hisspitch med essens. Ungefär: vad gör - egentligen - ditt rollspel mer speciellt än alla andra som redan finns?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
MattiasLejbrink;n311888 said:
För att målet med skapandet är att Skapa Ett Rollspel...
Vilket även är ett (del)svar på din egen fråga "Varför ska alla skriva helt nya rollspel och inte moduler/äventyr till befintliga?", hämtat från en plattform som vi inte pratar närmare om här. :wink:
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Svarte Faraonen;n311745 said:
Jag får världens jävla vånda av att sälja in mitt spel. … Jag känner ärligt talat att sättet på vilket vi snackar om spel gör mig mindre pepp på mitt eget. Någon annan som känner likadant?
Jo...
Det är nog därför jag nästan aldrig pratar om egna spel. Utom med nära kompisar. Och inte heller försöker lansera några spel utanför den egna spelgruppen.
Men jag har faktiskt ett regelsystem för den som vill klara sig med två vanliga tärningar och inte räkna längre än till 20.
 
Top